Max aantal harde schijven in een pc ?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.201 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98244

Topicstarter
Heyz Vraagje
Hoeveel harde schijven kunnen er in een normale desktop pc ?
Ik hoorde nml van een collega dat als je er meer dan twee inzet de algemene snelheid van het systeem behoorlijk omlaag kan gaan.
Greetzz Zone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In een normale PC kan je meestal maximaal 4 IDE devices kwijt, dus max 4 harddisks. Als je meer wilt zal je met extra diskcontroller kaarten moeten gaan werken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En het verhaal over lagere systeem prestaties is dus niet waar ?
Ik heb namelijk nog een wat oudere pc staan met een amd 1.2 mhz die verder niet gebruikt word en nog enkele harde schijven en ik wil hem dan graag als multi media pc gaan gebruiken maar als de performance naar beneden gaat ....... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

Anoniem: 98244 schreef op 23 december 2003 @ 16:42:
[..]met een amd 1.2 mhz die verder niet gebruikt word
Zou ik in elk geval niet met een softwarematige RAID gebruiken, dat kan je processor niet aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 11:49

Beaves

Usque ad Finem

Nope, alleen moet je wel letten op het feit dat bij parallel ATA, wat in die pc zit, het zo is dat de langzaamste HDD de snelheid bepaald.

Als je dus een ATA-33 bij een ATA-133 HDD zet zullen allebei de HDD's op ATA33 lopen, en dat wil je niet. Als je dus een nieuwe HDD erbij koopt, neem bijvoorbeeld een 120GB Western Digital, en je zet die bij een 10GB Quantum o.i.d. dan zal je bijna geen snelheidsverschil merken. Dan is het misschien handiger om die ene meteen te vervangen door een nieuwe HDD.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

testen zou ik zeggen, ik zit op dit moment op een lanparty en ik heb nu 10 schijven in deze bak zitten, werkt perfect hoor

overzetten van hd naar hd gaat met 30mb/s gemiddeld

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Nee, daar wordt ie niet trager van, tenzij je er een hele trage oude HD inzet en daarop een OS als windows2000 ofzo installeert. Normaal gesproken merk je qua snelheid niets. Waar je wel voor moet oppassen als je echt een hele zwik HD's erin hangt dat je problemen met je voeding kan krijgen. Die kan het benodigd vermogen op een gegegeven moment niet meer leveren. Maar dat zal in jouw geval wel meevallen, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke in principe is het dus oke om er vier in te zetten.
Gelukkig zijn alle vier de schijven 7200 rpm ata 133 modellen varieerend van 40 tot 160 gyg van Maxtor
In ieder geval weer bedankt GoT !! _/-\o_
Topic kan wat mij betreft weer verdwijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hier nog iemand met 10 harddisks. Heb hem nooit horen klagen dat het traag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt inderdaad normaliter maximaal 4 IDE schijven op een huis-tuin-keuken mobo aansluiten. Maar tegenwoordig zijn zulke mobo's nauwelijks verkrijgbaar. Ze zijn momenteel bijna altijd voorzien van een 3rd party (S)ATA RAID controller, waarop je dan weer 2 à 4 extra schijven kan aansluiten :)
Beaves schreef op 23 december 2003 @ 16:46:
Nope, alleen moet je wel letten op het feit dat bij parallel ATA, wat in die pc zit, het zo is dat de langzaamste HDD de snelheid bepaald.

Als je dus een ATA-33 bij een ATA-133 HDD zet zullen allebei de HDD's op ATA33 lopen, en dat wil je niet.
Dat is niet waar. Dat geldt alleen wanneer je een DMA apparaat met een PIO apparaat op een kanaal zet. De DMA apparaat zal noodgedwongen op PIO moeten lopen, omdat het DMA protocol onbruikbaar is voor het PIO apparaat en je niet verschillende protocollen op een lijn kunt loslaten. Bij DMA + DMA op een kanaal kun je alle denkbare modes door elkaar heen gebruiken zonder dat het boeltje op de snelheid van de langzaamste gaat draaien :)
GlowMouse schreef op 23 december 2003 @ 16:50:
Hij heeft zes SCSI schijven plus vier IDE schijven. Op een SCSI controller kun je wel meer dan 4 schijven aansluiten ;) Ik heb zelf ook 6 stuks voor mijn softwareRAID. Reken er maar niet op dat het traag is :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 23-12-2003 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34043

GlowMouse schreef op 23 december 2003 @ 16:50:
wat the fuck was dat voor uber pc
wil ik ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Vroeger had je een aantal beperkende factoren:
  • Er waren maar een beperkt aantal aansluitingen
  • Er kon maar 1 apparaten per aansluiting
  • Elke aansluiting benodigd een adres en IRQ
  • De eerste Dos versies konden niet eens 1 harddisk aansturen
Die beperkingen zijn allemaal voorbij:
  • Tegenwoordig bevatten mobo's 2 PATA aansluitingen
  • Sommige mobo's hebben extra RAID / SATA / SCSI aansluitingen
  • Er kunnen bij PATA 2 apparaten per kabelaansluiting
  • Losse controllerkaarten kunnen makkelijk toegevoegd worden
  • Controllerkaarten bevatten 2 tot 6 aansluitingen
  • IRQ's mogen gedeeld worden
  • Op Firewire en USB kunnen ook ATA/SCSI apparaten aangesloten worden
  • Huidige operating systemen zijn geschikt voor meerdere devices
Kortom, er staat je niets in de weg om een supersysteem in elkaar te zetten. Mocht er door verouderde drives inderdaad het één en ander in snelheid minderen kun altijd een controllerkaart toevoegen, harddisken/opticaldrives alternatief aansluiten (FireWire>ATA, USB>ATA, SCSI>ATA BridgeCards) of middels externe apparatuur werken (Firewire, USB, SCSI).

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 24-12-2003 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvpke
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-05 11:28
Even terugkomend op een oeroud topic😅

Ik heb een desktop staan voor het wipen van harde schijven. Je kan via usb verschillende harde schijven aansluiten maar dan verlies je heel veel snelheid. Graag zou ik dus op een desktop een 10 tal schijven willen stoppen met sata snelheid. Zijn hier dingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Nee.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.