Raid-0 en defrag... moet het ?

Pagina: 1
Acties:

• Fish2281
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06-2023
Hi all,

Momenteel zit ik met 2x120gb in raid-0 op een software raidchip van m'n Gigabyte Titan 667 Ultra 2 pro... Nu het probleem is dat die pc de laatste tijd ENORM traag begint te worden... vooral op lange disk access, bvb bij unzippen en verplaatsen van files. Onder SIS blijf ik op een respectabele 12 ms zitten dus da's nog goed te doen. Maar wat ik me eigenlijk afvroeg is of je moet defragmenteren met een Raid of totaal niet, het systeem draait nu al een jaar maar ik heb het nog nooit gedaan. Indien dit moet , iemand die een progje kan aanraden ?

Greetz,

Fish2281

Lalalala.... :) Watercooling rocks

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Welk OS gebruik je?

Money for nothin' and your chicks for free

• Fish2281
Oh ja, dat was ik nog effe vergeten, t'is 1 primaire partitie van 240 gb.... kan dit ook het probleem zijn ?

• Fish2281
Windhoos XP

• Fish2281
SP1 UK

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Probeer de defrag van windows zelf eens. Draai een analyze.

En gebruik je edit knop :)

[ Voor 23% gewijzigd door DeeJee op 23-12-2003 11:12 ]

• Fish2281
Heb ik gedaan maar die zegt dat het niet nodig en als ik het dan toch doe duurt het pakweg een paar minuten.... Ik heb een alternatief tooltje gebruikt namelijk O&O defrag en die heeft deze nacht een 10-tal uur gedraait en had maar 2% gedaan.... Aan die snelheid is em nog bezig tot na nieuwjaar :Z

Dit op een P4-2.2Northwoord Confidential :) Ja inderdaad een proto van Intel van m'n oude review site, hihi 8) 512Mb 266... dus normaal zou ik toch nog met alles mee moeten kunnen maar om een vb te geven als ik CIV3 conquests speel op een huge map met 16 players dan mag ik na een beurt of 100 de brui er aan geven omdat een turn +/- 3-4 minuten duurt....

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Effe kort door de bocht : je probeert 240 Gb te defraggen ?
Dat duurt gewoon lang ...

Je kan proberen "Executive software Diskeeper" te instaleren.
Die defragt als automagisch asl het te ernstig wordt.
maar vergis je nou niet in de grootte van je disks ... duurt alsnog lang.
En of je nou Raid draait of niet , boeit niet zo ...
Fat32 of NTFS maakt wl nog iets uit.
NTFS fragmenteert minder snel, maar doet het wel alsnog ...

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:26

Dark

who tweaked the light?

Ik gebruik diskkeeper8 op een 160gb raid0 en dat werkt prima, als je al een jaar niet gedefragged hebt zal het zeker nodig zijn.

Diskkeeper8 geeft ook een performance analyze en geeft aan wat je ongeveer kunt winnen door te defragmenteren.

demo verkrijgbaar op http://www.execsoft.com/

• Fish2281
Maar jullie bevestigen me dus wel dat de defrag van windows zelf niet echt goed werkt, right ?

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Zoals Dark al aangeeft: Na een jaar zou ik zeker maar eens defraggen. Probeer je registry ook eens te cleanen. En gebruik ad-aware eens om je machine te schonen.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:26

Dark

who tweaked the light?

Defrag van windows zelf is een soort diskkeeper light, ik meen me ook te herinneren dat MS dit bij execsoft vandaan heeft.

Het windows defrag progje werkt heus wel aardig, alleen mist het wat opties.

edit:
Als je denkt dat windows defrag niet goed werkt, dan komt dat misschien ook doordat je een verkeerd idee hebt van wat defrag precies doet. Het is onder ntfs namelijk niet zo als onder fat32 dat alles op een hoop gegooid wordt aan het begin van de disk, met de vrije ruimte achteraan.

Defrag op ntfs defragmenteerd alleen de files, dwz. dat de blokken waaruit die file bestaat achter elkaar op de disk geplaatst worden, dit zegt dus niets over het optimaliseren van de vrije (tussen) ruimte. Het kan dus heel goed zijn dat alle files goed gedefragmenteerd zijn, maar dat je diskmap er toch nog als een gatenkaas uitziet.

Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, bestaat er ook wel een defrag progje met de optie om een zo groot mogelijk aantal opeenvolgende blokken op de hardddisk vrij te maken als het ware de vrije ruimte defraggen.
Ik meen me zo'n optie te herinneren maar weet niet meer in welk defrag progsel dat was (speedisk/norton of O&O misschien)

[ Voor 71% gewijzigd door Dark op 23-12-2003 11:48 ]

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Defrag van Windows werkt prima .... alleen dat moet je handmatig aanslingeren of in een schedule zetten ...
Diskeeper kan je instellen dat hij het automagisch doet ... en je ziet meer detail.
Je hebt een paar opties :
Opschonen en Defragmenteren.
Herinstaleren en je belangrijke data eerst backuppen.
Opschonen en Defragmenteren met Diskeeper en dan gelijk instellen.

Verwijderd

Ik gebruik VoptXP. Stukken sneller dan Windows defrag en ook sneller dan Diskkeeper. Ik heb 2*40GB in Raid en daar is íe binnen een 1/2 uur mee klaar (de eerste keer niet, toen was 't een uur). Dus moet je met 240GB toch wel in een nachtje klaar zijn ....

2% in een nacht duidt meer op verloren clusters e.d., doe eerst een scandisk.

VoptXP - for Windows 95, 98, Me, 2000, and XP
Try before you buy! - You may download VoptXP and use it for thirty days. You must license it to continue using it beyond the evaluation period.
http://goldenbow.com/

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-03 12:35
Voor defragmenteren zou ik O&O Defrag van O&O software willen aanbevelen.

Defragmenteer onder een ander account dan hetgene wat je normaal gesproken gebruikt, dan wordt bijv. ntuser.dat ook gedefragmenteerd - dit is bestnad is normaal gelockd.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE config is brak, hoe komt dat?". Probeer de tips aldaar :)
Pagina: 1