Toon posts:

VRAAG: internetdelen van pc naar MAC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag!
Een PC met Windows 2000 heeft al een internet-aansluiting en die wil ik nu delen zodat ik ook op mijn MAC op het internet kan. Wat ik heb gedaan is: een extra ethernetkaart gekocht, geinstalleerd en een kabel van die uitgang naar de MAC. Op de PC kun je 'internet delen' inschakelen, en dat heb ik gedaan.
Ik weet alleen niet hoe ik het in de MAC moet instellen.
Het lukt tot nu toe niet, het kan liggen aan IP-adressen die niet goed zijn (hier weet ik echt niks van) Moet ik juist helemaal GEEN IP-adressen invoeren in de MAC?
Ik wil het wel op deze manier proberen, niet met een router wat waarschijnlijk makkelijker is.
Weet iemand wat ik 'stap voor stap' zou moeten doen? Heeft iemand dit zelf al eens gedaan? Mijn MAC is een G4 met OS 9.2
Groeten,
Floortje

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

heb je wel een crosskabel gelegd naar de MAC? Als je een gewone kabel hebt gebruikt dan werkt het niet. Een crosskabel kun je herkennen, zie hier: FAQ Network Troubleshooting

[ Voor 64% gewijzigd door newpegasus op 23-12-2003 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is inderdaa en cross-kabel, dus daaraan zou het niet kunnen liggen??

• newpegasus

newpegasus

Hertog

heb je ook deze link al bekeken? Hoe deel ik Internet ?

het kan dus al niet aan de kabel liggen, tenzij die kapot is, maar daar gaan we niet vanuit. ik denk dat het een verkeerde instelling is in windows 2000. heb je de verbindingen al gebridged? (schrijf ik dat goed?)

Verwijderd

Topicstarter
euhm.. gebridged, ik weet niet wat dat is??
het moeilijke voor mij is, dat ik niet precies weet waar ik mee bezig ben, ik weet wel IETS ervan af, maar als het ingewikkeld begint te worden, is het voor mij een chaos. Bij mijn Mac, lijkt me dat er twee belangrijke regelpanelen zijn hiervoor. Namelijk TCP/IP en Appletalk.. misschien nog samengebruik? Als ik die goed instel, zou het dan moeten lukken??

• newpegasus

newpegasus

Hertog

als ik jouw was zou ik eerst de links lezen die ik je gegeven heb boven: en dan vooral het gedeelte over ICS. (dat is Internet Connection Sharing in windows 2000). Kom dan terug als er iets meer over weet, want zou loopt het niet echt lekker.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 14:50:
Goedemiddag!
Een PC met Windows 2000 heeft al een internet-aansluiting en die wil ik nu delen zodat ik ook op mijn MAC op het internet kan. Wat ik heb gedaan is: een extra ethernetkaart gekocht, geinstalleerd en een kabel van die uitgang naar de MAC. Op de PC kun je 'internet delen' inschakelen, en dat heb ik gedaan.
Ik weet alleen niet hoe ik het in de MAC moet instellen.
Het lukt tot nu toe niet, het kan liggen aan IP-adressen die niet goed zijn (hier weet ik echt niks van) Moet ik juist helemaal GEEN IP-adressen invoeren in de MAC?
Ik wil het wel op deze manier proberen, niet met een router wat waarschijnlijk makkelijker is.
Weet iemand wat ik 'stap voor stap' zou moeten doen? Heeft iemand dit zelf al eens gedaan? Mijn MAC is een G4 met OS 9.2
Groeten,
Floortje
Groetjes hoeven niet hier op GoT :).

Verder vindt ICS vaste ip adressen op de client niet zo leuk is mijn ervaring. Heb je in OS9.2 een optie voor DHCP (ip adres verkrijgen van server oid?). Die moet je hebben namelijk. In principe moet het dan wel werken...

Is het geen optie om OSX op je mac te zetten? Hij trekt het makkelijk en het werkt veel lekkerder vind ik persoonlijk :).

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Als je win2000 computer op ICS staat, zal die voor het eigen netwerk meteen dhcp server worden. Je kunt dus bij je mac zeggen daar de gegevens vandaan te halen. (dus 'via dhcp server' instellen)

nb om dit in te kunnen stellen moet je wel in geavanceerde gebruikersmodus zitten (appeltje - f zo uit mijn hoofd). Anders vind je het wel in een van de menu's.

Je kunt het ook handmatig doen, een mogelijkheid is deze:
pc | ip: 192.168.0.1, subnet: 255.255.255.0, gateway: [leeg]
mac| ip: 192.168.0.2, subnet: 255.255.255.0 gateway: 192.168.0.1
mac| dns servers (naamservers): (zie gegevens die je krijgt als je op pc start > run > "cmd /k ipconfig/all" intikt)

Je stelt dit bij je pc in onder start > instellingen > configuratiescherm > netwerk > [adapter bedoelt voor LAN] > rechtsclick > eigenschappen > tcp/ip

Bij de mac stel je dit in in bij regelpaneel > tcp/ip.

Voor meer info:
@home heeft op hun site ook een aardige guide over instellingen voor zowel mac als pc. (dit is echter voor een directe aansluiting). Je hebt van hen ook een startersgids gekregen.

[ Voor 27% gewijzigd door SilentStorm op 23-12-2003 15:25 ]

Localhost is where the heart is

• leon1e
  • Laatst online: 17:07
Apple Menu > Regelpanelen > Tcp Ip > Staat daar iets?

Appletalk kun je gewoon uitzetten als je dit niet gebruikt op je netwerk (Apple Menu > Regelpanelen > AppleTalk).

[ Voor 57% gewijzigd door leon1e op 23-12-2003 15:32 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je wel de goeie protocollen geïnstalleerd?
Dus niet alleen TCP/IP of IPX/SPX maar ook bijv. AppleTalk?

• leon1e
  • Laatst online: 17:07
ThePerfectCell schreef op 23 december 2003 @ 15:32:
Heb je wel de goeie protocollen geïnstalleerd?
Dus niet alleen TCP/IP of IPX/SPX maar ook bijv. AppleTalk?
Appletalk is niet nodig voor het sharen van een internet verbinding.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

leon1 schreef op 23 december 2003 @ 15:34:
[...]

Appletalk is niet nodig voor het sharen van een internet verbinding.
Ja weet ik veel, ik dacht altijd, dat TCP/IP niet op de MAC werkt, en ik weet wel, dat het mogelijk is, om AppleTalk op een Windows PC te zetten, vandaar dat ik dat vroeg / zei...

* CH4OS heeft dus weer wat geleerd :+

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 23-12-2003 15:43 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1