Toon posts:

Videokaart > 85 hertz ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuwe PC kopen en nu moet ik natuurlijk een keuze maken voor een videokaart.

Ik ben altijd wel voorstander geweest van Matrox kaarten maar voornamelijk omdat deze in het verleden bijna de enige waren die je makkelijk kon instellen voor een frequentie hoger dan 85 hertz (heb mijn oude Matrox nu op 100hz en das toch wel prettig).

Heel veel spellen doe ik niet dus ik ben in principe niet zo kieskeurig als de kaart maar 100hz kan draaien op een 1024x768 resolutie en niet meer dan pak um beet 450,- kost.

Wat raden jullie aan ? Ik speel af en toe een spel (NFS, FIFA) maar zit voornamelijk te internetten :-)

Misschien is het gewoon het makkelijkst om bij Matrox te blijven maar niet veel systemen zijn hier mee uitgerust. Dan moet je weer gaan mieren bij de verkoper en extra kosten maken enzo :-)

Verwijderd

Zover ik weet kan iedere kaart wel de 100Hz aan, het ligt er alleen aan in welke resolutie. Ik kan me zo voorstellen dat niet iedere kaart meer 100Hz haalt op 1920x1440 ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:42
De meeste kaarten van S3 kunnen dat dus niet. Je stelt 160hz in...85hz krijg je. Alleen met de nieuwste drivers krijg je 160hz...in een fullscreen DOS-box, leuk dat je monitor dat dan net niet aankan :(
Bij S3 kunnen ze niet programmeren, laat staan drivers maken :(

Verwijderd

1024x768x100Hz = 79 MHz (nou ja je moet het nog een beetje naar boven afronden wegens de retrace dus zeg 90-100 MHz) RAMDAC minimaal. Alle kaarten hebben tegenwoordig een 200+ MHz RAMDAC dus je hoeft je echt geen zorgen te maken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:42
Maar dan moeten de drivers het ook nog ondersteunen :(

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad waar ik me zorgen over maak, de drivers! Daarom zal ik nooit voor een Diamond kiezen. Die drivers zijn kolere :(

Dat heeft zelfs de importeur van Diamond toegegeven (Hastec). Ik ben programmeur en had wat problemen met Diamond kaarten. Toen we belden met Hastec waren ze niet eens verbaast. Ze gaven toe dat de meegeleverde drivers vaak erg slecht waren en dat veel problemen opgelost konden worden door de nieuwste drivers te downen |:(

En daar geef je dan je zuurverdiende geld aan uit...

Voor zover ik kan zien, blijft het dus Matrox ;)

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

Macros

I'm watching...

Neem een GeForceMX, goede RAMDAC, dus zelfs 100hz op 1280-1024, drivers ondersteunen het. Heb het hier 1280x1024x100hz.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

hallo mijn oude 2MB diamond stealth (uit '94!) heeft jaren lang op 100Hz gedraaid, probleemloos. Je moet wel de goede monitor erbij hebben ja.

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

Heeft volgens mij toch wel een heel beetje met je monitor te maken of je 100 hz
haalt |:(|:(

Verwijderd

Topicstarter
Mijn IIyama monitor ondersteunt prima 100hz. Ik draai nu ook 100hz. De drivers van de videokaart moeten het echter in kunnen stellen. Verkopers weten dit vaak niet (zoals ik in het verleden heb gemerkt).

• KiNgSiZZe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07-2022
Veel van de huidige kaarten voldoen aan jouw eisen. Questie van smaak. Je hebt altijd een Matrox gehad & bent tevreden. Waarom zou je dan voor iets anders kiezen. Matrox heeft over het algemeen (een van) de beste 2d en hele goeie dvd ondersteuning. Al zullen er ongetwijfeld veel mensen zijn die daar anders over denken.

Op een resolutie van 2048x1536 haalt de g450 een vertical Hz van 85 & horizontal Hz. 110

As finishing touch god created the Dutch

Pagina: 1