Toon posts:

Help!! Mijn PC start niet op met aangesloten brander!

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het opstarten van de PC, eerst na het verschijnen van het Win98 scherm en dan info van mijn Teles ISDN-kaart (Common ISDN API .. bla bla .. TELES AG, Berlin) krijg ik een knipperend balkje waarna de PC gewoon blijft hangen. Dit gebeurt alleen als ik mijn brander (Plextor IDE 8x4x32x) aangesloten heb, als ik 'm afsluit start mijn PC zonder vastlopers/problemen op.

Even voor de duidelijkheid:
Primary Master - HDD
Primary Slave - CD-ROM
Secondary Master - CD-RW
Secondary Slave - Leeg

Ik dacht eerst dat de ISDN-kaart de IRQ van de 2de IDE-controller gebruikt, maar de SETUP van de kaart geeft aan dat ie IRQ 5 gebruikt.

Heeft iemand enige adviezen/ideeën/aanwijzingen waar het probleem ligt en/of hoe ik het kan oplossen.

(De brander deed het gewoon de eerste week na aankoop zonder problemen, en pas toen ik gisteren wat in mijn kast had geklooid (mbv mijn DiskDrive) hij kuren begon te vertonen.)

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 06:02
Je hebt toch wel alle kabels gecontroleerd of dat ze goed aan gesloten/gedrukt zijn.
zo niet dan kan het probleem daar best eens zitten.

(heb ik ook een keer gehad toen ik een nieuwe netwerk kaart er in zetten, ik had toen een kabel los gestoten.)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat heb ik al enkele keren nagekeken. Alles klopt (er zit in elke uitgang van de kabel 1 gaatje dichtgevuld zodat je 'm gewoon niet verkeerd er in kunt doen).

Verwijderd

Misschien moet je de plug van je ide kabel er andersom in pugge... (in je brander of in je moederplank...)
Dat had ik ook met m'n hardeschijf...

Verwijderd

Vooral veel mogelijkheden proberen!

Ik had er ook wat problemen mee, maar heb nu brander en cdrom op ide2 en hdd op ide1.

Je hebt je jumpertjes op HD/CD-player hopelijk wel ingesteld???

Verwijderd

Ik zou de CDROM en Brander resp. eens op de Secondary proberen, en de HDD als master alleen op de Primary...succes.

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Probeer eerst alle andere apparaten van je ide kabel af te halen behalve je HD.
En dan net zolang testen tot je alles uitgesloten hebt.

Bas

Tjielp... een vogel.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Misschien een voedingsprobleem?
Als tijdens de POST de aangesloten apparaten ff worden aangesproken, kan het zijn dat de fikker ff teveel stroom vraagt...

Volgens mij klep ik nu uit m'n nek... Nou ja, misschien het proberen waard?
Kaj.

Verwijderd

Topicstarter
OK, bij het opstarten wordt de brander gewoon herkend. Ik heb 'm ook aangesloten op Secondary Slave en Primary Slave, maar niets hielp; hij bleef hangen net voordat Win98 opstartte.

De CD-ROM heb ik op zowel Secondary Master als Slave getest, en overal doet ie het, dus ik denk dat het probleem toch echt bij de brander ligt.

Kaj>Misschien heb je wel gelijk. Het lampje van de CD-ROM brandt bij het opstarten maar heel even (enkele seconden), terwijl het lampje van de Plextor gewoon de hele tijd blijft branden. Maar ja, hoe los ik dat dan op??

Het probleem ligt dus niet dat ie niet correct is aangesloten, want anders zou ie niet worden herkend (jumpers e.d. staan uiteraard goed ingesteld)

Verwijderd

Topicstarter
Met een paar mailtjes naar/van Plextor werkt ie weer! 'k Moest ff een ASPI-update (of zo) downloaden en een paar namen in de C:\WINDOWS\SYSTEM\IOSUBSYS veranderen.

Wat ben ik blij dat ie het weer doet ;)

I love my Plextor :)
Pagina: 1