Slechts 'deels' rationeel kunnen denken.

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-01 13:10
Best vreemd is het.
We kunnen hierop GoT over allerlei zaken hebben die ons boeiend interesseren.
Zeker in het subforum W&L. Allerhande zaken over bv Zwarte Gaten, de Zon,
de Planeten en/of overige op deze planeet zijn allemaal ter discussie, en ook
overal is wel een zinnig antwoord op te geven. Zelfs indien er geen zinnig antwoord
op te geven valt kun je altijd nog een theorie bedenken.

Waarom kunnen wij als mens zijnde niet rationeel bv de vorm van het heelal
verklaren middels een wiskundig opgesteld model ? Waarom kun je zoiets als
het heelal niet definieren in een bepaalde vorm? Tenslotte valt alles wat me maar
kunnen zien te definieren. Mijn monitor is rechthoekig en heeft x.x.x. dimensies en
mijn kerstboompje hier heeft een slanke pyramide vorm.

Het uiteindelijk vraagstuk luidt dan :
Waarom praten wij over dingen die wij niet kunnen bevatten 8)7 Dit zou dan toch
eigenlijk helemaal niet kunnen ? Is het zoiets als almaar argeloos doorgaan of
je iets wel of niet kunt delen door 0 ? :?

Begrijpt iemand mij :?

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

En dan heb jij het over dingen praten die je eigenlijk niet begrijpt?

edit:
Maar waarom moet alles binnen een wiskundige scope passen dan?
Je kunt je gevoel toch ook niet verklaren?
En waarom zou je dat uberhaubt willen :)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 11:34 ]

Verwijderd

Op de eerste plaats: het feit dat je dingen kunt beschrijven (monitor = rechthoekig...) wil nog niet zeggen dat men hiervan hetzelfde beeld in ons hoofd hebben. Zonder visualistie (bijv. foto/tekening) kun je beschijven wat je wilt, het beeld zal bij de ander (bijna) nooit overeenkomen.

Onze hersenen kunnen op dit moment niet alles snappen wat wetenschappelijk te verklaren valt. Het tweelingen verhaal met leeftijd - snelheid van het licht (tijd = relatief) is er 1 van. Dit is bewezen en toch vinden onze hersenen het raar.

Dit zal zich in de loop van de tijd wel verder ontwikkelen (denk ik) omdat we nog niet alle capaciteit van ons brein gebruiken

Het uiteindelijke vraagstuk:

"Waarom praten wij over dingen die wij niet kunnen bevatten Dit zou dan toch
eigenlijk helemaal niet kunnen ? Is het zoiets als almaar argeloos doorgaan of
je iets wel of niet kunt delen door 0 ?"

We praten over dingen die we niet kunnen bevatten omdat we deze dingen wel willen bevatten. Of het doel uiteindelijk wordt bereikt is niet bekend/niet belangrijk. Elke gedachte hierover (en communicatie) kan bijdragen tot begrip.
Op het moment dat we alles begrijpen zullen we wel uitsterven... ;)

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Je kernvraag is dus dat er dingen zijn die we niet rationeel kunnen bevatten en dat we ons daar dus maar niet mee moeten belasten? Een beetje zoals Wittgenstein dus? Alles wat je niet kunt beschrijven met wiskundige/logische modellen moet je maar volledig buiten beschouwing laten en er niet eens over praten.

Verwijderd

tsja, er zijn nou eenmaal dingen die we niet kunnen bevatten. sommige mensen praten daar niet over.
anderen praten daar wel over, proberen het eventueel te verklaren/beschrijven. dat noemen we wetenschap
anderen praten daar over, en denken al te weten hoe dingen in elkaar zitten, zonder dat daar bewijs voor is. dat noemen we religie.

blijkbaar boeit het toch een hoop mensen, want een flink percentage van de wereldbevolking is religieus en/of wetenschappelijk.

Verwijderd

Ik denk, dus ik besta!
Pagina: 1