[Access] texbox update vraag

Pagina: 1
Acties:

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-09 08:10

Alaksandus

Vae puto deus fio

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ben bezig met het maken van een database voor het ordenen van CD's.
Nu heb ik een tabel zo als hieronder aangemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/cdinfo.GIF

Bij de field Genre kun je een beperkt aantal value's kiezen. Deze worden uit de tabel Genre gehaald.

Het probleem is nu echter dat ik alles wil gaan sorteren op Genre op een formulier.
Zoals hieronder staat:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/form.GIF

Dus als ik in de linker box iets selecteer zoals charris4, dat dan in het rechter box alles komt met het genre charris4

Waarschijnlijk heeft hiet iets met update te maken en met SQL, maar krijg het niet gevonden op het forum, kan ook geen goeie keywords vinden om op te zoeken.

Wie wilt mij helpen O+

Als een god in Nijmegen.

• Lister
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02-2022
Het heeft inderdaad iets met Update te maken, dan wel het Update-event en niet het SQL UPDATE statement en ook iets met SQL.

Het is een beetje afhankelijk van hoe je het formulier opgebouwd hebt maar ik ga even van het volgende uit:
- het formulier is gekoppeld aan de tabel met CD's en aan de hand daarvan wordt de rechter listbox met CD's gevuld
- de listbox met genres wordt direct gevuld uit de genre tabel

Als je iets kiest in een listbox dan gaat het AfterUpdate event af omdat de waarde wijzigt, je moet dus in het AfterUpdate van de genre listbox een filter zetten op de CD records, dit gaat zo'n beetje zo:
code:
1
2
3
4
5
Private Sub ListGenre_AfterUpdate()

Me.Filter = "[GenreID] = " & Me.ListGenre

End Sub

Er vanuitgaande dat je CD's tabel een numeriek veld met de naam GenreID heeft, als het een tekstveld is zou het zo moeten:
code:
1
2
3
4
5
Private Sub ListGenre_AfterUpdate()

Me.Filter = "[GenreID] = '" & Me.ListGenre & "'"

End Sub