[RH9] Logout probleem

Pagina: 1
Acties:

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:53
Eindelijk heb ik Redhat 9 fatsoenlijk draaien, het was nogal lastig aangezien ik 2 monitoren heb aangesloten (op 2 verschillende vga-kaarten) en ik maar 1 scherm wil gebruiken. Gevolg, als ik mn pc aanzet krijg ik het hele boot-gebeuren op het ene scherm, en na een poosje een mooi grafisch login scherm op het andere scherm, dit gaat allemaal zo als het hoort.
Ik login als root en kde start keurig op. Echter als ik nu op Uitloggen klik (in het start-menu) krijg ik alleen de keuze om uitteloggen, bij andere linux distro's kon je daar ook kiezen voor reboot en halt. Plus dat als ik nu op logout klik, mijn schermen op zwart gaan ipv terugtegaan naar een loginscherm. Iemand een idee?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:41
Je zal een 'login manager' zoals bijvoorbeeld KDM of GDM moeten installeren.

Verwijderd

Open een terminal en geef zelf de commando's 'halt' of 'reboot'.

• DRAFTER86
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 13:07:
Open een terminal en geef zelf de commando's 'halt' of 'reboot'.
Ja dat snap ik, maar wat als ik nu gewoon wil uitloggen en een paar uur weer wil inloggen, of inloggen onder een andere account....

• DRAFTER86
Ok ik ben weer iets verder, ik draai een resolutie van 1024x768, dit werkt prima, ik heb dus alleen dat uitlog-probleem.
Zet ik echter mijn resolutie op 800x600 (in XF86Config) dan werkt dat wel! :?
Heel apart.

Verwijderd

Open een terminal, log in als root, typ 'init 3'. Log in als een andere gebruiker. Doe 'startx'.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Waarom als root en niet als gewone gebruiker?

• DRAFTER86
Wilke schreef op 23 december 2003 @ 17:26:
[...]

Waarom als root en niet als gewone gebruiker?
Omdat ik nog bezig ben met de configuratie van mijn systeem, of doe ik dit dan verkeerd?

Ik heb inmiddels even bugzilla.redhat.com doorgespit, er zijn wel mensen met een soortgelijk probleem, bij mensen met een radeon kaart (heb ik ook) loopt de computer vaak (niet altijd) helemaal vast bij het uitloggen, bij mij echter kan ik via ctrl-alt-f1 nog gewoon in een console komen (op het andere scherm). Dus niet helemaal vast.

• DRAFTER86
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 17:02:
Open een terminal, log in als root, typ 'init 3'. Log in als een andere gebruiker. Doe 'startx'.
Ok, dit heb ik gedaan, na het commando startx krijg ik hetzelfde als bij het uitloggen (zwart scherm) als ik vervolgens met ctrl-alt-f1 weer naar de console ga zie ik wat info met (volgens mij het enige belangrijke):

(EE) RADEON(0): cannot read V_BIOS

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
DRAFTER86 schreef op 23 december 2003 @ 17:32:
Omdat ik nog bezig ben met de configuratie van mijn systeem, of doe ik dit dan verkeerd?
Oh, nee...zolang je daarna maar een normaal user-account aanmaakt en daarmee werkt, en niet 'omdat nu toch alles werkt' gewoon altijd als root blijft inloggen.

Dat is namelijk de perfecte manier om te zorgen dat je systeem makkelijk te kraken is en/of vatbaar voor virussen/wormen (die, omdat je root bent, alles kunnen vernietigen in plaats van alleen je homedirectory). Omdat je met Linux op de commandline meer (of iig makkelijker) dingen kan doen dan met Windows, is het ook erger wanneer het gebeurt, ook al is de kans op zich kleiner.

Dus is het beter om gewoon als user in te loggen en als je later toch iets moet veranderen met behulp van 'su' root te worden.

Nu heeft dit allemaal niets met het probleem te maken: ik weet niet precies waar dat aan ligt, in Gentoo kan ik iig gewoon kiezen als ik K-Menu- Uitloggen kies tussen "uitloggen, computer uitschakelen of rebooten". En dat werkt ook allemaal zoals het hoort ;)

Verwijderd

Probeer 'startx - +xinerama'

http://linux-sxs.org/guis/xinerama.html

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee.

Lees eens wat TS probeert te bereiken: hij wil van zijn 2 schemen er maar een gebruiken. Xinerama is om van meerdere schermen 1 workspace te maken. Het omgekeerde dus.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Sorry je hebt gelijk...

Maar het helpt wel tegen zijn foutmelding (denk ik) ............... :)

• DRAFTER86
Kickje, ik dacht eens een andere loginmanager te gebruiken (ik gebruik nu gdm geloof ik)
hoe kan ik nu xdm of kdm gebruiken? En kan dit helpen?

• DRAFTER86
Ok ff voor het archief, het is opgelost, ik gebruik nu kdm ipv gdm... werkt perfect.
Heb nu als ik als root uitlog ook de optie om te rebooten/aftesluiten
txs voor de hulp :9
Pagina: 1