[MAC OS 9] software (office) verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:52
Ik heb hier bij mn stage de opdracht gekregen wat apple's (IMAC's) leeg te maken. Deze worden namelijk verkocht. Nu ben ik een absolute MAC n00b... Gisteren ben ik al aan het rommelen geweest maar ik ben er niet helemaal zeker van of ik het goed doe. Er staat nu namelijk Office voor de MAC op en dit moet er af ivm de licentie. Hoe kan ik dat verwijderen want ik zie nergens een optie om software te deinstalleren. Wat ik zo gelezen heb is het de bedoeling dat ik alles naar de prullenbak sleep en als ik die dan leeg is het verwijderd? Ik las hier iets over het verwijderen van extensies. Heb ik een of ander spookverhaal gelezen of moet ik me hierin gaan verdiepen?

Verder ben ik helemaal niet bekend met de apple system files. Wie kan mij vertellen welke bestanden absoluut nodig zijn voor het OS? Er staat nu volgens mij een hoop troep op... Of is het misschien beter om het hele gebeuren er af te gooien en opnieuw te installeren (moet ik wel ff uitzoeken hoe dát dan weer moet :) )

Het gaat om verschillende kleuren IMAC's (Weet niet of dit van toepassing is?) volgens mij verschillen ze wel van elkaar qua hardware. Het gaat om MAC OS 9 en 9.1

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 19:23

freezer

er komt geen end 'an

De eenvoudigste manier is om de originele Apple CD in de iMac te stoppen en opstarten met de C toetst ingedrukt net zolang totdat deze opstart van CD.

Via de tools schijfinstallatie de HD formatteren Mac OS Extended en dan de installatie starten. En Voila schoon systeem en meteen getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Dat lijkt mij eigenlijk ook wel een goed idee, zijn de systemen schoon en de mensen die m kopen krijgen een goed werkend OS. Is het lang werk om zo'n ding te installeren en moet ik nog gaan configureren verder ofzo(of denk ik teveel in de richting van een PC)? Heb een keertje wat gezien van mn inmiddels ex collega die OS X aan het installeren was. Hij had er wel verstand van maar nu zit ik hier alleen, vandaar... Dat formateren en installeren heeft wel een hele tijd geduurd, maar het ging hierbij ook om een laptop dus misschien was dat vanwege een langzamere harddisk en ander geheugen etc.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

marccom schreef op 23 december 2003 @ 09:10:
Dat lijkt mij eigenlijk ook wel een goed idee, zijn de systemen schoon en de mensen die m kopen krijgen een goed werkend OS. Is het lang werk om zo'n ding te installeren en moet ik nog gaan configureren verder ofzo
Als het goed is werkt OS9 na herinstallatie perfect out-of-the-box. Het verder tweaken mag je aan de koper overlaten, want dat heeft meer te maken met netwerkinstellingen en dergelijke ;)

Dus gewoon de suggestie hierboven volgen... dan zou er totaal niks aan de hand moeten zijn ;)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freezer

freezer

er komt geen end 'an

Formatteren is zo gebeurt. duurt nog geen minuut.

Installatie van OS 9.x duurt ongeveer 20 minuten. Als je het netjes wilt doen dan meteen updaten indien nodig naar 9.1 en daarna naar 9.2.1 of 9.2.2. Die updates kun je het beste downloaden en op CD zetten.

Aangezien je een aantal iMac's moet doen zou ik ze allemaal opstellen en tegelijk doen ben je snel klaar.

Als je een goede internet aansluiting hebt dan kun je ook via het regelpaneel software update de updates binnenhalen. Standaard accepteert de iMac na een installatie dhcp, ander moet je via regelpaneel tcp/ip even alles instellen.

ook een mogelijkheid is om de updates op 1 iMac te downloaden en daarna regelpaneel samengebruik aanzetten en een naam in vullen zonder wachtwoord. de andere iMac kunnen dan via de kiezer (appletalk) een verbinding maken.

tip : als de installatie voltooid is en je start opnieuw op dan kun je bij de wizard een aantal zaken invullen en afsluiten (je hoeft niet alles in te vullen je kunt hem eerder afbreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
freezer777 schreef op 23 december 2003 @ 09:23:
Formatteren is zo gebeurt. duurt nog geen minuut.

Installatie van OS 9.x duurt ongeveer 20 minuten. Als je het netjes wilt doen dan meteen updaten indien nodig naar 9.1 en daarna naar 9.2.1 of 9.2.2. Die updates kun je het beste downloaden en op CD zetten.

Aangezien je een aantal iMac's moet doen zou ik ze allemaal opstellen en tegelijk doen ben je snel klaar.

Als je een goede internet aansluiting hebt dan kun je ook via het regelpaneel software update de updates binnenhalen. Standaard accepteert de iMac na een installatie dhcp, ander moet je via regelpaneel tcp/ip even alles instellen.

ook een mogelijkheid is om de updates op 1 iMac te downloaden en daarna regelpaneel samengebruik aanzetten en een naam in vullen zonder wachtwoord. de andere iMac kunnen dan via de kiezer (appletalk) een verbinding maken.

tip : als de installatie voltooid is en je start opnieuw op dan kun je bij de wizard een aantal zaken invullen en afsluiten (je hoeft niet alles in te vullen je kunt hem eerder afbreken).
Idd, super! De installatie heeft nog geen kwartier geduurd, handig dat je er verder niks meer aan hoeft te configgen etc! Ik schrok alleen van de geluiden die zo'n ding kan maken, geinig! Die wizzard na het opstarten moet ik dat per sé invullen, of kan ik hem hierna uitzetten zodat de gebruiker dat invult? Toch cool dat Apple suggereert in dat welkomsfilmpje dat ik een iMAC gekocht heb om op internet te surfen... :)

Ik zal idd is kijken voor die software update's. Zie er nu 4 staan op de Apple support site en zal ze zometeen is downloaden en op cd bakken. Moet ik dan nog iets speciaals doen met Nero oid of kan die Apple alle cd's lezen? Mijn begeleider hier heeft alle moeite gedaan om die dingen (aldus hem Crapple's) van het netwerk af te krijgen, dus mag ik ze niet er op zetten om die update's direct te downloaden.

edit:
sorry... lezen is moeilijk... je schreef al over die wizzard. heb daar gewoon bij de velden die ingevuld moeten worden de naam van het veld ingevuld, dit werkt. Ik heb geprobeerd op overslaan oid te drukken maar dit gaat niet. Is dit later nog door de gebruiker aan te passen of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door marccom op 23-12-2003 09:56 . Reden: leesfoutje... ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freezer

freezer

er komt geen end 'an

De mac kan idd gewoon standaard iso's lezen

ga naar

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75288

Updates gaan als volgt.

Eerst

OS 9.0.x naar 9.1 Update downloaden (NL)
OS 9.1 naar 9.2.1 Update downloaden (NL)
eventueel
OS 9.2.1 naar 9.2.2 Update Downloaden (NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Die site had ik al gevonden via www.apple.com/support en heb net die dingen gedownload. Nu ff op cd gezet en m in die iMAC gedaan. Hij is net klaar met uitpakken dus ga ff verder kijken wat er gaat gebeuren :)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het deinstalleren van software-paketten/herinstalleren van een OS lijkt me eigenlijk wel basiswerk, en ook iets wat bijvoorbeeld gedocumenteerd is op de site van de betreffende software- en hardwareboer. Zonder concrete problemen is dat niet echt een topic in NOS waardig volgens mij, daarom gaat deze dicht :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.