Zekering vervangen door stuk metaal gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Vroeg me af, wil ff testen of een zekering kapot is in een dimmer van me. Is het gevaarlijk om er bijvoorbeeld een sleutel in te doen ipv die zekering of heeft een zekering behalve zijn 1e functie ook nog de functie van weerstand zodat ik op deze manier het apparaatje opblaas?

Op de zekering staat: t2,5ah250v (2.5 amp en 250 volt doh ;))

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:06
Zekering zit er niet voor niets in, zou dus niet de zekering gaan vervangen door stuk metaal, beter is het om eventueel de zekering te vervangen door zekering van een iets hoger waarde imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40572

tuurlijk is dit gevaarlijk....
zit er niet voor niks...

kan echt vanalles gebeuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

dat is zeker in het geval van 220/230 een linke hobby ook al heb je huis zekeringen.

de kans det er ergens isolatie smelt in een van de kabels in de muur is niet ondenkbaar.

zou morgen gewoon even voor 1 euri een nieuwe zekering halen. bij een dimmer is 9 van de 10 keer gewoon stuk en na het vervangen doet de dimmer het perfect.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Niet online
hmz. Mja is wel waar. Maar voor heel ffies kan het toch geen kwaad? of wel natuurlijk als er echt kortsluiting is ofzo... ik ga wel ff mijn oude cd spelen uit elkaar slopen.

Hmz, geen goeie schroevendraaier... morgen dan maar. thnx ppl.

[ Voor 17% gewijzigd door UltimateB op 23-12-2003 22:32 ]

SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ultimateb schreef op 23 december 2003 @ 22:26:
hmz. Mja is wel waar. Maar voor heel ffies kan het toch geen kwaad? of wel natuurlijk als er echt kortsluiting is ofzo... ik ga wel ff mijn oude cd spelen uit elkaar slopen.
Die heel eventjes kan net genoeg zijn om een draad ergens heet te laten worden zodat je een (nog) zwakke(re) plek krijgt. Daar merk je nu niets van, maar vannacht als je lekker ligt te pitten gaat ie smeulen en voor je het weet sta je in je pyama buiten (als je mazzel hebt).

Overigens is de functie van een zekering niet om voor een spanningsafval te zorgen, dat was eigenlijk je vraag. Toch maar niet doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Zpottr op 23-12-2003 22:33 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:52

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Tis alleen gevaarlijk als je er stroom op gaat zetten :+

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

De functie van die zekering is: je dimmer zekeren :Y)

De zekering kun je doormeten door een multimeter op de kortsluit/weerstandmeting te zetten. Is de weerstand oneindig hoog dan is de zekering kapot.

Die zekering is dan niet voor niets kapot gegaan (aangenomen dat hij kapot is). Door hem kort te sluiten loop je kans je dimmertje op te blazen. De bedrading zal niet uit de muur smelten, daar heb je weer de zekeringen in je meterkast voor (aangenomen dat je die niet ook hebt doorverbonden).

Los dus eerst op waarom je probleem is veroorzaakt alvorens rariteiten uit te halen met doorverbonden zekeringhouders.

Niks met computers van doen, move > OH
offtopic:
>bij dimmers gaat de zekering wel vaker gewoon naar de maan terwijl er met de dimmer niks mis is.

Slechte dimmers dan, want ik heb al >15 jaar geen zekering hoeven te vervangen terwijl ze toch echt actief in gebruik zijn bij mij.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 23-12-2003 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Anoniem: 44568 schreef op 23 december 2003 @ 22:39:
De functie van die zekering is: je dimmer zekeren :Y)

Die zekering is niet voor niets kapot gegaan. Door hem kort te sluiten loop je kans je dimmertje op te blazen. De bedrading zal niet uit de muur smelten, daar heb je weer de zekeringen in je meterkast voor (aangenomen dat je die niet ook hebt doorverbonden).

Los dus eerst op waarom je probleem is veroorzaakt alvorens rariteiten uit te halen met doorverbonden zekeringhouders.
bij dimmers gaat de zekering wel vaker gewoon naar de maan terwijl er met de dimmer niks mis is. vandaar dat zekeringen van dimmers ook gewoon bij iedere bouwmarkt in de schappen hangen. 2.5 a bij 250 volt
[heb er vandaag nog 20 besteld]

ik zou gewoon even een nieuwe zekering proberen en werkt dat niet. dan vervang je de dimmer deze is dan waarschijnlijk gaar.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Niet online
Ultimateb schreef op 23 december 2003 @ 22:26:

Hmz, geen goeie schroevendraaier... morgen dan maar. thnx ppl.
:+

Mijn dank ish groot. MIsschien heb ik wel mijn leven aan jullie te danken ;)

SWIS

Pagina: 1