ati 9800 pro en problemen met bijna alle games

Pagina: 1
Acties:

• myxomatose
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12-2021
Ik heb sinds kort een nieuw systeem aangeschaft om ook de laatste nieuwe games in alle glorie te kunnen spelen.

Maar als ik nu een spel zoals medal of honor (wat toch al enige tijd uit is) of battle field 1942 probeer te spelen gaat het na ongeveer 2 min spelen hangen
en keer ik gewoon terug naar het windows scherm met de melding dat er iets is misgelopen

Ik heb als allerlei dingen geprobeerd zoals verschillende ati (3.10,3.9,3.8) en omega drivers (3.9, 3.10) agp bus voltge te verhogen, zelfs alles geformateerd, ....

Ik heb volgend systeem

AMD 3200+ 64 bit
MSI k8t neo-fis2r motherboard (bios vers 1.1)
512MB (DDR 400) twinmoss RAM
SATA 120 gb maxtor 7200rpm harddisk op de via controller
ATA 40gb Maxtor 7200 rpm harddisk
Aopen 600B case met een aopen 350W power supply
Nec 1300A dvd writer
Sapphire 9800 pro Atlantis met 128 mb
2 case coolers
Windows xp home sp 1 met directX 9b

Wat wel eigenaardig is, is het volgende,

Als ik ga auto configure van mohaa bekijk heb ik een 9800 pro met slechts 64 mb ram wat zeker niet kan want het bestaat gewoon niet en andere progs geven aan dat er wel degelijk 128 mb inzit

en ook, als ik de omega drivers instaleer zeggen ze dat ik geen direct x 9 heb geïnstaleerd wat ook niet het geval want ik kan in direct X 9 alle testen doen, ook die met direct X 9

Ik heb ook alle laatste drivers, patches, firmware, .... geïnstaleerd.

Ik heb die ook naar sapphire gestuurd en daar zijden ze het volgende

Please check the memory with 3DMark to see if your card is as should be (128M). Is 1.1 actually the latest BIOS available for your motherboard? We also manufacture motherboards (www.eqscomputers.com). My understanding is that some Ati cards do not yet work with this chipset that is why we have not yet launch this product. It was the same with KT600 chipset motherboards. I think new motherboard BIOS and/or new catalyst may solve your problems.

Dus ze vermoeden dat het moederbord en graka gewoon nog niet samen gaan, maar ik heb er hier toch al met soortgelijke systemen gezien, en bios 1.1 is echt wel de laatste versie.

Weet echt niet meer wat te doen

:'( :'( :'(

Verwijderd

Wat is er precies misgelopen als je naar windows terugkeert ?
Met andere woorden wat is de omschrijving van de foutmelding ?

• myxomatose
soms de "standaard" fout melding: bv medal of honor allies assult spearhead is afgesloten wegens een interne fout,.....

soms iets in de trend van u videokaart heeft een fout opgeleverd gelieve bij ati de nieuwste drivers te downloaden

Verwijderd

Controleer of de fan op je kaart wel draait, die dingen gaan zo vaak kapot op r9800 pro's.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 17:02:
Controleer of de fan op je kaart wel draait, die dingen gaan zo vaak kapot op r9800 pro's.
Yep, of ze draaien erg langzaam (voelt ook zwaar aan om ze handmatig te draaien). Grote fout gemaakt met de keuze van fans lijkt me :D

Verwijderd

Dat MOH 64 mb aangeeft ligt echt aan MOH, want dat doet die bij mij ook, en bij me buurman ook, dat we toch echt 128 mb hebben.

Verwijderd

Dit is een schaamteloze kopie uit een eerdere post van een gebruiker met ongeveer hetzelfde probleem (onder cod). Ik vermoed namelijk dat de stuurprogramma's niet juist zijn geinstalleerd, wat bij ati problemen inhoudt ;).

Voor dit te doen, zou je kunnen kijken of memtest geen fouten geeft, maar goed. Doordat de rest van de post gekopieerd is en het me anders te veel tijd kost om het aan te passen, kunnen er dingen instaan die al gezegd zijn, waarvoor al bij voorhand sorry.

Succes iig.
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 13:41:
Nee met 3.7 werkt ie ook niet hij stond alweer naar een paar sec vast :(
En hoe installeer je de driver? Gewoon eroverheen of zoals het "eigenlijk" (;) :P)hoort?

• Download de nieuwste catalyst en de mobodriver (voor amd is het via 4 in 1, voor intel zou ik het niet weten).
• Download ook meteen directx9.0 of zorg ervoor dat je hem kan downloaden (moet je de offline install pakken van ~36 MB, staat wel op de download site van dx).

• Uninstall videodriver
• Reboot
• Verwijder rest van de atidriver van het systeem middels de aanwijizigingen uit deze thread op het forum van www.rage3d.com. (niet videodrivers installeren, maar gewoon de stappen volgen!1)
• Reboot
• Install mobodriver
• Reboot
• Install videokaartdriver, en daarna meteen het control panel
• Reboot
• Install directx 9.0 (je weet maar nooit of er bestanden "toevallig" verouded zijn ;).
• (Optioneel: start->uitvoeren->dxdiag->beeldscherm->AGP oppervlakte acceleratie moet aanstaan, anders lopen veel spellen zeer snel vast (bij mij iig wel)!

Als het goed is zou CoD moeten werken.. :), en als het nog steeds niet zo is, verlaag dan de hardwareversnelling van de geluidskaart (Onder xp: start->instellingen->configuratiescherm->"Geluiden en audioapparaten"->audio->geavanceerd (bij "afspelen van geluid")->prestaties->bovenste slider naar links doen (telkens een stukje)).

Als CoD nóg steeds vastloopt, zou je eens kritisch moeten kijken naar de temperaturen en de voltages die je voeding afgeeft.

Als het dán nog niet werkt, herinstall windows, en houd bovenstaande volgorde qua drivers ongeveer aan, hoewel ik altijd de videokaart als laatste installeer, en daarmee besluit met directx.

Mocht het dáán nog niet werken, plaats dan een reply :P ;) (ook als het wel werkt ;))

edit:
Het valt me op dat veel mensen de drivers er gewoon "overheen gooien", idem met mobodrivers, en uit eigen ervaring werkt dat nogal slecht. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 17:12 ]

Verwijderd

Laat het geheugen eens op 333MHz draaien, ik ben zelf nog geen werkende combinatie tegengekomen van AMD64, K8T Neo en 400MHz mem, in alle gevallen moest ik het geheugen terugklokken op 333 MHz, waarna alles wel werkte.

• myxomatose
Heb van alle mogelijkheden dier hier beschreven gestaan geprobeerd, maar niets helpt.

Heeft er nog iemand suggeties?

Alvast bedankt voor de hulp!!!

Verwijderd

vergroot je AGP apparture size eens, anders heb je je systeem overgeclocked? zet het terug.

heb je de laatste drivers voor je chipset geinstalleerd? draai je windows XP 64bit ?
dit zou ook eens problemen kunnen geven omdat het allemala nog ene beetje in de kinderschoenen staat. Kijk ook even bij windows update. Ik heb al een aantal x updates voorbij zien komen voor het 64bit platform.

succes :)

Verwijderd

k vind het vervelend om te zeggen, maar:

koop een nvidia kaartje :Y)

Zeg dan niets :z

[ Voor 24% gewijzigd door Pollewob op 26-12-2003 18:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 17:55:
k vind het vervelend om te zeggen, maar:

koop een nvidia kaartje :Y)
Alhoewel (gezien het aantal ATI-fans op dit forum B) ) dit opgevat zal worden als een flame, vind ik dat er toch een kern van waarheid achter zit. Mijn Nvidia kaart is probleemloos, en rendert altijd keurig. Mijn ATI kaart heeft een gare koeler, en Call of Duty kon ik tot voor kort niet spelen en dan heb je wel vaker van die bugs. Enfin, als het bij ATI eenmaal werkt, dan werkt het minstens net zo goed zo niet beter als bij Nvidia. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 18:00:
[...]

Alhoewel (gezien het aantal ATI-fans op dit forum B) ) dit opgevat zal worden als een flame, vind ik dat er toch een kern van waarheid achter zit. Mijn Nvidia kaart is probleemloos, en rendert altijd keurig. Mijn ATI kaart heeft een gare koeler, en Call of Duty kon ik tot voor kort niet spelen en dan heb je wel vaker van die bugs. Enfin, als het bij ATI eenmaal werkt, dan werkt het minstens net zo goed zo niet beter als bij Nvidia. ;)
laat het dan ook niet tot een Flame komen en ga er niet op in :X

• myxomatose
Ik draai (nog) geen windows xp 64 bit,
Ik heb die agp apparture size is vergroot naar 256mb en nu kan ik al bijna 15min ;) spelen zonder crash.

Ik had mijn systeem een klein beet je overgeclocked me corecell naar 2020mhz heb dit ondertussen ook al veranderd.

De laatste updates van MSI gedownload voor de chipset (versie 4.49), bij VIAzijn ze echter al aan versie 4.51, is het "veilig", of beter om deze te gebruiken, of moet ik wahten op MSI?

:P

Verwijderd

myxomatose schreef op 27 december 2003 @ 01:32:
Ik draai (nog) geen windows xp 64 bit,
Ik heb die agp apparture size is vergroot naar 256mb en nu kan ik al bijna 15min ;) spelen zonder crash.

Ik had mijn systeem een klein beet je overgeclocked me corecell naar 2020mhz heb dit ondertussen ook al veranderd.

De laatste updates van MSI gedownload voor de chipset (versie 4.49), bij VIAzijn ze echter al aan versie 4.51, is het "veilig", of beter om deze te gebruiken, of moet ik wahten op MSI?

:P
je kunt gerust die van VIA nemen maar kijk even of er speciale 64bit zijn of iets dergelijks :)

Verwijderd

Het is al een paar keer gezegd, maar nog niet écht duidelijk...

VIA 4in1 drivers geïnstalleerd?

Nog een tip, wat zijn je temperaturen (niet alleen van de voeding dus!)? Misschien wordt je processor gewoon te warm en geeft dat problemen? Verder AGP kaart, processor en geheugen ff opnieuw erin zetten? Ff goed blazen in de sloten, zodat er absoluut geen stof of wat dan ook tussen zit...

Succes!

Verwijderd

Stomme vraag missch, maar heb jij je oude video kaart nog?

Als dat een Geforce 3 bv is dan kun je die even voor een dag proberen en uitsluitsel geven of het je moederbord niet zou kunnen wezen.

Overigens, ik heb ook een Athlon 64 3200+ bakkie :*) met een GF FX 5950 Ultra en een K8V Deluxe mobo en dat ding draait wel op 400 MHz

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Ik was eerst entho om een Ati Radeon 9800 pro te gaan kopen, maar dit soort topics maken mij huiverig...

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
weet je, ik heb ook problemen gehad met drivers: 3,8, 3,9, 3,10.
maar 3,7 wat ik daarvoor altijd had, werkte altijd super, dus probeer eens het liefst omega driver (de gemodde of gewone catalyst 3,7) www.omegacorner.com

• myxomatose
cpu temp max 44°C
Sys temp max 35°C

Kunde de temperatuur van u graka ook bekijken

Heb versie 4.51 van via 4 in 1 drivers geïnstalleerd geen 64 bit drivers gevonden.

Begin toch spijt te hebben dat ik gene nvidea gekocht heb :| :| :|

• Zotn_Dré174
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 19:18
myxomatose schreef op 27 december 2003 @ 18:44:
...
Kunde de temperatuur van u graka ook bekijken
...
Nope dit kan enkel op de 9600XT & 9800XT.
Maar volgens mij probeer je beter es je oude videokaart in je systeem en alst ie owk niet werkt weet je dat het niet aan je RADEON 9800 PRO ligt. :)

• myxomatose
Mijn oude graka (TNT 2 32 mb) zit in mijn oude computer
die ik verkocht heb
|:( |:( |:(

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26
Bernaar schreef op 27 december 2003 @ 14:32:
Ik was eerst entho om een Ati Radeon 9800 pro te gaan kopen, maar dit soort topics maken mij huiverig...
kep er zelf eentje maar ik ben erg blij mee :) zit tegenwoordig meer te gamen op de pc dan op me gamecube of me xbox :D

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 14:33
Bernaar schreef op 27 december 2003 @ 14:32:
Ik heb ook een 3200 + geen 64 bits .

En mijn Ati Radeon 9800 pro werkt primma met alle spellen .

Ik heb gisteren Call of Duty gekocht en dat draait als een speer .

C&C Generals doet het nu ook primma en Zero Hour ook dit zijn de spellen die ik speel .

Als ik jou was zou ik een reinstal van windows doen . Eerst alle windows updates doen dan pas je video kaart drivers en dan pas de rest zoals toetsenbord drivers en geluidskaart enzovoort .

Het moet gewoon goed werken .

Het is meestal niet de hardware het zit hem meestal in de software vind ik .

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Pagina: 1