Toon posts:

Voordelen PCI vs ISA geluidskaart ?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Op het moment heb ik een goedkope ISA 16bit geluidskaart. Is het zo dat, wanneer ik een PCI geluidskaart aanschaf (bv.MX300), het systeem ook beter draait. Ik heb nu het gevoel dat bv. Q3 begint te haperen wanneer
er op bepaalde momenten geluid afgespeeld wordt. Ik weet dat de geluidskwaliteit beter is, maar onlast een PCI kaart je systeem ook?

Bedankt vast

Verwijderd

Tis wel zo dat bepaalde, wat oudere ISA kaartjes met slechte drivers voor stotterende geluiden kunnen zorgen.
Verder kunnen PCI kaartjes meer nieuwere dingen aan (dolby enzo)
maar verder maakt het volgens mij weinig uit: ik heb een soundblaster AWE64 ISA en ik heb geen enkel geluidprobleem met wat voor spel dan ook.

suk6

Verwijderd

Verder kunnen PCI kaartjes meer nieuwere dingen aan (dolby enzo)
Ahum...Dolby wordt gecodeerd in TWEE kanalen. Een ISA-kaart kan dat ook.

PCI-geluidskaarten hebben minder CPU-belasting. Dat is het grootste voordeel.

Verwijderd

ff wat sprookjes de wereld uitgehelpen:
1. "Verder kunnen PCI kaartjes meer nieuwere dingen aan (dolby enzo)"
Dat heeft nisk met ISA of PCI te maken. Modernere geluidskaarten hebben vaak hardwarematige ondersteuning voor 4 of 5-kanaals geluid. De Dolby-decodering gebeurt meestal in software. Sterker nog: in 1994 of zo had je een spel, Terminal Velicity. Op mijn SB16, aangesloten op een Sony ProLogic-versterker, had ik hardstikke surround geluid, omdat Terminal Velocity het geluid in ProLogic codeerde (ProLogic gebruikt slechts 2 kanalen voor codering).
2. "PCI-geluidskaarten hebben minder CPU-belasting. Dat is het grootste voordeel. "
Dat heeft dus ook alweer niks met ISA of PCI te maken. Oude ISA-kaarten ondersteunen vaak DMA, en hebben meestal een DSP aan boord. Dus met die CPU-load valt het wel mee. Het probleem bij ISA is de beperkte bandbreedte: 8 MHz, 16 bits. PCI heeft een bandbreedte van 33 MHz bij 32 bits.

Verwijderd

Ja hoor eens ff hier, ik dacht dat elk surround systeem werkt met 2 kanalen? Links en rechts wel te verstaan? Het gaat om de feitelijke codering op die twee kanalen hoeveel kanalen er uiteindelijk uitkomen.
Want ik heb nog geen video gezien die meer dan twee audiokanalen heeft.... Terwijl er toch wel ac-3/dolby-digital films op video te krijgen zijn. Of ben ik in het warretje??

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-08 16:42
PCI is gewoon overkill voor een geluidskaart. ISA heeft ruim voldoende bandbreedte voor al je geluidsdata. Het enige voordeel van PCI is dat ze ISA der af willen slopen in nieuwere moederborden, dus een PCI kaart kun je nog eens meenemen naar je nieuwe moederbord.
Ik heb zelf een Terratec EWS64XL, een kaart van ongeveer 1000 piekeballen, en dat is een ISA kaart. Wordt nog steeds geleverd en is een van hun topkaarten.

QuarkuS

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

Pagina: 1