Toon posts:

Aptiva recovery CD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de harddisk van mijn IBM Aptiva geformatteerd (staat nu alleen command.com op) Vervolgens wil ik mbv de recovery cd het systeem terugzetten, echter de cd wordt genegeerd tijdens het boot-proces (en werkt ook niet na het booten, ik moet apart met MSCDEX de CD activeren)

Mijn vraag: hoe kan ik met mijn CD's het systeem terugzetten, zonder het autom. bootproces te gebruiken.

Ik heb 3 officiele IBM cd's:
- herstel en diagnose
- recovery cd
- programma's

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 23:54
Waarschijnlijk staat er een opstartbestand ( autorun) op de cd, toets dit in als de drivers geladen zijn voor de cd speler. andere optie is om in je bios je boot sequence aan te passen, eerst cd dan c. dit wordt alleen ondersteund door cd spelers van 24 speed en hoger. (als ik mij niet vergis).

Verwijderd

Topicstarter
Geen autorun te vinden :(

ik heb 2 CD's:

recovery cd:
Aptiva.img

herstel&diagnose:
recovery.img
recovery dir
pcdr dir
bootcat.bin

Verwijderd

Wat bedoel je met met MSCDEX de CD activeren? Ik neem het aan dat je dan over een DOS omgeving hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt , MSCDEX wordt binnen DOS gebruikt om de drivers voor de CD te activeren cq toe te wijzen aan een drive letter

Verwijderd

Als je problemen hebt om een cdrom te accessen vanaf je HD, moet je een win98se bootdisk downloaden en die inhoud op de hd zetten, ben je van dat probleem af.

Aan de inhoudsopgave te zijn, moet zeker disc2 bootable zijn.

Voor de rest heeft de recovery CD dus idd 1 image erop staan, de *.IMG file.

Zou ens kijken of ghost er iets mee kan. Zou me niet verbazen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 21:39 . Reden: typo ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

eerst disc2 (herstel + diagnose) erin, dan kan je disc 1 als restore disc gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 23-12-2003 22:01 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
maar ik krijg die cd niet gestart !! die cd gaat er van uit dat tijdens het booten de cd autom.wordt opgestart, maar dat doet ie dus niet. Hellup !

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-04 09:22

evaarties

Powerball @ 12.582

Kijk even in je bios of het booten vanaf CD wel aan staat.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan........

Bios aanpassen lijkt me nogal riskant, en heb ook geen idee hoe.

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

In principe kan je veilig in je bios rondneuzen, je moet op zoek gaan naar een optie 'bootsequence' of 'opstartvolgorde'. Hier moet je zorgen dat er eerst naar je CD-ROM wordt gekeken ipv je harde schijf.

Deze site legt een hoop uit over het bios: http://www.testbank.hccnet.nl/bioszip/biosbfs.htm. Er is nog een hele handige, maar die kan ik nu even niet vinden, andere tweakers kennen hem waarschijnlijk wel (site met bijna elke bios optie uitgelegd en optimale instelling).

Heb de site nog even opgezocht: www.rojakpot.com. Hier een directe link naar de free guide: http://www.rojakpot.com/freebog.aspx.

[ Voor 19% gewijzigd door evaarties op 25-12-2003 15:37 . Reden: Link toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitleg. Dit is zeker heel handig om meer te weten te komen over Bios en aanverwante artikelen.

Toch denk ik niet dat het mijn specifieke probleem oplost, ik ben nl. in staat om de opstartvolgorde aan te passen. Ik kan een aantal instellingen waaronder de opstartvolgorde aanpassen tijdens het boot process. Echter: de PC kent de CD niet tijdens het bootproces en gaat dus altijd vanaf de diskette of harddisk opstarten. Pas nadat de PC is opgestart (mbv dos opstart floppy) kan ik de CD activeren met MSCDEX en werkt de cd normaal.

Mijn cd's werken alleen tijdens het boot-proces. Ik heb geen idee hoe ze te gebruiken zonder het boot proces. Dus naar mijn idee heb ik 2 mogelijkheden:
1. ik zorg ervoor dat de pc de cd drive wel herkent tijdens het booten (Hoe ???)
2. ik zorg ervoor dat ik weet hoe W98 terug kan zetten van de cd's (Hoe ???, iemand heeft mij programma ghost.exe aangeraden, alleen waar te downloaden ? )

Alvast bedankt voor jullie reactie !

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 14:13:

Mijn cd's werken alleen tijdens het boot-proces. Ik heb geen idee hoe ze te gebruiken zonder het boot proces. Dus naar mijn idee heb ik 2 mogelijkheden:
1. ik zorg ervoor dat de pc de cd drive wel herkent tijdens het booten (Hoe ???)
2. ik zorg ervoor dat ik weet hoe W98 terug kan zetten van de cd's (Hoe ???, iemand heeft mij programma ghost.exe aangeraden, alleen waar te downloaden ? )

Alvast bedankt voor jullie reactie !
1) Als je in de bios niet kan kiezen voor CD, dan zal je pc niet kunnen booten van PC, een bios update kan soms helpen.

Je zegt dat je wel de volgorde kan aanpassen, kan je niet op enter drukken of op Page down / up om dan ook het bootable item te wijzigen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kijk anders bv. hier eens:
http://members.aol.com/donnaskani/aptrstor.html

Welke Aptiva heb je? Heb je al eens rondgekeken op ibm.com ?
Pagina: 1