Toon posts:

Server hardware zoeken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
't is even geleden dat ik nieuwe hardware ging zoeken, maar nu moet ik weer eens aan de bak. En het valt niet mee, want ik ben er helemaal uit. Ben ergens bij de komst van de Athlon XP afgehaakt, dus alles is nieuw zo'n beetje.

Ik wil na een crash van m'n trouwe Duron 650@800 linux server weer een nieuwe linux server in elkaar klussen. Dit keer wil ik iets minder budget en dus dacht ik aan dual met ata-raid. Dat raid daar kom ik wel uit. Maar Dual is me wat wazig. Ben even aan het zoeken geweest op tweakers en hoewel heel veel threads best oud zijn kom ik tot de volgende mogelijkheden:

Dual P4 Xeon
Dual Opteron
Dual Athlon MP
Dual Athlon XP
Dual P3 (tweedehands)

Ik vind tot nu toe nergens een tweedehands Dual P3 systeem voor een redelijke prijs. Voor de prijzen die ik tegenkom kan ik al een Dual Athlon XP systeem kopen, en in on-board scsi ben ik niet geinteresseerd. Wat kan ik het beste aanschaffen als ik het volgende wil:

Servergebruik is prive (maar wel aan 100Mbit universiteitsnetwerk):
* Apache/mysql/postgresql (voornamelijk testen)
* Vmware met o.a. win2003 Web Edition met msSQL (voornamelijk testen)
* En voornamelijk veel compile-werk (veel LFS-systemen bouwen)
* Fileserver etc. (voor hooguit 3 machines)
* FTP (zonder anonymous)

Om het wat makkelijker te maken de volgende vragen:
* Welke moederborden zijn redelijke dual moederborden (of uberhaupt dual borden, ik zoek me suf want ik ken de typenummers niet meer)?
* Hoe stabiel is die Athlon XP Dual setup (Lijkt me voor een 24/7 server nogal een rammelende oplossing)?
* Word ik bij compile werk echt blij van Dual? Dacht zelf van wel, maar misschien valt dat tegen?
* Waar moet ik verder op letten?

Nu gaat vast iedereen zeuren over deze post: Doorverwijzen naar reviews een andere threads is prima. Maar help me heel even op gang het is me allemaal wat wazig op het moment!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 18:19 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Tafkae: Maar help me heel even op gang het is me allemaal wat wazig op het moment!

Steekt raket in Tafkae's achterste... en woooosh! Op gang genoeg? >:)

Maar alle gekheid op een (memory)stickje. Er zijn een paar opties:

0) Mislukt: 2de hands dual P3
1) De goedkoopste, maar ook de meest oude: Dual Athlon MP (of gemodde XP).
2) Nieuwer: Dual Xeon
2a) Dure versie: moederborden zoals de Intel Vero Beach, of andere echte serverborden
2b) Goedkope versie: Een instap workstation bord, zoals de Asus PC-DL
3) Nieuwste, maar erg duur (vooral vanwege de mainbaords): Dual Opteron

Wellicht kun je proberen een systeem tweedehands te krijgen... maar zoals je al aangaf, is dat best moeilijk. Ook mogelijk zou een supersnelle proc zijn, zoals een P4 3.0/800, en genoeg geheugen. Minder goed (slecht) in zwaar multitasken dan een dual, maar zeer goed in het snel afhandelen van kleine taakjes achter elkaar.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je een dual plank nodig hebt kun je het beste kijken op de sites van Tyan, Iwill en Supermicro, dat zijn de bekenste fabrikanten van dual processor moederborden. De andere fabrikanten hebben nauwelijks aanbod.

In de lage dual processor prijsklasse heb je keuze uit de dual Athlon MP 2800+ (2,13GHz), dual Xeon 2,4GHz en de dual Opteron 240 (1,4GHz). De prestatie- en prijsverschillen tussen deze systemen zijn niet erg groot (als je een goedkope dual Xeon of dual Opteron plank van rond de 300 euro neemt). Onlangs zijn leeftijd is de Athlon MP 2800+ waarschijnlijk nog het snelst.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:02

Shunt

Boe

even een ding .Waarom wil je een dual gaan draaien .Ga je iets draaien dat ook dual nodig heeft of ook maar kan benutten ? of is het meer de pats factor.
Als het alleen om te patsen is zou ik zeggen dont waste your money en pak een singel athlon fx ofzo :D.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 23 december 2003 @ 19:43:
even een ding .Waarom wil je een dual gaan draaien .Ga je iets draaien dat ook dual nodig heeft of ook maar kan benutten ? of is het meer de pats factor.
Als het alleen om te patsen is zou ik zeggen dont waste your money en pak een singel athlon fx ofzo :D.
De patsfactor is er niet, hooguit een beetje, vooruit :)
Maar gaat vooral ook om veel compile werk en VMware.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 08:25
Met compilen en vooral met meerdere instanties van de compiler / ontwikkelomgevingen is dual zeker de moeite waard. Daarnaast is het ideaal om meerdere instanties van VMWare te draaien ( Denk wel aan voldoende geheugen ! ).

Ik heb enkele maanden geleden een SuperMicro X5DAL-TG2 mobo gekocht met 2 Xeon 2.66 GHz procjes en ben daar zeer tevreden mee. Als ik nu echter de reviews bekijk en ik zou nu voor de keuze staan dan denk ik dat ik toch over zou stappen naar de Dual Opteron. In de benchmarks komt deze er toch meestal als beste uit. Daarnaast is het geheugenaccess ook een stuk beter geregeld ( Zeker met 2 snelheidsduivels die nogal wat data kunnen verwerken !!! ).

kijk hier ook eens: http://www.tweakers.net/aanbod/121767

[ Voor 5% gewijzigd door Juicy op 23-12-2003 20:50 ]

-

Pagina: 1