Toon posts:

Hoe noisy is Maxtor DM9+? Maakt die echt fluitend geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Kunnen diegene met een Maxtor DM9+ ATA of SATA drive van 120 of 160GB mij aub vertellen hoe noisy die drive nu echt is, zowel qua idle noise als de seek noise in standard mode (dus zonder die tool die seek noise vermindert, want dan vertraagd ook de seek time geloof ik). Kan je eventueel vergelijken met andere drives, zoals bvb. de Barracuda 7200.7 die ik ook overweeg.

Uit tests blijkt de DM9+ vaak stil te zijn, maar ik hoor sommige klagen dat die een fluitend of sissend geluid zou maken? Is dat effectief zo? Of zou dat eerder komen door vibraties met de case zelf? Enfin, hoe zit dat nu juist, want ik twijfel tussen die DM9+ en 7200.7? Ook, hoe hoorbaar is de seek noise. Sommige spreken soms dat die een "krakend" geluid maakt.

PS: gelieve zeker te vermelden welke drive(s) je precies hebt, zoals size, ATA of SATA versie. Drives met een grotere size zouden bvb. naar 't schijnt meer noise maken, vandaar dat ik vooral wou weten voor 120GB (of 160) drive.

Alvast bedankt voor alle goeie feedback!

Mike.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 08:27 ]

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-02 09:28
Heb zelf de ata en sata versie. Ik heb tot nu geen last gehad van geluidsoverlsat, maar de rest van mijn pc is ook niet direct stil. (4x casefans, radeonfan, cpufan, 2x powerfans)

Maakte me in het begin bij het lezen van reviews ook druk over, maar zijn misschien incidenten geweest.

Verwijderd

Ik heb er 2 gehad (2x 120gb pata) en heb er 1 ( 80gb sata), een 120gb vroegtijdig overleden de ander doorverkocht, maar alle hadden ze geen last van fluiten hoewel ik wel het idee heb dat ze langzaam maar zeker luidruchtiger gaan worden naarmate ze ouder worden.

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:49
Ik heb zelf twee Maxtor 160GB S-ATA harde schijven in Raid 0. En ik moet zeggen dat ze in idle stand haast niet te horen zijn, maar op het moment dat ze bezig zijn, beginnen ze irritant te raterelen (het geluid is te omschrijven als het pruttelen van een koffiezetapparaat).

Dit geluidsoverlast had ik ook bij de 120 GB P-ATA harde schijf welke ik voorheen in mijn computer had.

Daarvoor had ik een IBM/Hitachi 60 GB P-ATA harde schijf waar ik niets van hoorde.

Kortom mijn ervaring is dus dat je in idle stand haast niets van deze maxtors hoort, maar op het moment dat ze moeten werken hoor ik ze helaas relatief luid pruttelen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 15:23
160Gb S-ATA in mijn pc is bijna niet te horen. Rest van de pc is ook vrij stil.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 22:19
Mijn HDD's (Maxtor 120 GB ATA133 en S-ATA), zijn idle niet te horen, alleen ze ratelen wel flink als ze gegevens aan het zoeken zijn.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mijn ervaring is dat de DMPlus9 (heb ervaring met de 80Gbyte en de 120Gbyte) lekker stil is (dwz. idle bijna onhoorbaar, alleen wat geratel bij seek ops). Qua geluidsniveau zijn ze vergelijkbaar met de Barracuda 7200.7. De seek van de Barracuda is wellicht íetsje stiller, en de idle íetsje luidruchtiger, maar IMO zijn de verschillen verwaarloosbaar.

[edit:] De fluittoon heb ik tot nu toe alleen geconstateerd bij de DMPlus 8 (nog geen liquid bearing), en dan alleen bij oudere (1+ jaar) exemplaren. Ik geloof dat dat het gevolg is van slijtage in het lager. Het is niet uitgesloten dat onder invloed van slijtage de DMPLus 9 disks ook luidruchtiger worden, maar ik heb het nog niet meegemaakt (noch bij de S-Ata, noch bij de P-ata varianten).

[ Voor 37% gewijzigd door koraks op 23-12-2003 17:59 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Eerder waren maxtor schijven echt lawaaierig (D740x geloof ik, zelf niet gehad wel op school), heb zelf DM9+ 120 en 80. Ratelt een beetje, Idle bijna niet te horen.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 23-12-2003 18:28 . Reden: typo ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Ik had een DM9+ 80 en een IBM 120GXP 80 samen in 1 bak;
IBM verhuist naar server -> Stilte.... :)

Die maxtor is way stiller dan die IBM bijvoorbeeld.

Tevens ervaring met WD 120Gb. 8Mb. 120: net zo stil als DM9+
Maxtor D740X: veel luidruchtiger

Dan heb ik het over idle, want ook de DM9+ ratelt aardig hard als ie bezig is af en toe. Als ik mijn Mp3 map (10.000 bestanden) open bijvoorbeeld, dan ratelt ie hoorbaar...

De 120 DM9+ heet 1 platter meer dan de 80 (?), maar dat zal niet veel uitmaken qua lawaai. Toch?

https://www.strava.com/athletes/10490675

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 20:28

DkF

Of je gevoelig bent voor dit soort fluittonen is ook belangrijk, sommige mensen horen het gewoon niet...

Gezien jij uitdrukkelijk de vraag stelt of ze die fluittoon maken, denk ik dat jij er ook gek van wordt? ;)

Persoonlijk ben ik er ook vrij gevoelig voor, ben recentelijk overgegaan van Seagate Barracuda IV (heeeerlijk stil, maar niet zo snel) naar Hitachi 7K250 SATA schijven en ik moet zeggen dat ook die een beetje fluiten, maar ze zijn (zeker in RAID) een stukje sneller...

En de D740X die ik vroeger had, bah, dat was nog veeeel erger...
Maar naar het schijnt heeft Maxtor zich gebeterd...

Ik vraag me trouwens af waardoor Seagate die fluittoon weet te vermijden, die bij vrijwel alle andere merken wel hoorbaar is...
Of dat door de schuimlaag onder de schijf komt? :?

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Ik heb de Diamond Max Plus 9 80 GB versie met liquidbearing en die is echt stil. De stilste zelfs die ik tot nu toe heb gehad en ik heb er veel gehad. Zeker een aanrader.

De Raptor die ik heb, die heeft een lichte fluittoon. Maar de Maxtor in ieder geval niet.

[ Voor 22% gewijzigd door jona op 23-12-2003 19:02 ]

• koraks
  • Niet online
want ook de DM9+ ratelt aardig hard als ie bezig is af en toe
Het seek-geratel kun je nog wat beperken m.b.v. amset. Erg veel helpt het echter niet, maar tis toch meegenomen.

Verwijderd

Topicstarter
Conclusie is dus dat die de Maxtor DM9+ idle heel stil is, maar qua seek noise wel behoorlijk wat geratel, lawaai maakt.

Is de Barracuda 7200.7 120GB ATA of SATA, het alternatief dat ik overweeg, qua idle noise even stil maar vooral, heeft die een stillere seek noise dan die Maxtor DM9+ of is dat even erg?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 00:01 ]

Verwijderd

Ik overweeg ook 1 van die twee schijven te kopen. Alleen dan de 80gb versie.
Ik denk dat ik voor de barracuda ga ivm minder geluid bij seek enzo.
En idle schijne ze ook al aardig stil te zijn dus..

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Idle zijn ze wel stil hoor. Alleen de D740x van maxtor niet, deze staan nog wel in de Pricewatch maar het merendeel is al DM9.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• koraks
  • Niet online
Eerlijkgezegd merkte ik weinig verschil tussen de Barracuda 7200.7 en de DMPlus9, zowel idle als seek. Ik geloof dat de verschillen geheel subjectief zijn.

• Nielson
  • Nu online
De Barracuda 7200.7 is helemaal niet zo stil. Ik had een Barracuda IV/80Gb en heb daar laatst een 7200.7/8Mb/120Gb/P-ATA bij gekocht, en die maakt dus echt heel wat meer lawaai. 'k Werk op m'n werk veel met Maxtors DM9+ en die vind ik toch aardig wat stiller dan m'n 7200.7

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:48

Shuriken

Life is all about priorities

GoldieLox schreef op 23 december 2003 @ 18:37:
Die maxtor is way stiller dan die IBM bijvoorbeeld.
Niet echt genuanceerde opmerking. De nieuwe Hitachi/IBM 7k250 serie is nl. doodstil. Nog stiller dan de DM9. Ik spreek uit eigen ervaring.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Shuriken schreef op 24 december 2003 @ 10:47:
[...]

Niet echt genuanceerde opmerking. De nieuwe Hitachi/IBM 7k250 serie is nl. doodstil. Nog stiller dan de DM9. Ik spreek uit eigen ervaring.
Dat kun je wel zeggen. Ik heb de simpelste versie (gekregen als vervanging van een defecte Deathstar), de 40 GB-versie. Die heeft maar éen platter met éen recording surface :D Je hoort 'm alleen tijdens het upspinnen en als hij actief is, maar gewoon idle moet je écht je best doen. Die hoor je écht bijna niet, ook al zit je met je oor tegen de kast aan.

Verwijderd

Ik heb zelf een DM9+ 80 gig, hij maakt idle eigenlijk geen lawaai, ik slaap er ongv naast. Alleen als hij bezig is met bijv. een virusscan hoor je hem ratelen, maar het is geen storend geluid. Mijn WD van 80 gig maakte meer lawaai en vooral ook fluitend.

• ernst
  • Laatst online: 14-06-2025
Je zou de Hitachi 7K250 lijn eens moeten overwegen.
Zeer goede prestaties en erg stil, ik ga er binnenkort iig een kopen :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• fnc
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

fnc

ernst schreef op 24 december 2003 @ 12:32:
Je zou de Hitachi 7K250 lijn eens moeten overwegen.
Zeer goede prestaties en erg stil, ik ga er binnenkort iig een kopen :)
Ik heb hier nu een 80gb hitachi 7k250 en daar ben ik niet echt tevreden over. Qua idle en zoekgeluid is het zeker een stille schijf. Maar wat voor mij een reden is om deze schijf te gaan vervangen is dat er om de 10mins een calibratie geluid maakt (The problem is right from the beginning, when the disk isn't in use, at exactly 10 minute intervals it makes an annoying whining sound that lasts maybe 3 or 4 seconds.)

Verwijderd

maar maakt die maxtor een fluitend geluid? dat moet ik niet hebben nl. moet zo stil mogelijk. en dan geen barracuda 4 ofzo want die is weer traag. daarom is het een 7200.7 of een Diamon plus 9 :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 december 2003 @ 22:55:
maar maakt die maxtor een fluitend geluid? dat moet ik niet hebben nl. moet zo stil mogelijk. en dan geen barracuda 4 ofzo want die is weer traag. daarom is het een 7200.7 of een Diamon plus 9 :)
dan zou ik in ieder geval gaan voor fluid bearing (DMP9). Die fluittoon komt vaak van de lagers van de motor.
Ik weet niet of die andere ook fluid bearing heeft, volgens mij niet (dacht dat het Maxtor exclusive was).
Ik heb de 80gb versie, die hoor je alleen tijdens read/write pruttelen. Of je dat storend vind is iets heel persoonlijks (ik vind het niet storend, het is ook geen irritante toon).
Ik hoor de fluittoon van harddisks ook erg goed, ik werd helemaal gestoord van m'n WD schijf (stiekem ben ik eigenlijk blij dat ie stuk is gegaan O-) ).
Let wel op, de DMP9 serie is ook zonder fluid bearing te verkrijgen, heb ze alleen nooit gehoord.

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

zijn die seek geluiden nog te verminderen met AAM (accoustic audio management)?

En is de samsung p80 nog weer stiller dan de dm9?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28
Er loopt een topic over stille harde schijven, check die eens (post GuardianAngel). Twee parallele draden is een beetje overbodig :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.