Toon posts:

Installatie OS stopt, S-ata conflict?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me heeft een probleem, dit is zijn systeem:

MSI NEO K8T800
Athlon 64 3000+ 2ghz.
Radeon 9200 video kaart (256mbram)
Maxtor HD 200GB. (Ata)
2xx512mb ddr400 (noname)

Toen hij alles in elkaar had gezegt kreeg hij dit probleem bij de Post:
serial_ch0: no device
serial_ch1: no device

Toen hebben we in de bios dit aangepast:
1) S-Ata Disable
P-Ata Enable

Toen waren de meldingen over 'no device'weg:
Maar toen kwam er eem andere melding
"Bios Not Installed"

Toen Install XP Geprobeerd maar lukt niet , aantal bestanden konden niet worden gekopieerd

2) Toen nog een keer in bios gekeken, toen kwamen we in het menu van de SATA Chip
*Onboard Sata Chip disabled.
*Onboard Ata Enabled

Toen was de melding van "Bios Not Installed" ook weg

Toen snel XP cd erin en installen, alles lukt inclusief format.
Dan bij install steeds bij verschillende % error en dan stopt die.

Toen Linux geprobeert maar toen kregen we de melding 'Hardware niet orde", nu is de linux install toch begonnen maar deze stopt ook steeds.

Ook is de XP installatie zelfs 1x 100% geweest, maar na een reboot gebeurde er niks

Wat kan er nu nog aan de hand zijn? Harddisk stuk?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 12:35 ]

Verwijderd

Ik zou het volgende proberen:

-een BIOS update/ load defaults
-ruime mem-timings proberen
-memtest uitvoeren

Lijkt me niet echt een HD probleem, maar just in case even HD in andere pc hangen en chkdsk eroverheen laten gaan.

Wat is de temp van je processor?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 11:55:

Ook is de XP installatie zelfs 1x 100% geweest, maar na een reboot gebeurde er niks

Wat kan er nu nog aan de hand zijn? Harddisk stuk?
He`k ook wel eens gehad. Na wat nadenken kwam ik erachter :) Tijdens de installatie worden de drivers geloof ik geladen van de p/s-ata controller, maar worden hoogstwaarschijnlijk niet mee genomen in de installatie. Op DOS en Bios niveau boot hij gewoon van de schijf, maar dan laad hij XP en ziet hij, EJH !!! s-ata controller ?? wahz dah vur`n device ken ik niet, boot ik niet van.. laters go to reboot dat had ik, met een p-ata schijf op me p-ata raid controller, dus hek toen maar aan me normal p-ata controller gehangen en daarvan geboot, en toen drivers geinstalleerd, daarna weer terug gehangen aan de p-ata raid controller en booten gewoon van.

is het btw een s-ata of een p-ata schijf ??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is een Ata schijf (staat toch in first post), maar in de bios hebben we alles met betrekking tot S-Ata al uitgezet.

De proc wordt 43graden, en de voeding is een 350watt

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 12:34 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
het is een Ata schijf (staat toch in first post)
Dat zag ik ja, maar zowel p(parallel)-ata als s(serial)-ata is 'ata', dus een 'ata' schijf kan nog steeds parallel of serieel zijn 8)7 . Maar ik maak uit je antwoord op dat het wel een p-ata disk moet zijn.

Hoe dan ook, ik begrijp dat je de disk nu op de geïntegreerde ide interface hebt aangesloten? Zit er toevallig een floppy bij het mobo met daarop ide-drivers die nodig zijn bij een install van Win2k/XP? Bij 'extra' controllers op het mobo hoort zo'n disk erbij te zitten, maar voor de in de chipset geïntegreerde ide zou het niet nodig moeten zijn.

Verwijderd

koraks schreef op 24 december 2003 @ 15:23:
[...]

Dat zag ik ja, maar zowel p(parallel)-ata als s(serial)-ata is 'ata', dus een 'ata' schijf kan nog steeds parallel of serieel zijn 8)7 . Maar ik maak uit je antwoord op dat het wel een p-ata disk moet zijn.

Hoe dan ook, ik begrijp dat je de disk nu op de geïntegreerde ide interface hebt aangesloten? Zit er toevallig een floppy bij het mobo met daarop ide-drivers die nodig zijn bij een install van Win2k/XP? Bij 'extra' controllers op het mobo hoort zo'n disk erbij te zitten, maar voor de in de chipset geïntegreerde ide zou het niet nodig moeten zijn.
Wou ik net voorstellen die diskette :) BTW die melding van BIOS not loaded is iig standaard als er niets aan je controller hangt, dan heb ik het niet over je normale NU NOG standaard parallele ata controller, maar die s-ata.
Pagina: 1