[WiFi] Zwak signaal - router of notebook probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
In ons huis in Duitsland heb ik een probleempje met het bereik van het WiFi signaal. Op de 1e verdieping, in de studeerkamer van mijn zwager, staat een Draytek Vigor router met een WiFi antenne, een 2200 meen ik?

Dat ding werkt prima, mijn zwager gebruikt WiFi zodat hij niet overal kabels hoeft te trekken voor z'n PC. Ga ik met ons notebook (Fujitu Siemens Amilo notebook, een Centrino met Intel 2100 wireless LAN onboard en XP Home) naast de router zitten dan heb ik uitstekend ontvangst.

Ga ik beneden in de woonkamer zitten, dan is het ontvangst wat minder maar nogaltijd gewoon goed. Maar.... ga ik boven op de 2e verdieping zitten, de verdieping van mijn vriendin, dan is het ontvangst gewoon slecht. 1 tot 2 streepjes, max 5.5mbit/sec.

Nu heb ik de router al zover mogelijk richting het midden van de studeerkamer verplaatst als mogelijk is en dat levert dus de bovenstaande situatie op. Zet ik de router terug op z'n plek bij de buitenmuur dan heb ik boven gewoon geen ontvangst.

Nu is mijn vraag...ligt dit aan de router, is het bereik zo slecht van dat ding? Of ligt dat aan het notebook? Het notebook heeft geen externe antenne, zou dat een groot verschil maken?

Wat kan ik hier aan veranderen? Mocht het een bekend probleem zijn van de router, dan zou ik een andere router kunnen kopen welke wel beter werkt? Of is het beter een PCMCIA kaartje te halen met een externe antenne voor het notebook? (wel erg knullig als je net een vrij dure Centrino notebook gekocht hebt |:( )

Nu las ik dat signaal versterkers in Nederland (en vermoedelijk ook in Duitsland?) verboden zijn....maar is er dan nog een manier om het signaal toch te "bruggen" naar boven toe? Door hier dan een extra router/AP te plaatsen bij de trap? Nu is dat hele WiFi gebeuren nogal erg nieuw voor mij (heb thuis gewoon overal UTP kabels getrokken en heb geen laptop) dus mocht ik iets stoms zeggen....forgive me :)

Enige hints, ervaringen, opmerkingen of info zouden erg welkom zijn. Heb wel de search gebruikt maar het enige wat ik daar van kon vinden was dat signaal versterking verboden is, dat er kennelijk wel wat HP antenne's/versterkers bestaan en dat de routers meestal gericht zijn op het horizontaal verspreiden van de WiFi signalen ipv verticaal.

Overigens het gaat hier om een Duits "fachwerk" huis waarbij voornamelijk natuur steen gebruikt is en dikke houten balken ..bijna geen gegoten beton waar ons huis in Nederland geheel uit bestaat. Op de 2e verdieping ligt een tegelvloer.... misschien dat dit ook een negatieve invloed heeft op de signaal sterkte?

PS: sorry voor de spelvoutjes maar telkens switchen van Duits - Nederlands is kennelijk heel slecht voor mijn beperkte voorraad breincellen ;)

PS2: de uitvinder van het Duitse QWERTZ keyboard moeten ze echt tegen de muur zetten! 8)7

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

tozzke

aka tozzert

het bereik recht boven of recht onder een Access Point of wireless router is altijd het slechtst, dit komt door hoe de antenne het signaal verspreidt.
Plafonds/vloeren zijn funest voor het wifi signaal, aangezien hier veel ijzer/metaal in verwerkt zit. maar omdat je beneden wel goed bereik hebt en boven niet... kan ik eigenlijk maar hetvolgende bedenken, òf het plafond van de 1e verdieping is meer bewapend (wat me sterk lijkt), òf je laptop is van de onderkant beter afgeschermd dan de bovenkant.

ik weet niet of het uitmaakt.. en het klinkt wellicht stom, maar probeer eens je laptop op de 2e verdieping ondersteboven te houden. kijken hoe het signaal dan is ;)
of anders de router op z'n kop hangen/zetten/leggen

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Tozzman schreef op 24 december 2003 @ 03:08:
ik weet niet of het uitmaakt.. en het klinkt wellicht stom, maar probeer eens je laptop op de 2e verdieping ondersteboven te houden. kijken hoe het signaal dan is ;)
of anders de router op z'n kop hangen/zetten/leggen
offtopic:
Hahaha pleurde bijna van mn stoel van et lachen...nja :)
Maar het zou me niets verbazen als je gelijk had.

Leave only footprints, take only memories

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Laptop op 2e verdieping op z'n kop houden had geen effect.... behalve dat ik er nogal idioot uit zag :)

Hmm dus verdiepingen zijn een probleem.. .hoe lossen anderen dat op, dat ze wel WiFi door het hele huis hebben?

Hier is een fototje van het huis:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eroelofs/private/forum/pics/house/house3.jpg

De studeerkamer met de WiFi router is aan de linkerkant, 1e verdieping, ter hoogte van die balkon-uitbouw (onder de 3 zonnenpanelen). Wanneer ik boven op de 2e verdieping zit (2e verdieping, rechterkant, 2e raam van onderen) is de verbinding bar slecht. Max 2 streepjes, 5.5mbit of langzamer en vaak valt de verbinding weg. (Ik typ dit verhaal dan ook voor de 3e keer!).

Echter, ga ik naar de woonkamer van mijn zwager (2e verdieping, linkerkant, dat raam boven de 3 zonnenpanelen) dan zit ik dus recht boven de studeerkamer en dat merk ik. Mijn verbinding is nu prima, 11mbit en 5 streepjes vol).

Zo groot is de afstand van de ene kant van het huis naar de andere kant toch ook al weer niet? Misschien toch maar de router in het midden van de 1e verdieping zien te plaatsen (maar of mijn zwager daar zo bllij mee zal zijn... :) ).

Zijn er meer mensen met dergelijke problemen? Dus WiFi over meerdere verdiepingen door het hele huis? Overigens ... volgens de specs zou het signaal toch sterk genoeg moeten zijn?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)