Maxtor 6Y160P0 wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
Tijdens het opstarten maakt deze harde schijf een vreemd geluid.
Hij word gezien in de Bios maar in windows niet herkent.

Op deze schijf staat zeer waardevolle data.

Weet iemand hoe ik dit op een andere schijf kan krijgen?

B.V.D.

- Systeem Specs -

Verwijderd

Welke windows en wat zegt die dan onder fdisk / disk manager over de schijf ?

• Dutch_Demon
Windows XP is het besturingssysteem verder wordt de schijf niet gezien of herkend door div. programma's

- Systeem Specs -

Verwijderd

Waarom heb je eigenlijk niet éérst eens gekeken met een tooltje van Maxtor (PowerMax) om te kijken wat er nu eigenlijk met de schijf aan de hand zou kunnen zijn?

Ga dat eerst eens doen. Maar als hij aangeeft dat er fouten zijn, kies dan niet voor de optie om de fouten herstellen, maar cancel en schrijf een eventuele foutcode op.

Dan kan je iig de schijf na eventuele recovery gewoon RMA sturen, want die zal je daarna niet meer zo vertrouwen.

Daarna kan je altijd nog kiezen om PowerMax de fouten te laten herstellen, waarna je eventuele data nog kan terughalen.

De rest haal je vast van een backup, zoals iedereen die van belangrijke data maakt..

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 19:23:
Waarom heb je eigenlijk niet éérst eens gekeken met een tooltje van Maxtor (PowerMax) om te kijken wat er nu eigenlijk met de schijf aan de hand zou kunnen zijn?
Omdat niet iedereen zo slim is.
Ga dat eerst eens doen. Maar als hij aangeeft dat er fouten zijn, kies dan niet voor de optie om de fouten herstellen, maar cancel en schrijf een eventuele foutcode op. Dan kan je iig de schijf na eventuele recovery gewoon RMA sturen, want die zal je daarna niet meer zo vertrouwen.
Daar heeft hij zijn data nog niet mee terug.
Daarna kan je altijd nog kiezen om PowerMax de fouten te laten herstellen, waarna je eventuele data nog kan terughalen.
Ik wens je veel succes hiermee. Meestal is de data na een herstel nog corrupter dan hij ervoor al was.
De rest haal je vast van een backup, zoals iedereen die van belangrijke data maakt.
Op de een of andere manier vind ik deze zin en de manier van zeggen behoorlijk kleinerend. Misschien de volgende keer ff wat beter nadenken wat je zegt. Want als hij een backup had gehad hoefde hij ook geen halsbrekende toeren uit te halen om de corrupte data terug te krijgen.

Nu ff ontopic.

Je schrijft dat de schijf wel in de bios herkend wordt. Als dit zo is wordt hij onder dos waarschijnlijk ook herkend en kun je met bijv. Ghost of Partition Magic een complete backup (image) van je schijf maken. Deze backups kun je later weer onder Windows uitlezen met o.a. GhostExplorer en zo kun je dus data terug halen.

Voor de rest sluit ik me wat RMA-en betreft aan bij HedKandi. Ben het niet helemaal eens met zijn manier van uitdrukken maar goed, dat is niet aan mij om dat te beoordelen.

Succes :)

Ps. HedKandi vat dit niet persoonlijk op. Ervan uitgaan dat iedereen net zo slim is als jezelf is iets wat me bij meerdere gebruikers al vaker opvalt. Ik uit me nu alleen ten opzichte van jouw post. No hard feelings. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door max op 24-12-2003 21:02 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Fire_escape schreef op 24 december 2003 @ 20:56:
[...]

Omdat niet iedereen zo slim is.
Staat in de faq, en is een de eerste oplossing die de fabrikant van de schijf opnoemt, en ook de oplossing die de verkoper van die schijf/het systeem zal opnoemen.

Niet ieder probleem is uniek, niet ieder wiel hoeft opnieuw uitgevonden geworden.
Daar heeft hij zijn data nog niet mee terug.
Die heeft hij nu ook niet, en kan daar ook niet mee geholpen worden als hij niet kan opmaken wat nu 't echte mankement is.

Geen oplossing zonder duidelijke diagnose van 't probleem.
Ik wens je veel succes hiermee. Meestal is de data na een herstel nog corrupter dan hij ervoor al was.
Ik kan situaties bedenken waar dat zeer zeker niet zo is. (In tegendeel, continue herlezen van die plaatsen geeft overmatige sector reallocation tot gevolg, vul zelf 't eindresultaat maar in).
Op de een of andere manier vind ik deze zin en de manier van zeggen behoorlijk kleinerend.
Dat je dat vind moet je zelf weten, maar 't is daarom niet minder waar.

Het wordt zo vaak gezegd dat je backups van je data moet maken, als je dat vervolgens niet doet, moet je niet raar op staan te kijken als 't vervolgens fout loopt.
Misschien de volgende keer ff wat beter nadenken wat je zegt. Want als hij een backup had gehad hoefde hij ook geen halsbrekende toeren uit te halen om de corrupte data terug te krijgen.
Oude data nog op backup, nieuwe data die nog niet gebackupped waar 't om zou kunnen draaien.

Dat is geen rare situatie, en kan ik nog inkomen. Komt ook vaak voor bv bij een falende schijf tijdens 't werken zelf.

Had je zelf ook kunnen bedenken.

En daarbij echt belangrijke data die toch niet op backup aanwezig is, kan je beter door een professioneel bedrijf laten recoveren.
Ps. HedKandi vat dit niet persoonlijk op. Ervan uitgaan dat iedereen net zo slim is als jezelf is iets wat me bij meerdere gebruikers al vaker opvalt. Ik uit me nu alleen ten opzichte van jouw post. No hard feelings. ;)
Dat niet iedereen zo slim is wil toch niet impliciet betekenen dat iedereen die dat wel is plotseling maar een uitermate begripvolle houding aan moet nemen?

Kan ik voor mezelf heel eerlijk over zijn: Nee. Ik spendeer die energie liever aan mensen en problemen die ik 't werkelijk waard vind.

Er is hier al eens een discussie over geweest die de oorzaak daarvan al eens duidelijk uit de doeken heeft gedaan.

De oorzaak lag in de continue herhaling van topics met dezelfde problemen waarvan de oplossingen al duidelijk in een faq stonden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dutch Demon: in de FAQ van dit subforum kun je allerlei tips vinden om je data te redden :)

• Dutch_Demon
Dat is correct ik ben ook bezig om alle mogelijkheden volgens de faq te proberen .
Maar mogelijk dat iemand mij kan vertellen wat het geluid is waarmee hij opstart.

- Systeem Specs -

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Maar mogelijk dat iemand mij kan vertellen wat het geluid is waarmee hij opstart.
Als je het geluid een beetje kan omschrijven, wie weet :)

• dEATHfLOWEr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-01-2025

dEATHfLOWEr

Solcon 1GBit symetrical

Ik heb dit zelfde euvel een maand geleden ook gehad. M'n 250GB schijf was z'n partitie kwijt en er stonden heel veel foto's en video's op van vakanties e.d. Ik ben toen op zoek gegaan en heb goede ervaringen opgedaan met het programma EasyRecovery Pro. Die vondt na enige zoekwerk de partitie weer en liet de inhoudt zien. Vervolgens heb ik de bestanden over geheveld naar andere schijf in m'n systeem en netwerk waarna ik de 250GB weer opnieuw geformateerd had. De oorzaak van mijn crash was overigens Ghost! Die heeft bij het backuppen schijnbaar een fout gemaakt waardoor en partition table beschadigt was.

Edit: Overigens is het zo dat een vreemd geluid uit een HD meestal niet veel goeds betekend. Dus ik wens je veel suc6 en sterkte !

[ Voor 13% gewijzigd door dEATHfLOWEr op 25-12-2003 12:50 ]

https://www.avl.nl/

Verwijderd

Dutch_Demon schreef op 24 december 2003 @ 22:32:
..8<..
Een schijf uit de Diamondmax plus 9 serie klinkt bij opstarten ongeveer zo:

1. Hoger wordend geluid van de op toeren raken de platters
2. Bij bereiken van 't juiste toerental hoor je een zachte metalige klik waarbij de zekering van de leeskoppen losspringt en de koppen uit de parkeerstand schieten.
3. De koppen worden kort (ongv. 1sec) een aantal keer over 't volledige bereik van de platters bewogen, wat klinkt als zacht geratel.

Mocht je andere geluiden horen, dan betekent dat weinig goeds.

Herhalend geluid als bij stap 2 (herhalend initialiseren van de koppen) is meestal 't gevolg van een te lage +5V lijn.

Schurend geluid is 't gevolg van leeskoppen die een onprettige rendez-vous met 't platteroppervlak hebben, dat is meestal dan ook 't einde van de schijf.

• Dutch_Demon
Dit geluid is het zeker de volg orde is 1 - 2 - 3 - 2 - 3 dit herhaald zich tot dat het systeem is opgestart. Dus zoals jij al schrijft de schijf is overleden.

I.I.G. bedankt voor deze info.
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 15:00:
[...]

Een schijf uit de Diamondmax plus 9 serie klinkt bij opstarten ongeveer zo:

1. Hoger wordend geluid van de op toeren raken de platters
2. Bij bereiken van 't juiste toerental hoor je een zachte metalige klik waarbij de zekering van de leeskoppen losspringt en de koppen uit de parkeerstand schieten.
3. De koppen worden kort (ongv. 1sec) een aantal keer over 't volledige bereik van de platters bewogen, wat klinkt als zacht geratel.

Mocht je andere geluiden horen, dan betekent dat weinig goeds.

Herhalend geluid als bij stap 2 (herhalend initialiseren van de koppen) is meestal 't gevolg van een te lage +5V lijn.

Schurend geluid is 't gevolg van leeskoppen die een onprettige rendez-vous met 't platteroppervlak hebben, dat is meestal dan ook 't einde van de schijf.

- Systeem Specs -

Verwijderd

Dutch_Demon schreef op 26 december 2003 @ 23:46:
Dit geluid is het zeker de volg orde is 1 - 2 - 3 - 2 - 3 dit herhaald zich tot dat het systeem is opgestart. Dus zoals jij al schrijft de schijf is overleden.

I.I.G. bedankt voor deze info.

[...]
Zoals je 't omschrijft, hoeft de schijf niet overleden te zijn, maar heb je hoogstwaarschijnlijk last van een ontoereikende of falende voeding. En dan met name wat de +5V betreft.

De schijf zelf kan in zo'n geval helemaal in orde zijn, echter kan deze door gebrek aan constante voeding z'n werk niet doen.

Je zou de volgende dingen nog kunnen proberen:

1. Controleer in 't BIOS of na opstarten (mbv van bv "Speedfan") de voltages die 't moederbord meet eens. Let met name op de +5V, die mag maximaal 5% afwijken.

2. Sluit de HD eens met een andere molex-connector aan

Mocht bij 1. blijken dat de voltages te veel afwijken of te laag zijn, dan is vervangen van de voeding de enige remedie.

• koraks
  • Niet online
Zoals je 't omschrijft, hoeft de schijf niet overleden te zijn, maar heb je hoogstwaarschijnlijk last van een ontoereikende of falende voeding.
Het kán de voeding zijn, maar continu recalibrerende schijven zijn meestal gewoon kassiewijlen IME.

• Dutch_Demon
Hoogst waarschijnlijk heb ik dinsdag een nieuwe voeding dan zal ik het nog even proberen en anders heb ik pech.
koraks schreef op 27 december 2003 @ 16:20:
[...]

Het kán de voeding zijn, maar continu recalibrerende schijven zijn meestal gewoon kassiewijlen IME.

- Systeem Specs -

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ik heb ook 2 van deze schijven. Ze waren beide binnen 2 weken kapot. Eentje heb ik terug naar de winkel gestuurd (wacht daar al een maand op..). Die andere stuur ik wel direct naar maxtor op, na de feestdagen dus.

Ik had eerst een 300 watt voeding en op aanraden (om die zelfde reden), heb ik een 400 watt voeding aangeschaft. Dit mocht bij mij helaas niks baten. De schijf wordt ook gewoon door de bios herkent, maar formateren of data recovery draaien werkt tot maar een bepaalde cluster (die sectors zijn bij mij dan kapot.. denk ik).

ik weet helaas niet meer de naam van de recovery progje die ik gebruikt hebt. Het was iig shareware en integenstelling tot Lost and Found van PM, kon je dit gewoon in windows gebruiken. Als ik het vind dan zal ik het nog wel ff posten :)

[edit]
ik zag dat je net toch geen windows omgeving meer had :P. Dus misschien is lost and found iets voor je ;)

offtopic:
Maxtors hd's stonden bij mij altijd hoog in het lijstje, maar met de laatste diamond 9+ versies zie ik weer een ibm fiasco komen.. Echt jammer, maar misschien komt het wel door die 8mb cache

[ Voor 17% gewijzigd door Liquid op 28-12-2003 03:14 ]

• koraks
  • Niet online
offtopic:
[quote]Maxtors hd's stonden bij mij altijd hoog in het lijstje, maar met de laatste diamond 9+ versies zie ik weer een ibm fiasco komen.. Echt jammer, maar misschien komt het wel door die 8mb cache[/quote]

Zelf heb ik nog geen defecten gehad in die DMPlus 9 serie, dus ik ben er erg tevreden over. Ik geloof dat de meeste defecten op dit moment veroorzaakt worden door oververhitting; de 7200rpm disks van tegenwoordig worden gewoon een stuk warmer dan de tragere schijven van vroeger. En als een hdd ergens niet tegenkan, is het nu net warmte. Dan zijn er ook nog genoeg mensen die twee van die lekker snelle schijven boven elkaar monteren met ong. 3mm ruimte ertussen waardoor ze hun warmte niet meer kwijt kunnen...

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:31

-Sander-

///M Powerrrrrr

dEATHfLOWEr schreef op 25 december 2003 @ 12:49:
Ik heb dit zelfde euvel een maand geleden ook gehad. M'n 250GB schijf was z'n partitie kwijt en er stonden heel veel foto's en video's op van vakanties e.d. Ik ben toen op zoek gegaan en heb goede ervaringen opgedaan met het programma EasyRecovery Pro. Die vondt na enige zoekwerk de partitie weer en liet de inhoudt zien. Vervolgens heb ik de bestanden over geheveld naar andere schijf in m'n systeem en netwerk waarna ik de 250GB weer opnieuw geformateerd had. De oorzaak van mijn crash was overigens Ghost! Die heeft bij het backuppen schijnbaar een fout gemaakt waardoor en partition table beschadigt was.

Edit: Overigens is het zo dat een vreemd geluid uit een HD meestal niet veel goeds betekend. Dus ik wens je veel suc6 en sterkte !
Je weet dat je een tool moet installeren onder w2k/xp voor schijven groter dan 120GB ?? (BigDrive Enabler te downloaden van de Maxtor site).

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
koraks schreef op 28 december 2003 @ 13:50:
offtopic:
[quote]Maxtors hd's stonden bij mij altijd hoog in het lijstje, maar met de laatste diamond 9+ versies zie ik weer een ibm fiasco komen.. Echt jammer, maar misschien komt het wel door die 8mb cache[/quote]

Zelf heb ik nog geen defecten gehad in die DMPlus 9 serie, dus ik ben er erg tevreden over. Ik geloof dat de meeste defecten op dit moment veroorzaakt worden door oververhitting; de 7200rpm disks van tegenwoordig worden gewoon een stuk warmer dan de tragere schijven van vroeger. En als een hdd ergens niet tegenkan, is het nu net warmte. Dan zijn er ook nog genoeg mensen die twee van die lekker snelle schijven boven elkaar monteren met ong. 3mm ruimte ertussen waardoor ze hun warmte niet meer kwijt kunnen...
offtopic:
maar gelukkig dat ik voor elk hd een cooler heb...
Pagina: 1