ADSL aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 877 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik ben bezig adsl aan te sluiten, op de manier zoals in de FAQ staat beschreven:
Mijn telefoonaansluiting staat een heel stuk van mijn computer af! Wat is de beste manier om mijn ADSL te verlengen?

Het verdient in de meeste gevallen de voorkeur, je telefoonkabel te verlengen. Telefoonkabel is een stuk goedkoper dan UTP kabel en bij het MxStream Doe-Het-Zelf pakket zit al een tang om de kabel van stekkertjes te voorzien.
Telefoonkabel heeft vanaf het aansluitpunt een maximale lengte van 75 meter, bij UTP kabel is dit ongeveer 100 meter.
Bij langere afstanden kun je een repeater (signaalversterker) inzetten.
Ik heb dus een verlenger op de wandcontactdoos, met daarbovenop de gewone telefoonkabel.

De verlenger ligt nu bij mijn pc, met dekabel in de splitter. Ik heb de dsl kabel erin geklikt, en deze in het modem gedaan. de line-in heeft dus geen telefoonkabel (die zit immers al achter de verlenger).

Moet de splitter echter wel een line in erbij hebben of is alleen de dsl genoeg??

• RC2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 16:23

RC2

Resistance is futile

er mag maar 1 kabel lopen van de telefoonaansluiting naar de splitter. Op die splitter sluit je alle telefoons en het adsl modem aan.

Who wants to life forever anyway...

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik weet niet zeker of ik het goed doe, misschien hebben jullie een antwoord op deze vraag:

Dit is mijn thuissituatie:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=595491

Zoals je ziet zit er geen telefoon voor de splitter, wel ernaast zeg maar ("grondlijn" is al gesplitst).

Gaat het zo werken?

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:20

grimson

domeingrommer

De splitter moet direct op de inkomende lijn uit de grond

• RC2

RC2

Resistance is futile

Kan wel werken zo maar kans op storingen is erg groot. Staat ook in de handleiding dat de splitter op de inkomende lijn aangesloten moet worden. Dus de situatie zoals je hem getekend hebt zal niet goed werken.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52
greatgonzo schreef op 24 december 2003 @ 13:23:

Zoals je ziet zit er geen telefoon voor de splitter, wel ernaast zeg maar ("grondlijn" is al gesplitst).

Gaat het zo werken?
Dat "ernaast" noemt men gewoon voor de splitter. Gaat niet werken dus. Ook die eerste telefoon moet gewoon achter de telefoonaansluiting van de splitter zitten (waar is die splitter anders voor!).

• daPet
  • Laatst online: 28-06-2025
Die linker telefoon moet je ook aan de splitter hangen, of is dat een tweede aansluiting?
Alle telefoons die je hebt en het nummer gebruiken waar jij op ADSL't, moeten op de splitter worden aangesloten.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
telefoon 1 is inderdaad een tweede lijn,maar niet een tweede lijn uit de grond, hij komt uit de eerste WC-doos, als ik dus als telefoon 2 het niet doet of de stekker zit er niet in, dan doet telefoon 1 het altijd nog.

Zoals gezegd komt er maar 1 lijn uit de grond. Ik kan die echter niet splitten, want dan doen telefoon 1 en 2 het niet meer (1 zowiezo niet want die zit er dan te ver af, dus dat kan je niet verlengen

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=595568

Zo ziet de wc doos eruit:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=595560

• RC2

RC2

Resistance is futile

De 2 draden waar je telefoonlijn op binnen komt moeten eerst naar de splitter. Als je 2 lijnen het huis binnenkrijgt (2 telefoonnumers) hoef je alleen op het nummer wat voor ADSL is de splitter te hangen. Heb je maar 1 lijn/nummer dan moet de splitter daar als eerste aanzitten, dus ook niet in de doos zijn afgesplitst.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
waarschijnlijk kan het dus alleen zo:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=595604

Toch?

Verwijderd

greatgonzo schreef op 24 december 2003 @ 14:11:
waarschijnlijk kan het dus alleen zo:

[afbeelding]

Toch?
Jep.
Je hebt dus een probleem, ik had min of meer hetzelfde en ik heb al die draadgebonden telefoons het raam uitgedaan en een setje draadloze dects aangeschaft. Helemaal geen gezeur meer :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 14:12 ]

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 12:16
Ik weet niet welke ISP je hebt maar volgens mij staat wat jij vraagt gewoon in de handleiding wat je gekregen zou moeten hebben met je splitter en evt. modem.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
heb maar alles eens aangelsoten, toch op deze wijze:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=595568

en op het kabelmodem licht het verbindingspictogram gewoon groen op, dus maakt hij verbinding!

Gaat het het doen, of zal straks blijken dat het niet gaat lukken?

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

volgens mij moeten beide telefoons achter de splitter aangesloten worden. Maar je kunt het altijd proberen, ook even kijken of beide telefoons het wel doen.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Verwijderd

ja maar laat je telefoon maar eens over gaan of probeer eens te bellen.....
grote kans dat als je telefoon overgaat de adsl eruit vliegt en dat er tijdens het bellen veel ruis en storing op de lijn zit

Verwijderd

Idd, je telefoons lijken het wel te doen, en je adsl ook, maar als je opneemt vliegt je verbinding eruit :)

Verwijderd

Het gaat wel werken zoals je het nu aangesloten hebt, maar wanneer je telefoon krijgt en telefoon nummer 1 opneemt zal je DSL verbinding verbroken worden...

Dat is dus geen ideale situatie. Het is dus het beste dat je je splitter VOOR alle telefoons plaatst! Wat je ook zou kunnen doen is een extra splitter kopen en die tussen telefoon 1 en de lijn te plaatsen. Het is niet de goedkoopste oplossing maar wel de snelste...:P

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
inderdaad ruis op de lijn, dan toch maar de inkomende lijn doorknippen en daar splitten.

Is dat nog erg moeilijk/gevaarlijk? ik krijg serious problemen met mijn ouders als ik er voor zorg dat onze telefoon het niet meer doet

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 12:16
Een gedeelte van de hanleiding van mijn ISP:
De splitter plaatsen

De splitter dient aangesloten te worden op het hoofdtelefoonstopcontact zodat de
binnenkomende telefoonlijn direct gescheiden kan worden voor telefonie en data.

Let op! De splitter dient vóór alle telefoontoestellen, centrales en nummermelders geplaatst te worden.
1-Controleer eerst of u een kiestoon op uw telefoon heeft.
Indien u geen kiestoon heeft, gaat u dan niet verder met de installatie.
Zorg er eerst voor dat u weer een kiestoon heeft.
2-Plaats de splitter op maximaal 1,5 meter van het hoofdtelefoonstopcontact in verband met de kabellengte van het aansluitsnoer (cat 5).
3-Haal de telefoonstekker van uw telefoon uit het hoofdtelefoonstopcontact.
4-Plaats een aansluitsnoer (cat 5) tussen de 'LIJNINGANG (LINE)' van de splitter en het hoofdtelefoonstopcontact.
5-Sluit nu uw telefoon aan op de 'TELEFOONINGANG (PHONE)' van de splitter.
6-Controleer of u weer signaal op uw telefoon heeft.

Indien u geen signaal heeft, controleer dan de bekabeling

De extra bijgeleverde telefoondraden, aansluitdoos en aansluitstekker, kunt u gebruiken indien u een telefoon heeft met een vaste aansluitstekker.

In onderstaand figuur staat een voorbeeld aangegeven hoe de aansluiting eruit komt te zien.
Ik ga proberen om die figuur ook te laten zien.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.ulysses.demon.nl/temp/SPLITTER.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Gondor op 24-12-2003 14:49 ]

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• MBV
  • Laatst online: 15-05 23:07

MBV

Als je dat erg moeilijk en gevaarlijk vind, kan je een monteur laten komen. Gezien het grote aantal aansluitingen, denk ik niet dat het heel erg gevaarlijk zou zijn. Ik zou de twee draadjes uit elkaar houden, en niet aanraken (vooral isdn geeft soms hoge piekspanningen, heb ik me laten vertellen), maar dan zal het allemaal wel goed komen. Zelfs ik kan het, nadat ik de stekkertjes goedom op de splitter doe 7(8)7

• RC2

RC2

Resistance is futile

Volegns mij niet te moeilijk, adsl zelf aansluiten kan iedereen. Die afgesplitste telefoon aansluiten moet ook te doen zijn even opletten hoe het in elkaar zit, draden niet contact laten maken en anders met modulaire stekkers werken.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ik heb inmiddels verlengsnoer gekocht, dat is modulair dus dat moet niet al te moeilijk worden. Ik ben alleen voor een ding bang: dat ik de inkomende lijn beschadig of dat er iets fout gaat met het plaatsen van de stekkertjes, en dat ik op die manier geen telefoon meer heb thuis.

Ik moet dus knippen bij die oranje cirkel

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=595863

Die draad komt dus uit een zogenaamde lasdop

• Pc123
Waarom niet gewoon die wandcontactdoos open maken, de goede kabel die vanaf de lasdop komt zoeken en dan verder daar de boel aansluiten? Dan kan je daar eventueel een nieuwe wandcontactdoos, of zelfs meerderen, plaatsen die na de splitter komen.

(daarvoor zit toch verder niets aangesloten?)

edit: ik had precies hetzelfde idee als RC2 hieronder :)

[ Voor 20% gewijzigd door Pc123 op 24-12-2003 15:29 ]

• RC2

RC2

Resistance is futile

als je de draad van telefoon 1 (die doorgeluste) doorknipt, de splitter aansluit op de wand contactdoos (die van de foto) en dan verder werkt zoals de handleiding komt het goed. Moet je alleen nog kijken hoe te telefoon 1 weer aan moet sluiten.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
RC2 schreef op 24 december 2003 @ 15:29:
als je de draad van telefoon 1 (die doorgeluste) doorknipt, de splitter aansluit op de wand contactdoos (die van de foto) en dan verder werkt zoals de handleiding komt het goed. Moet je alleen nog kijken hoe te telefoon 1 weer aan moet sluiten.
dat is inderdaad misschien het makkelijkste:

- draden van de contacten afhalen

- grijze draad (bij de pijl) uit de muur halen (daarachter zit de meterkast, daar kan ik dus goed bij)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=595912

- splitter erop

- nieuwe modulaire draad aansluiten op wc doos.

Alleen nog een vraag, kan ik de modulaire kabel die ik heb (telefoonkabel, met 4 verschillende kleuren draden) aansluiten op de wc doos? Daar zitten immers draden op van twee kleuren (rood en blauw) ipv 4

[ Voor 5% gewijzigd door greatgonzo op 24-12-2003 15:44 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

greatgonzo schreef op 24 december 2003 @ 13:23:
Ik weet niet zeker of ik het goed doe, misschien hebben jullie een antwoord op deze vraag:

Dit is mijn thuissituatie:

[afbeelding]

Gaat het zo werken?
Ja, tenminste hier wel. Exact dezelfde situatie hier en alles werkte perfect, kon gewoon bellen enzo hier. ISP is zonnet, Modem is USB kreng

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• RC2

RC2

Resistance is futile

Telefoon gebruikt maar 2 van de 4 draden.

• Pc123
Je hebt maar 2 kabels nodig voor ADSL en telefonie, dat moet dus lukken.

Wat ik zou doen is het volgende:

-De kabel uit de meterkast losmaken en op de splitter aansluiten.
-Het ADSL modem ook op de splitter aansluiten
-Vervolgens moet je even kijken wat het handigste is wat de telefoons betreft, 1 wandcontactdoos op de splitter aansluiten en binnenin die wandcontactdoos nog even een kabel doorlussen voor de andere telefoon bijvoorbeeld. Of het daarbij handig is om de oude wandcontactdoos te laten hangen of deze een stukje te verplaatsen kan ik zo niet zeggen, het moet wel een beetje netjes blijven natuurlijk.
Pagina: 1