Gelegde netwerkkabels passen niet op RJ45-connectoren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.dentifier
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-03 14:30
Heren :7,

Ik zit met het volgende probleem.

Een tijdje geleden heeft een KPN monteur mijn hele isdn/telefoon bekabeling gereorganiseerd. Nu heeft hij meteen een extra kabel neergelegd naar alle computers in mijn huis, voor breedband internet in de toekomst.

Die toekomst is dus een aantal weken geleden werkelijkheid geworden, omdat ik ADSL van Tiscali heb besteld. :*) Om het internet te kunnen delen, heb ik bij Tiscali een Multi-PC modem bestelt (modem met 4 x RJ45 uitgangen). Toen ik de hele mikmak wilde gaan installeren, bleek dat de gelegde netwerkkabels (geen UTP maar grijze ronde kabels met 4 gekleurde aders en 1 gestripte ader) niet in een RJ45 connector past. De aders zijn helaas te dik. |:(

KPN stuurt me, zoals gewoonlijk, van het spreekwoordelijke kastje naar de muur. :O

Is hier een oplossing voor? Bijv. een brede(re) RJ45 connector?

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voor die kables betaald hebt zou ik ze voor de lol eens KPN voor de rechter spannen. Driegen helpt ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 12:38
Je hebt toch speciale shielded RJ45 pluggen!...standaard is Ethernet trouwens 8 aderig
bekabeld (in de praktijk worden er maar 4 gebruikt) dus dat lijkt me ook niet helemaal lekker. Aanklagen die hap :)

[ Voor 8% gewijzigd door avon op 23-12-2003 16:26 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 21:58

melvie

Retro Icon

[quote]e.dentifier schreef op 23 december 2003 @ 15:56:

Knip.......
[quote]

Dan heb je gewoon telefoon kabel gekregen, heb je specifiek om datakabel gevraagt? zo ja kan je je geld toch weer innen lijkt mij aangezien hier een fout is gemaakt.

Of mis communicatie..

[ Voor 55% gewijzigd door melvie op 23-12-2003 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:18

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

je had UTP bij KPN gevraagd? lijkt er op dat ze de verkeerde kabel hebben gelegd. of jij probeert de verkeerde connector er op te plaatsen :)

als je kabel op onderstaande afbeelding lijkt moeten er RJ11 connectors op, dat is dus gewoon telefoonlijn en geen UTP.

Afbeeldingslocatie: http://www.statcrew.com/gifs/rj112.gif

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die bovenste heb je dus ook nog dikker, ronde kabel (lichtgrijs) met evt harde kern erin.

4 aders is duidelijk telefoonkabel.

Niet geschikt om voor netwerkkabel te spelen, omdat het niet twisted is.

Tenzij je bij het aanleggen duidelijk hebt gevraagd om cat5e bekabeling (waar je eigenlijk niet voor bij KPN moet zijn) ben je het haasje.

[ Voor 46% gewijzigd door alt-92 op 23-12-2003 16:33 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.dentifier
De monteur heeft destijds kabels getrokken voor de verdeling van ADSL (dat was de afspraak).
Aangezien ik er de ballen van verstand van heb, nam ik aan dat hij toch wel iets kon als monteur van KPN zijnde. ;) De RJ45 connector kan ik nog net onderscheiden :) , en die past dus niet op de gelegde kabel. De aders met plastic eromheen zijn net te dik om in de sleufjes van de RJ45 te kunnen. Deze kabel bestaat uit totaal 5 aders, 4 met plastic + 1 gestript. Als de 4 beklede aders nou iets kleiner waren geweest, dan was het prima gelukt.
Wanneer ik ze eerst allemaal strip zijn ze helaas te dun, en maken ze met elkaar contact. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACoolDude
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 17:29
Is het niet zo dat de monteur precies heeft gedaan waar je om gevraagd hebt? Je spreekt namelijk over een kabel maar dan wel weer naar diverse computers.
Of heeft de beste man naar diverse punten in je huis dezelfde kabel aangelegd?

Als het naar 1 plek is dan kan je volgens mij je ADSL verlengen met de kabel die hij heeft aangelegd, (je hebt namelijk maar 2 aders nodig voor telefonie en ook voor ADSL), en daar plaats je dan het modem.

[ Voor 56% gewijzigd door ACoolDude op 23-12-2003 17:01 ]

Linux is like a wigwam - no windows, no gates, apache inside!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
De monteur heeft dus netjes telefoonkabel voor je neergeplant.
Wat je kan proberen is om hier rj45 op te zetten met een lsa aansluiting (soort rijtje met mesje waar de kabel ingedrukt wordt) en dan werken met rj45 patchkabels.

Of alle kabels opnieuw trekken / laten trekken.

Het moet wel zo zijn dat je huidige kabel twistedpair is. Dacht namelijk dat ik thuis ook een 4 aderige utp variant heb staan. Is op zich gewoon te gebruiken voor netwerk. Als je maar outlets hebt die er op passen.

Ik denk dat je moet zoeken in de richting van AMP want hier kan best een aardige dikke kabel in heb ik het vermoede. Panduit zou mischien ook nog wel kunnen. LET WEL OP DAT JE CAT5E spullen gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De kabel die je beschrijft is duidelijk geen twisted pair (een paar is altijd kleur + kleur/wit). Je kunt er dan misschien met geweld wel een RJ-45 connector oprammen, maar je haalt er op zijn best 10 Mbps Ethernet mee (waarschijnlijk met fors wat errors), 100 Mbps Ethernet doet het maar een paar meter over zo'n kabel.

2 ader-paren op zich voldoen voor 10 en 100 Mbps Ethernet, zou je naar gigabit willen, dan zijn 4 ader-paren nodig, en moet je tenminste CAT5e-kwaliteit hebben.

Als je netwerk-bekabeling besteld had, dan heeft de monteur duidelijk niet voldaan aan de opdracht, en kun je verhaal gaan halen. Je zult dan wel een schriftelijke opdracht moeten kunnen overleggen, anders wordt het erg lastig. Aan de andere kant, als de opdracht was om voor alle computers breedband mogelijk te maken, dan heeft de monteur, op een wat kromme manier, voldaan aan de opdracht. Kun je de opdracht hier posten ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 23 december 2003 @ 16:29:
4 aders is duidelijk telefoonkabel.
Je hebt ook cat 3 dat is ook met 4aders. Mischien heb je wel cat 3 gekregen. En daarvan is de snelheid 10Mbs.

Ik lees nu verder het topic. En ik lees over een koperen draad zonder omhulsel. Deze kabel heb ik ook voor ISDN. Maar die vna mij is denk ik niet zo dik.

Als het lukt kan je er een cat3 netwerkkabel van maken. Alleen is ie dan heel erg storings gevoelig omdat ie niet twisted is. als je wilt kna ik je wel het schema geven voor cat3.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de grijze ronde kabel heeft vier aders en een aardedraad.
de meeste verbindingen draaien vierdaads
een isdn bus bijvoorbeeld gebruikt vier draden
adsl heeft voldoende aan twee draden.
laat je nu niets voorpraten over allerhande cat kabels
gebruik de normale vierdraads binnengeleiding
die is aangelegd om bij de splitter te komen
en sluit hierop de adsl aan.
het verhaal 10Mb of 100Mb speelt zich pas hierachter af
en is alleen van toepassing op het LAN gedeelte van de
bekabeling. het adsl gedeelte haalt deze snelheden
vooralsnog niet.
wat betreft de grijze vierdraads probeer hier geen rj11 op te
knijpen koop aansluitdoosjes en werk hierop de bekabeling af
daarachter ga je dan weer verder met standaard kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
e.dentifier schreef op 23 december 2003 @ 15:56:

Een tijdje geleden heeft een KPN monteur mijn hele isdn/telefoon bekabeling gereorganiseerd. Nu heeft hij meteen een extra kabel neergelegd naar alle computers in mijn huis, voor breedband internet in de toekomst.
En volgens mij bedoelde de monteur daarmee dat je dan overal in huis je modem kan plaatsen. Wat heeft die beste man met je netwerk te maken?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk inderdaad dat de extra gelegde kabels niet geschikt zijn om een netwerk mee op te zetten. Vanaf je multipc modem heb je netwerkkabels nodig (UPT) en die heb je nu niet liggen. Wat voor het modem zit kan gewoon telefoon kabel zijn en die is meestal 4(+1) aderig.
Ik zou toch nog maar eens bij de KPN langs gaan en je probleem voorleggen.

Susses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me duidelijk,

gewoon telefoondraad. Je hebt grijze (ronde) telefoondraad met 4 aders
en een gestripte koperen aardedraad. De aders zijn net iets dikker
dan normaal waardoor je ze niet kunt knippen.

Meestal wordt deze draad door de KPN gebruikt om onder de grond (kruipruimte etc) te leggen omdat deze beter geisoleerd is. En er kunnen geen connectors
aan geknipt worden omdat deze draad normaal van bijv. centrale naar centrale
wordt gebruikt. Ook geschikt voor ISDN.

Dit is dus duidelijk geen netwerkdraad maar een verlengdraad voor een bestaande lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad gewoon een 1x4tje zoals die wel genoemd worden. Nu loop ik stage bij een telecommunicatie bedrijf en er zijn dus wel speciale rj-11 en rj-45 connectors voor die kabels. Alleen is er heel moeilijk aan te komen, ze hebben ze namelijk bijna nergens. Als je ze moet hebben dan post het maar even dan vraag ik het hier na waar je ze kunt bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.dentifier
Bedankt voor alle reacties. _/-\o_

Na de hele KPN gesproken te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen, dat de Jostiband daar werkzaam is. ;)

Het lulligste is nog, dat al die service nummers van KPN extra geld kosten.
Dus ze verdienen sowieso geld aan hun klanten, of ze nou wel of niet goed werk leveren. :(

Afijn, het is mij nu duidelijk geworden dat ze de verkeerde kabel hebben neergelegd. Gezien er maar een maand garantie op de werkzaamheden van de monteur zit, en ik er pas een paar maanden later achter kwam, moet ik betalen voor het aanleggen van nieuwe kabels.

De kabel die er ligt is, geloof ik, wel geschikt voor een netwerk.
Nu is het enige probleem de connector nog.

Graag zou ik van Superpiet een adres willen horen, waar je die (dikkere) RJ45 connectoren kan bestellen. :*)

Gaarna hoor ik je reactie Superpiet. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong

mvdejong

e.dentifier schreef op 24 december 2003 @ 17:09:
De kabel die er ligt is, geloof ik, wel geschikt voor een netwerk.
Als je tenminste kunt leven met 10 Mbps

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KPN wilde je voorberijden op het breedband internet. Hier hebben ze naar mijn mening aan volstaan, omdat internet op dit moment niet sneller dan 8 mbit is.

Er is verschil in dikte tussen geweven kabels en gewoon kabels met 1 koperdraad erin. Ik had zelf nl. rj45 connectoren die wel op geweven kabels pasen maar niet op die met 1 vast koperdraad.

Voor die dikke vaste kabel heb je volgens mij stp rj45 connectoren nodig en niet de normale utp.

edit: Mijn eigen oplossing was een klein stukje geweven utp kabel aan de stp kabel solderen en aan de geweven de connectoren vastmaken.

edit2: bij http://shop.informatique.nl/ kun je allerlei stekkertjes halen. Kijk onder Netwerk Producten> Netwerk Bekabeling> UTP toebehoren. Als ik jou was zou ik die lui van informatique ff mailen over het dikke kabeltjes verhaal en welke connector je moet hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met alleen maar afgeven op kpn kom je er niet
tenslotte werkt dit bedrijf er volop aan mee dat er
op dit moment een prima adsl infrastruktuur is

als ik naar de beredenering van jouw kabels kijk
bedenk ik me dat als ik bij een autodealer een
fiatje bestel ik geen mercedes afgeleverd krijg

gebruik de aanwezige kabels om adsl en telefonie
aangelegd te krijgen een ga aan de lan zijde met
cat 5 werken

succes en prettige (adsl) dagen!!!!!!!!!!!

bestel de josti-band en marco borsato komt NIET (8>

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 19:42 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Kortom jij geeft een onduidelijke opdracht aan een leverancier. Vervolgens ga je de leverancier de schuld geven van je eigen incompetentie. Lekker makkelijk. Maar waarom leg je niet gewoon WiFi aan is net zo makkelijk en geen gezeur met kabels

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 19:47
mvdejong schreef op 24 december 2003 @ 22:18:
[...]

Als je tenminste kunt leven met 10 Mbps
En flinke storing aangezien het niet gedraaid is.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rubie-The-Sysop schreef op 25 december 2003 @ 00:20:
[...]

En flinke storing aangezien het niet gedraaid is.
De kabel die KPN gebruikt is *wel* getwist.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-10 21:08
Burne schreef op 25 december 2003 @ 02:32:
[...]

De kabel die KPN gebruikt is *wel* getwist.
Als die wel getwist is; wat ik eigenlijk betwijfel voor een normale telefoonlijn; kan iemand de topicstarter dan even aangeven welke draden een paartje zijn?

Op m'n gevoel afgaand zou ik dan zeggen dat groen/rood en geel/zwart dan de paren vormen, aangezien dat het logisch klinkt. (groen/rood is namelijk je a/b voor telefoon danwel adsl.)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• mvdejong

mvdejong

Vorlon schreef op 25 december 2003 @ 12:22:
[...]

Als die wel getwist is; wat ik eigenlijk betwijfel voor een normale telefoonlijn; kan iemand de topicstarter dan even aangeven welke draden een paartje zijn?

Op m'n gevoel afgaand zou ik dan zeggen dat groen/rood en geel/zwart dan de paren vormen, aangezien dat het logisch klinkt. (groen/rood is namelijk je a/b voor telefoon danwel adsl.)
Vergeet het maar, kabel voor ISDN is getwist, voor analoog (wat dit 100 % zeker is) niet.

Verwijderd

de kabels welke kpn binnen gebruikt zijn 4-aderig + aarddraad
hierin zit een lichte twist de kleuren zijn rood / blauw ===oranje / wit

hierin zijn rood / blauw het eerste aderpaar ofwel a en b draad
en oranje/ wit het tweede aderpaar a' en b'

kabels met andere kleuren rood / zwart / groen / geel zijn niet
door kpn aangelegde kabels maar kabels die wel in de handel zijn

voor binnengeleiding in een woning zijn deze prima te gebruiken
ideaal voor telefonie enook voor de aanleg van adsl
tussen is/ra en splitter tussen splitter en telefonie enook
tussen splitter en adsl modem is hier prima mee te werken
als er geen rj 11 jack opgeknepen kan worden maak dan gebruik
van afwerkstopcontacten van waaruit dan weer met de
meegeleverde kabeltjes kan worden aangesloten.
het wordt dan zo simpel dat het als het ware plug & play
is geworden. welke kleuren je gebruikt is ook niet interessant
als je aan beide uiteinden van de kabel maar helzelfde doet

succes en prettige dagen.
Pagina: 1