Toon posts:

[Apache] NameBased en IP-based Vhosts door elkaar gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een colobak waarbij ik twee IP-adressen heb gekregen (.32 en .33). Op .32 wil ik de websites van m'n klanten gaan hosten, maar .33 wil ik gebruiken voor het management-gedeelte van m'n bak.

Nu heb ik dit in m'n vhost.conf staan (*.*.* = deel van ip):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<VirtualHost *.*.*.33>
        DocumentRoot /var/www/management/
        ServerName management.domain.nl
</VirtualHost>

NameVirtualHost *.*.*.32

<VirtualHost *.*.*.32>
        ServerName www.domain.nl
        DocumentRoot /var/www/domain.nl/docs
</VirtualHost>

-- en dan hier onder de rest van m'n vhosts op .32 --
Probleem is dat die vhost op .33 het niet doet. Subdomain (management.domain.nl) staat in de dns naar .33, dus dat zou al op het eerste gezicht goed moeten zijn.

Ik begrijp t ff niet meer :X

Verwijderd

Heb je ook deze regel staan (boven je Virtualhost definitie's):
NameVirtualHost *.*.*.33

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 13:38:
Heb je ook deze regel staan (boven je Virtualhost definitie's):

[...]
Nope, maar deze heb ik er boven gezet, maar nog geen resultaat :X

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
En als je het zo doet ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
NameVirtualHost *33:80

<VirtualHost *33:80>
</VirtualHost>

NameVirtualHost *32:80

<VirtualHost *32:80>
        ServerName www.domain.nl
</VirtualHost>

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
onder welk IP draait je webserver?
als die namelijk onder het *.*.*.33 IP draait kun je eens proberen ipv 'NameVirtualhost *.*.*.33'
'NameVirtualhost * (<-alleen ster)' in te vullen en die ook te gebruiken d.m.v
code:
1
2
3
4
<VirtualHost *>
Document Root /var/www/management
</VirtualHost>

en je *.*.*.32 die werkt dus daar niet aan klooijen.
volgens mij moet hij dan werken....

[ Voor 11% gewijzigd door weijl op 24-12-2003 14:33 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 14:21:
[...]
Nope, maar deze heb ik er boven gezet, maar nog geen resultaat :X
Wel gerestart ??

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het makkelijkst kun je in plaats van "losse" NaeVirtualHost effe een NameVirtualHost * boven je gehele virtualhosts zetten, maar dat terzijde.

Je moet naast de namevirtualhost ook je "Listen" deel in je globale config aanpassen, dat Apache ook inderdaad op *.33 gaat luisteren, en daarna even een "apachectl configtest" en een "apachectl restart" geven, en dan zou het moeten werken

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk :Y)
Kippenijzer schreef op 24 december 2003 @ 14:37:
Het makkelijkst kun je in plaats van "losse" NaeVirtualHost effe een NameVirtualHost * boven je gehele virtualhosts zetten, maar dat terzijde.

Je moet naast de namevirtualhost ook je "Listen" deel in je globale config aanpassen, dat Apache ook inderdaad op *.33 gaat luisteren, en daarna even een "apachectl configtest" en een "apachectl restart" geven, en dan zou het moeten werken
Apache luistert op .33 (omdat je via IP wel op kunt vragen). Ik zal eens gaan klooien met die *.

I'll keep you updated :)
gupje schreef op 24 december 2003 @ 14:32:
onder welk IP draait je webserver?
als die namelijk onder het *.*.*.33 IP draait kun je eens proberen ipv 'NameVirtualhost *.*.*.33'
'NameVirtualhost * (<-alleen ster)' in te vullen en die ook te gebruiken d.m.v
code:
1
2
3
4
<VirtualHost *>
Document Root /var/www/management
</VirtualHost>

en je *.*.*.32 die werkt dus daar niet aan klooijen.
volgens mij moet hij dan werken....
Nope, geen effect :(

Ik begrijp er geen hol meer van :X Ik dacht ook aan de DNS die fout staat, maar die staat prima...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 09:49 ]

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

en als je die NameVirtualHost niet gebruikt?
aangezien je hostnames toch via je dns worden geregeld hoef je alleen ipbased vhost te gebruiken
(also sprach ein webserver noob)

[ Voor 60% gewijzigd door PipoDeClown op 25-12-2003 10:10 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Kippenijzer

Kippenijzer

PipoDeClown schreef op 25 december 2003 @ 10:09:
en als je die NameVirtualHost niet gebruikt?
aangezien je hostnames toch via je dns worden geregeld hoef je alleen ipbased vhost te gebruiken
(also sprach ein webserver noob)
In het voorbeeld dat hij op dit moment geeft gebruikt hij idd maar 2 adressen, echter geeft hij impliciet in de topicstart aan dat dit er wel meer zullen worden, zodoende zal hij inderdaad wel met namebased virtualhosting bezig moeten gaan.

TS: Als je apachectl configtest doet geeft hij geen waarschuwingen, en wel de melding "Syntax OK" ?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Werken die ip adressen eigenlijk wel gewoon? Ik ben nog noob in linux, maar misschien heb je in je iptables/ipchains firewall alleen poort80 toegelaten op IP 32... als je helemaal geen regels invult over virtualhosts enzo, dan zou je als het goed is met beide ip's gewoon de standaard htdocs te zien moeten krijgen, met bijvoorbeeld de apache pagina met 'welkom blablabla"

Als dat werkt, dan weet je iig dat het bij apache ligt, en niet aan je computer conf....

En, nog een noob idee, draait je server misschien een NAT voor clients? Zo ja, heb je dan misschien ook voor je server alle adressen gemasqerade, waardoor apache dus altijd maar vanaf 1 ip 'denk" een request te zien?

Stuur anders ff je firewall bestand mee, en misschien heel je httpd.conf, in een zippie.. (nou ja, gz-je in dit geval :P )

edit:
en een hele fijne kerst iedereen, ik ging net ff weg bij mensen hier om m'n nodige GoT verslaving bij te werken. Die hard of niet hé :P

[ Voor 11% gewijzigd door pierre-oord op 25-12-2003 12:18 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 25 december 2003 @ 12:05:
[...]

In het voorbeeld dat hij op dit moment geeft gebruikt hij idd maar 2 adressen, echter geeft hij impliciet in de topicstart aan dat dit er wel meer zullen worden, zodoende zal hij inderdaad wel met namebased virtualhosting bezig moeten gaan.

TS: Als je apachectl configtest doet geeft hij geen waarschuwingen, en wel de melding "Syntax OK" ?
Ik wil .32 gebruiken voor Name based vhosts en .33 voor het management gedeelte... Alles werkt, behalve die hostname management.domain.nl die naar .33 verwijst... als ik .33 zelf opvraag, krijg ik netjes de page voor me, alleen met de hostname (die dus naar .33 verwijst :Y)), krijg ik dus niks :X

Ook lokaal op die bak met lynx werkt ie ook niet.. Ik begrijp er ff geen hol meer van :X
pierre-oord schreef op 25 december 2003 @ 12:16:
Werken die ip adressen eigenlijk wel gewoon? Ik ben nog noob in linux, maar misschien heb je in je iptables/ipchains firewall alleen poort80 toegelaten op IP 32... als je helemaal geen regels invult over virtualhosts enzo, dan zou je als het goed is met beide ip's gewoon de standaard htdocs te zien moeten krijgen, met bijvoorbeeld de apache pagina met 'welkom blablabla"

Als dat werkt, dan weet je iig dat het bij apache ligt, en niet aan je computer conf....

En, nog een noob idee, draait je server misschien een NAT voor clients? Zo ja, heb je dan misschien ook voor je server alle adressen gemasqerade, waardoor apache dus altijd maar vanaf 1 ip 'denk" een request te zien?

Stuur anders ff je firewall bestand mee, en misschien heel je httpd.conf, in een zippie.. (nou ja, gz-je in dit geval :P )

edit:
en een hele fijne kerst iedereen, ik ging net ff weg bij mensen hier om m'n nodige GoT verslaving bij te werken. Die hard of niet hé :P
Zoals je in m'n topicstart zag is het een colobak, dus absoluut geen NATting toegepast ;)

Verder heb ik al enige jaren ervaring met Apache (ook met vhosts), maar dan met vhosts op 1 ip...

Bleh, taaie shit op 1e Kerstdag met je buik nog vol van de kalkoen van gisteren.. Vrolijk kerstfeest :+

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 12:20 ]

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 12:17:
[...]
Ik wil .32 gebruiken voor Name based vhosts en .33 voor het management gedeelte... Alles werkt, behalve die hostname management.domain.nl die naar .33 verwijst... als ik .33 zelf opvraag, krijg ik netjes de page voor me, alleen met de hostname (die dus naar .33 verwijst :Y)), krijg ik dus niks :X

Ook lokaal op die bak met lynx werkt ie ook niet.. Ik begrijp er ff geen hol meer van :X
Krijg je dus de page van .32 voor je? Dan is je ip waarschijnlijk gemasquarade oid.

edit:
Het zal wel niet uitmaken, maar standaard staat beetje onder in httpd.conf nog een namebasedvirtualhost * of een regel die daar op lijkt, dus voor alle ip's. Is die als commmentaar opgenomen?

[ Voor 15% gewijzigd door pierre-oord op 25-12-2003 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
pierre-oord schreef op 25 december 2003 @ 12:19:
[...]

Krijg je dus de page van .32 voor je? Dan is je ip waarschijnlijk gemasquarade oid.

edit:
Het zal wel niet uitmaken, maar standaard staat beetje onder in httpd.conf nog een namebasedvirtualhost * of een regel die daar op lijkt, dus voor alle ip's. Is die als commmentaar opgenomen?
Nee, als ik op .33 opvraag, zie ik netjes de page die op .33 zou moeten draaien.. Doe ik met `lynx management.domain.nl`, krijgt ie mooi geen connectie..

edit: httpd.conf (apache.conf in mijn geval) is netjes gesplitst in allerlei files, zodat het wat makkelijker beheren is (per onderdeel eigen file en dan includen :)), dus nee: het staat niet ergens anders ook :)

Niet zo irritant doen: je msg editten als ik aan het quoten ben :P

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 12:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets raars: hij herkent de vhost wel, want als ik op .33 opvraag, zie ik netjes onderaan de page staan: "Apache/1.3.29 Server at management.domain.nl Port 80"

Andersom dus niet :X

• pierre-oord
Probeer dit eens van een externe host en vertel wat je ziet:
Je vraagt IP .33 op. Je ziet....
Je vraagt IP .32 op. Je ziet....

dus in je browser typen http://444.555.666.33
als voorbeeld.
Ow, en dit:
<VirtualHost *.*.*.32>
Daar moet je ipv ip eens proberen een hostname in te typen; het ip heb je tenslotte al eerder opgegeven met NameVirtualHost *.*.*.32 . Dan zou een hostname ook wel weer werken, als je iets opvraagt denk ik.

Dus blijkbaar werkt op IP iets opvragen wel, en op name niet. Logisch, je moet ook die namevirtualhosts opgeven :). Maar met management.domain.nl zou je wel een connectie moeten krijgen dan, namelijk naar je eerste virtualhost van namevirtualhost .33......

Wat gebeurd er als je management.domain.nl een ping stuurt?

edit:
zoals ik al zei, apache pakt de eerste virtualhost als die een niet kloppende vind...
Wat dus slim is om altijd de eerste virtualhost een errorpage/mainpage te laten zijn, als iemand dat typt kljaljkfs.domain.nl krijgt die mooi de errorpage van dat domein te zien. Alleen hoe dat gaat met dns weet ik niet, je zult wel een default kunnen instellen, maarik ben dns naap :P

[ Voor 21% gewijzigd door pierre-oord op 25-12-2003 12:33 ]

• pierre-oord
NameVirtualHost *.*.*.33
<VirtualHost management.domain.nl>
</VirtualHost>

NameVirtualHost *.*.*.32
<VirtualHost www.domain.nl>
ServerName www.domain.nl
</VirtualHost>

Op deze manier dus proberen :)

Zal wel komen omdat het namevirtualhost is. Je zou ook dit kunnen proberen, maar da's maar een wilde gok:

NameVirtualHost *.*.*.33
<VirtualHost *>
</VirtualHost>

NameVirtualHost *.*.*.32
<VirtualHost *>
ServerName www.domain.nl
</VirtualHost>

In theorie zou ieder domein dat naar zo'n ip gaan moeten uitkomen op die vhost. Maar eigenlijk zou dit standaard al moeten werken, aangezien hij altijd de eerste vhost als default pakt....

edit:
in principe is dit hierboven allemaal onzin overigens, klopt niet met apache docs...

edit2:
Probeer dit eens:
NameVirtualHost *

<VirtualHost blablabla.bla.bla>
# Zet DIT NAAR EEN ERROR PAGE
# als apache niet weet wat die moet met de vhost, dan pakt die deze default.
DocumentRoot /var/www/error/
ServerName error.domain.nl
</VirtualHost>

<VirtualHost *.*.*.33>
</VirtualHost>

<VirtualHost *.*.*.32>
ServerName www.domain.nl
</VirtualHost>

[ Voor 83% gewijzigd door pierre-oord op 25-12-2003 12:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het laatste heb ik al gedaan (zie een paar postst terug).

Het hele probleem is gewoon dat die management.domain.nl niet naar .33 verwijst op een of andere manier, terwijl toch echt wel het goede ip erop staat. Ik ga wel even verder kloten deze dagen.. Moet toch wat doen :Y)

Ping geeft goede IP terug (geen reply, omdat dat uitgeschakeld is)

• pierre-oord
Leuke quickchat dit :P lees m'n post hierboven, of add me anders ff @ msn / icq

edit:
en bekijk dit ff:
http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/mpm_common.html#listen
misschien heeft dit er iets mee te maken?
edit2:
welke apache heb je eigenlijk?

[ Voor 63% gewijzigd door pierre-oord op 25-12-2003 12:46 ]

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:31

liberque

Vrijzinnig!

De juiste manier is en blijft natuurlijk:

# Luister naar alle IP's op poort 80
Listen 80

NameVirtualhost *.*.*.32

<VirtualHost *.*.*.32>

ServerName www.mijndomein.nl
DocumentRoot /var/www/mijndomein.nl
</VirtualHost>

NameVirtualhost *.*.*.33

<VirtualHost *.*.*.33
ServerName management.mijndomein.nl
DocumentRoot /var/www/management
</VirtualHost>

--------

Verder moet je er natuurlijk even voor zorgen dat de A record in je DNS voor management.mijndomein.nl naar *.*.*.33 verwijst en de rest naar *.*.*.32. Dus bijvoorbeeld:

* -> *.*.*.32
management -> *.*.*.33

of pas anders even je /etc/hosts aan.. dan kan je dat lokaal testen:

*.*.*.32 Mijndomein.nl www.mijndomein.nl
*.*.*.33 management.mijndomein.nl

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Verwijderd

Topicstarter
Alles wat liberque zegt, staat juist allemaal zo ingesteld op die bak, maar werken wil t niet.. Ik denk dat ik ergens anders de oorzaak moet zoeken...

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 13:24:
Alles wat liberque zegt, staat juist allemaal zo ingesteld op die bak, maar werken wil t niet.. Ik denk dat ik ergens anders de oorzaak moet zoeken...
Heb je een firewall, zoals ik al zei?

Verwijderd

Topicstarter
aaaaah, dit is echt te erg voor woorden:

management.domain.nl staat bij de DNS op 80.x.x.33, terwijl die op 81.x.x.33 moet staan.. Ik krijg hier gvd een schijthekel aan!

Verwijderd

Topicstarter
pierre-oord schreef op 25 december 2003 @ 13:34:
[...]

Heb je een firewall, zoals ik al zei?
Ja, maar anders zou het ook niet IP-bases werken...

Ik ga toch eens ff die mensen bij de DNS slaan hoor.. Als je weet hoe lang ik hier mee bezig ben geweest :(

• Kippenijzer

Kippenijzer

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 13:35:
aaaaah, dit is echt te erg voor woorden:

management.domain.nl staat bij de DNS op 80.x.x.33, terwijl die op 81.x.x.33 moet staan.. Ik krijg hier gvd een schijthekel aan!
LOL... Dat geintje ken ik, in plaats van 183 juist 83 in DNS record hebben staan, en chello die een oud ip pakt, omdat een slave dns geen geupdate record van een andere hostname had, en chello blijkbaar de verkeerde dns polled ;P

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:31

liberque

Vrijzinnig!

Minder netjes maar niet minder mogelijk is:

NameVirtualhost *.*.*.32

<VirtualHost www.mijndomein.nl>
ServerName www.mijndomein.nl
DocumentRoot /var/www/mijndomein.nl
</VirtualHost>

NameVirtualhost *.*.*.33

<VirtualHost management.mijndomein.nl>
ServerName management.mijndomein.nl
DocumentRoot /var/www/management
</VirtualHost>

Het enige wat ik verder kan bedenken is dat management.mijndomein.nl verkeerd staat gecached in je dns, maar aangezien je het /etc/hosts verhaal ook al geprobeerd hebt moet het daar niet aan liggen.

Succes iig en laat nog ff weten wat de oplossing was als je deze vind. Ben benieuwd!

*OOPS* Never Mind :)

[ Voor 5% gewijzigd door liberque op 25-12-2003 13:42 . Reden: stomme DNS boeren :) ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik zie dat ik zelf de fout heb gemaakt :X

"Wilt u subdomain management.domain.nl op 80.x.x.33 zetten" :X

Ach ja, iedereen maakt wel eens fouten, maar ik weet nu wel iig hoe het zit met die Name-based en IP-based Vhosts :Y)

• pierre-oord
Ook leerzaam voor mij, al kan ik alleen dromen van meerdere ip's @ m'n adsl lijntje :P

Pagina: 1