Toon posts:

onboard USB werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Chaintech mobo van enkele jaren terug. Model CT-6ASA4, op dit model zitten 2 onboard USB poorten. Ik heb nu een printer (HP deskjet 5150) en een Bluetooth adapter aangeschaft en deze krijg ik niet aan de praat. De USB poorten zijn hiervan de oorzaak. Ik heb geprobeerd de USB functie in de BIOS aan te zetten volgens de handleiding van het moederbord, maar de optie die in de handleiding vermeld staat ontbreekt in mijn BIOS.

Hoe kan ik nu mijn USB poorten aan de praat krijgen of zitten die dingen er alleen voor de sier??

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

zitten er alleen voor de sier ;)

wat voor windows gebruik je :?
als je er een usb muis aanhangt dan doet ie het wel ?
heb je de usb drivers geinstalleerd ?
wat staat er bij apparaatbeheer ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

chucky666 schreef op 23 december 2003 @ 18:07:

Als hij de optie al niet in zijn BIOS kan vinden... Denk eerder dat hij een BIOS update uit moet voeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Godjira op 23-12-2003 18:08 ]

Profile

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Godjira schreef op 23 december 2003 @ 18:08:
[...]

Als hij de optie al niet in zijn BIOS kan vinden... Denk eerder dat hij een BIOS update uit moet voeren.
als ze niet in de bios staan om aan of uit te zetten staan ze gewoon aan denk ik.
anders konnen ze er net zo goed niet opzitten ;)

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op 23 december 2003 @ 18:07:

bij apparaatbeheer vind ik niks over USB,
ik draai Windows XP.

Verder was het zo dat ik de installatie cd van de nieuwe printer niet kon voltooien, als foutmelding kreeg ik dat de USB hardware niet aanwezig is. :?

USB muis heb ik niet voor handen hier....

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 18:18:
[...]

bij apparaatbeheer vind ik niks over USB,
ik draai Windows XP.

Verder was het zo dat ik de installatie cd van de nieuwe printer niet kon voltooien, als foutmelding kreeg ik dat de USB hardware niet aanwezig is. :?

USB muis heb ik niet voor handen hier....
heb je ook al sp1 geinstalleerd van windows ?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:39

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Misschien moeten ze met een jumper aan o.i.d.? Zoek ff op je bord, Chaintech is wel vaker wazig... Maar waarschijnlijk kom je met een BIOS flash al een heel eind.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
SP1 is ook geïnstalleerd.

Ik ga dan maar proberen m'n BIOS te flashen. Hopen dat dat gaat lukken, want dat word de eerste keer :P

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 18:24:
SP1 is ook geïnstalleerd.

Ik ga dan maar proberen m'n BIOS te flashen. Hopen dat dat gaat lukken, want dat word de eerste keer :P
Gewoon de stappen die op de website van Chaintech volgen, dan moet het geen enkel probleem zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Godjira op 23-12-2003 18:55 ]

Profile

• Vigi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 10:57
de vraag is al gesteld maar er kwam geen antwoord op; heb je al iets van driver geinstalleerd voor die usb? ik heb ook eens voorgehad dat ze het niet deden zonder install. terwijl het na een vorige format geen enkel probleem was.

dus als je bios flash de problemen niet oplost ...

Real eyes, Real lies, Realize

Verwijderd

Post anders een foto van die kale USB connector (als het zo'n kale header is waarop je een kabel prikt). Wellicht dat er alleen een connector zit, maar niet de overige benodigde componenten. Op socket7 Chaintech'jes heb ik in ieder geval altijd een werkende USB gehad, ook vóórdat de bios geupgrade was.

Zo te zien moet die USB gewoon gaan werken: http://www.chaintech.de/PRODUCTI/mainboar/slot1/6ASA4.htm

Staat er wel 5V tussen de 2 buitenste pinnen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 19:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik was nog niet begonnen met een BIOS flash.

even antwoord gevend op de laatste vragen:
Ik kan me niet herinneren dat ik speciaal iets heb geinstalleerd om de USB poort werkend te krijgen, waar zou ik deze drivers dan kunnen vinden??

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon op de website van de mobofabrikant of die van de fabrikant van de southbridge danwel USB controller :) Maar Windows XP heeft is reeds voorzien van USB drivers. Dus je hoeft in principe geen drivers hiervoor te installeren.

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 23-12-2003 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 19:03:
Post anders een foto van die kale USB connector (als het zo'n kale header is waarop je een kabel prikt). Wellicht dat er alleen een connector zit, maar niet de overige benodigde componenten. Op socket7 Chaintech'jes heb ik in ieder geval altijd een werkende USB gehad, ook vóórdat de bios geupgrade was.

Zo te zien moet die USB gewoon gaan werken: http://www.chaintech.de/PRODUCTI/mainboar/slot1/6ASA4.htm

Staat er wel 5V tussen de 2 buitenste pinnen?
hier snap ik vrij weinig van eigenlijk..... :?

hoe weet ik of er 5V tussen die pinnen staat (welke pinnen) ???

Verwijderd

hier snap ik vrij weinig van eigenlijk.....
Sorry, ik heb de neiging om mijzelf nogal complex uit te drukken ;)

Als het mobo 2e hands is kan het poortje opgeblazen zijn. Hierdoor staat er geen +5V op pin 1. Dit kun je controleren door een spanningsmeter tussen pin 1 en pin 4 te zetten. Alternatief kun je een passief hubje of muis erin prikken met ingebouwde leds. Als er dan niks brand qua leds kan de SMD zekering op het bordje kapot zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/usb-pinout-v2.gif

Als je wel spanning op de USB poort hebt, en het niet wil werken in Windows, zou het kunnen dat je USB drivers nodig hebt zoals BalusC aanhaalt. Vaak zitten die in de driverpacks van je moederbord/chipset of Windows XP zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 20:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
BIOS update lijkt niet mogelijk, omdat de eerste versie van deze BIOS tevens de laatste is........

http://www.chaintech.de/BIOS/BIOSUPD8.htm

Verwijderd

Topicstarter
OK problem solved,

sorry voor t verknoeien van jullie tijd (en die van mezelf),
maar ik had niet goed gekeken in m'n BIOS. Ik heb dus alsnog de USB poorten enabled en het probleem is opgelost.

thanx for helping anyway
Pagina: 1