Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[dual PSU] PC wil niet altijd booten

Pagina: 1
Acties:

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik zit hier met een vaag probleem. ik ben met een casemod bezig, en heb 2 Zalman 400Watt voedingen aanmekaar geknoopt aan een Gigabyte GA7-NNXP mobo. de eerste voeding voorziet het mobo, fans, verlichting, en een paar schijven van sap, terwijl de 2e voeding alleen maar harddisks voorziet van stroom.

het systeem boot de ene keer wel, maar de andere keren begint alleen het indicatie lampje op mn mobo te branden (geeft aan dat er stroom op het geheugen staat) maar voor de rest blijft het systeem inactief. nu kan het ook aan het mobo liggen, want dit is wel een wat zinnig bordje. maar met een andere voeding eraan boot ie meteen.

het gekke is dat de voedingen wel allebeide aanspringen als ik pin14 en 15 doorlus met een paperclip (groen en zwart)

ik heb de voedingen op deze manier aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/GOT/voedingen.jpg

pwr good is bij voeding 2 doorgelust. kan het zijn dat de diodes voor problemen zorgen? (let niet op de richting, dat kan fout getekend zijn) de diodes hebben een weerstand van ongeveer 400 Ohm, dit kan misschien ook de oorzaak zijn, maar mijn kennis hierover is beperkt, maar het werkte in eerste instantie goed.

ik zit te denken om de 2e voeding te gaan schakelen met een relais, maar misschien is er iets anders aan de hand, dus voor ik weer aan het solderen sla, zou ik graag jullie mening hierover horen. deze PC huist bijna al mn video en mp3, en het is erg irri als je er niet altijd bij kunt :(

alvast bedankt!

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Over een diode staat altijd zo'n 0,7 Volt. Dus misschien zijn je spanningen nu te laag?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Je hebt je diodes verkeerd om staan.

draai ze maar eens om, dan werkt het wel.

PSon lijnen zijn namelijk +5V en die worden door het mobo naar massa getrokken.

[ Voor 34% gewijzigd door Sine op 23-12-2003 14:29 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ik heb ook 2 voedingen ik heb ze aangesloten op deze manier:

http://www.waterkoeling.nl/files/voeding.gif

nooit problemen meegehad start altijd goed.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 09:57

Epsilon

Sine schreef op 23 december 2003 @ 14:28:
Je hebt je diodes verkeerd om staan.

draai ze maar eens om, dan werkt het wel.

PSon lijnen zijn namelijk +5V en die worden door het mobo naar massa getrokken.
staat er toch ;)

TS:
Diodes hebben alleen geen vaste weerstand
400ohm is met een bepaalde stroom gemeten. Meer stroom erdoorheen en je zal een lagere weerstand meten.

Als er stroom loopt, valt er een spanning van ongeveer 0.7v over de diodes. Het kan zijn dat dat de fout is.

• FiXeL
bedankt voor de replies _/-o_

de stand van de diodes is goed, ik heb ze verkeerd ingetekend (de goede richting zoek ik nog steeds op als ik met diodes werk :+ )

die diodes had ik ertussen gezet om te voorkomen dat er een stroom gaat lopen van de ene voeding naar de ander. de + lijnen mogen zover ik weet niet in direct contact staan. ik heb het eerst eens geprobeerd met optocouplers (TIL111) maar deze schakeling werkte niet, waarschijnlijk heb ik de ic's iets te heet gestookt bij het solderen :( (ja ik weet dat er opsteekvoetjes zijn, maar die had de locale electroboer niet meer liggen toen)

het is me nu wel duidelijk dat ik de schakeling moet veranderen. ik zet er voor de zekerheid toch maar een relais tussen, just in case :) ik zal er vanavond mee bezig, en ik zal nog even posten als het gelukt is.

(edit) ik heb de diodes er tussenuit gesoldeerd, en nu boot de pc meteen. of dit de oplossing is weet ik nu nog niet, want het probleem trad na enkele dagen draaien met 2 voedingen op. magoed, als het weer gebeurd dan moet ik maar eens naar het mobo gaan kijken... tis een heel leuk bordje, maar zo verrekte zinnig |:(

[ Voor 17% gewijzigd door FiXeL op 23-12-2003 20:19 ]

Mn 3D printer blogje..

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Epsilon schreef op 23 december 2003 @ 15:05:
[...]

staat er toch ;)

TS:
Diodes hebben alleen geen vaste weerstand
400ohm is met een bepaalde stroom gemeten. Meer stroom erdoorheen en je zal een lagere weerstand meten.

Als er stroom loopt, valt er een spanning van ongeveer 0.7v over de diodes. Het kan zijn dat dat de fout is.
Dat staat er niet, de diodes staan zo in sper-richting en dat gaat dus zeker NIET werken. (zoals de TS ook al aangaf staan ze gewoon verkeerd getekend)

De enige weerstand die een diode heeft is z'n inwendige weerstand, en die is erg klein (bij power diodes 0.2 ohm oid)

Verder heeft een diode een drempel spanning :

0,7V bij een silicium diode
0,3V bij een germanium diode
0,2V bij een schottky diode

Deze is NIET afhankelijk van de stroom die door de diode loopt, een diode is zeker geen weerstand maar een halfgeleider.

Repareren doe je zo.

• FiXeL
ik heb de diodes intussen al verwijderd, en de pc boot nu weer, maar om echt zeker te zijn moet ik het nog zeker een aantal keren testen. maar waarom wordt er nu nog doorgediscussieerd over diodes? het probleem is (hopelijk) verholpen. magoed.. het is voor mij ook wel weer nuttige info :)

btw, Sine, je pakje van de led en gimmicks IA is onderweg :)

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1