Toon posts:

[ADSL] ADSL duurder dan inbellen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: België krijgt ADSL met variabele kosten
Onder de naam Free ADSL gaat de Belgische tak van internetaanbieder Versatel breedbandinternet met tikken aanbieden. Het aanbod komt in de vorm van ADSL, maar dan zonder abonnementskosten. Gebruikers betalen voor iedere internetsessie een starttarief van 25 cent, waarna per minuut online een tarief van 4,25 cent betaald moet worden. De verbinding heeft een downstream van 512kbps en een upstream van 256kbps. De aansluitkosten voor de dienst bedragen 75 euro, maar deze maand rekent Versatel hiervoor nog niets.

Vorige maand bleek dat KPN een alternatieve ADSL-dienst onderzoekt voor de Nederlandse markt. Hierbij zou het slechts gaan om de internettoegang,
Samenvatting:
64K down en 32K up
€0.0425 per minuut en €0.25 per sessie

ff doorrekenen:
Een uur online kost: €2.55
Een dag online kost : €61.20
Een maand (30 dagen) online kost: €1836

Natuurlijk is dit abbonement alleen voor hele light gebruikers en mensen die alleen hun e-mail lezen. Maar even iets opzoeken wordt ineens wel erg duur. Een filmpje downloaden kan je maar beter niet doen.

- Je zal maar per ongeluk je Pc aanlaten staan......
- En hoe zit het met spam e.d.? want als je 20 spam mailtjes krijgt, dan ben je langer online... mag je die tijd weer aftrekken van de verbindingstijd?
- Als er bijvoorbeeld een server plat ligt (mail server, webserver e.d. van eigen provider) krijg je dan geld terug?
- Hoe meten ze de online tijd? Ik denk dat dit alleen met USB geleverd wordt, want de modem staat altijd aan.

Volgens mij ben je beter af met een abbo voor €20 als je light gebruiker bent, want ik denk dat je per definitie goedkoper uit bent, geen risico's loopt op hoge kosten en geen klok hoort tikken...

Ik vind dit abbo geen goede stap. Mijn beleving is dat je dan beter een abbo kan uitbrengen wat maar 15k up en down hebt, zodat het alleen maar bruikbaar is voor surfen en mailen... en zet er een limiet op van (ik roep maar wat) 250mb en als het limiet bereikt is betalen per mb ofzoiets

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Voor mijn pa die eens in de 3 dagen zijn 2 mailtjes binnenhaalt, valt dit wel nog mee denk ik. :)
En je pc laten aanstaan als je hem niet gebruikt, daar zal hij het nut ook wel niet van inzien. ;)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 09:14
Het is goedkoper dan een gemiddeld internet cafe... daarnaast heb je _geen_ vaste kosten, dus ga je een paar maanden naar het buitenland betaal je niets.

Spam is -zoals algemeen bekend- voor rekening van de ontvanger dus ik denk niet dat je dat vergoed krijgt. :P

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op 23 december 2003 @ 10:07:
Voor mijn pa die eens in de 3 dagen zijn 2 mailtjes binnenhaalt, valt dit wel nog mee denk ik. :)
En je pc laten aanstaan als je hem niet gebruikt, daar zal hij het nut ook wel niet van inzien. ;)
Ik snap ook wel dat het voor mensen een bepaald nut zou kunnen hebben. Ik doel meer op de risico's ALS het op een of andere manier misgaat...
Door MetHod - Tuesday 23 December 2003 10:14

Het is goedkoper dan een gemiddeld internet cafe... daarnaast heb je _geen_ vaste kosten, dus ga je een paar maanden naar het buitenland betaal je niets.

Spam is -zoals algemeen bekend- voor rekening van de ontvanger dus ik denk niet dat je dat vergoed krijgt.
Zekers, het voorkomt vaste kosten... Maar ik ben zelf eerder bang voor variabele kosten... Das hetzelfde issue als met mobiele telefoons denk ik...
Klopt, maar is dat wel zo redelijk als spam per minuut betaald? Lekker als ze nu ook filmpjes gaan spammen....

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 10:19 ]

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
offtopic:
[ADSL] ADSL duurder als dan inbellen?

Verwijderd

Topicstarter
mmedia schreef op 23 december 2003 @ 10:19:
offtopic:
[ADSL] ADSL duurder als dan inbellen?
Offtopic is nog zacht uitgedrukt. En nu je bijdrage nog?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 10:21 ]

Verwijderd

Gewoon inbellen zal zeker niet goedkoper zijn. Je moet hierbij kijken naar het aantal kb's dat je per sec. kunt downloaden. Met inbellen zit je op 5.6 kb/s en met dit tikkenabbo zit je op 64 kb/sec. Reken dus maar uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 10:31 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je weinig data te verwerken hebt (mail) kan je beter gewoon via de telefoon werken.

Maar bij 'meer' data (56K => 512K) kan adsl beter zijn, bij voorbeeld als je regelmatig windows update of een iso van Linux wilt downloaden.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op 23 december 2003 @ 10:30:
Als je weinig data te verwerken hebt (mail) kan je beter gewoon via de telefoon werken.

Maar bij 'meer' data (56K => 512K) kan adsl beter zijn, bij voorbeeld als je regelmatig windows update of een iso van Linux wilt downloaden.
Klopt, maar voor een iso downloaden (700mb) zou ik ook deze verbinding, die je per minuut betaald ook echt niet willen gebruiken... want als je dat 1x per maand doet verantwoord dat al een gewone adsl verbinding denk ik :)

Tenminste... hoelang duurt het om 700mb te downen met ongeveer 55 a 60k?
Het tikt per minuut... dus als je verbinding wat trager is... zeg 40k, dan heb je al een 3de meer kosten....

• Arnout
Maar, even reeël... je gaat toch geen iso downloaden met deze verbinding?
Het is gewoon een afweging: geen vaste kosten, relatief snelle verbinding voor weinig kosten, alles variabel.

Ga je iso's etc. downloaden dat is ADSL light meer geschikt. Maar tante Truus weet niet eens hoe je een iso brand, dusse.... ;)

Verwijderd

Topicstarter
dubbel klikkuh toch ? :)

Maar je raakt wel precies de kern van het verhaal, tante truus weet ook niet wat bandbreedte is en internetten, dus het risico dat ze wel dingen downloaden en met een grote rekening worden geconfronteerd is veel groter dan als gebruikers zoals wij.

En toch is dat precies de doelgroep waar men zich op richt... Dat vind ik een angstige gedachte

• Arnout
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 11:12:
dubbel klikkuh toch ? :)

Maar je raakt wel precies de kern van het verhaal, tante truus weet ook niet wat bandbreedte is en internetten, dus het risico dat ze wel dingen downloaden en met een grote rekening worden geconfronteerd is veel groter dan als gebruikers zoals wij.
Hier ga je de fout in. Omdat de kosten op tijd gebasseerd zijn en iedereen wel enig besef van tijd heeft, zijn de kosten ook inzichtelijk. Dit staat overigens ook tussen de reacties op de frontpage.

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 12:58

Il Ljama

Spits ya in the face!

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 10:20:
[...]

Offtopic is nog zacht uitgedrukt. En nu je bijdrage nog?
Idd off-topic, maar van een TS mag je verwachten dat hij/zij een titel van welgeteld 4 woorden correct spelt ;)

On-topic: Het blijft er gewoon op neerkomen dat je inzicht moet hebben in je internet-gedrag. Hoe vaak, hoe lang, omvang downloads en uiteindelijk je budget. Flexibelere abonnementsvormen zijn welkom aangezien er zat mensen zijn die af en toe een film downloaden maar niet 24/7. Je hebt dan weliswaar geen 24/7 (snelle) verbinding nodig, maar wel een snelle verbinding.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei "ik" begrijp je wel.
Maar ik heb ook nooit last van virussen via e-mail......
Aangezien er ook wormen zijn die met een modem inbellen naar sexlijnen e.d.

Ik zeg niet dat het zo is, maar ik hou rekening met dingen die mis kunnen gaan...

Mijn Tante truus (ik heb geen tante Truus maargoed) heeft altijd van alles last, een PC die 24 uur doet over shutdown, alle virussen... toetsenborden die niet werken (batterijen op enzo)

Maar als je inderdaad precies weet waar je over praat, dan zou het goed moeten kunnen..
Pagina: 1