Toon posts:

[XHTML] Het dynamisch maken van tags....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een excerpt uit een XHTML paginaatje wat ik wil maken.

code:
1
2
3
4
5
<p id="1">Tweakers
<a href="http://www.tweakers.net/" target="_blank" rel="section" rev="index">
[img]"items/1/icons/tweakers.gif"[/img]Tweakers</img>
</a>
</p>

Ik wil een Active Desktop pagina maken met daarin bijv. een soort verwijzingen naar mijn favoriete sites. Nu vraag ik me af hoe ik dit stukje code wat dynamischer kan maken. Hiermee bedoel ik dus dat de img src afhankelijk is van de id van het hele paragraph element. Nu staat er hardcoded ".../1/..."

Ik zou natuurlijk javascript kunnen gebruiken maar dat word dan weer zo'n zootje...

Ik ben nu van plan ook daadwerkelijk XML te gaan gebruiken. Ik wil een hooddir maken met daarin één centrale XML file en daarin verwijzingen naar de afzonderlijke XML files van de items (bijv. Tweakers, Google, en FreeBSD.org).

Zou ik dan met XHTML oid die files dynamisch kunnen toepassen in mijn Active Desktop ? Dus dat ik voor ieder item waarvan ik wil dat het op mijn Active Desktop verschijnt, gewoon een XML-filetje aan moet maken met daarin natuurlijk bepaalde standaard attributen enz.. ?

OK, en aub niet afkraken of zeggen dat er niets klopt van de bovenstaande code/insteek, want het ik interesseer me (gewoonlijk) totaal niet in webdesign en het is gewoon een ideetje, meer niet.

Iemand interessante inbreng ?

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
Kan niet met alleen XHTML, je zou naar XSL(T) moeten kijken denk ik :)

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

die image kan je als background op de a zetten, met een padding-right kan je daar ruimte voor maken. Dan kan je obv. die id van de p de icons bepalen, ala:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
p#nr1 a {
   padding-right:15px;
   background:url("pad/image.gif") right no-repeat;
}

De hele img tag heb je met css design eigenlijk nooit nodig. Eigenlijk is die alleen voor afbeeldingen binnen content nodig.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Topicstarter
Kan niet met alleen XHTML, je zou naar XSL(T) moeten kijken denk ik
Interessant ! Ik heb hier gelezen dat het als een nette coding-style word gezien als je stylesheets gebruikt. Ik herriner me me XSLT wel vaag, ik dacht al dat ik CSS moest gaan zitten doen....

Tis idd crappy dit, ik ga alles netjes doen dus geen style info in mn XHTML code maar XSLT gebruiken. Natuurlijk ga ik dat zelf leren, google weet er vast meer van.

@Clay:
die image kan je als background op de a zetten, met een padding-right kan je daar ruimte voor maken. Dan kan je obv. die id van de p de icons bepalen, ala:
Zou je je willen verduidelijken alsjeblieft... Het begint me te dagen denk ik maar ik ben helaas geen webdesign goeroe :D...

• Clay

Clay

cookie erbij?

Met stylesheets kan je de layout van je html bepalen. Nu zet je b.v. een align="middle" bij je image tag, maar dat kan ook met css. Dan staat het 1 keer in een .css file inplaats van elke keer bij elke image in je html; makkelijker te beheren dus.

Wat betreft dat stukje css net;

code:
1
p#nr1 a {}

de p is voor de <p> tag, het hekje geeft een id attribuut aan (dat niet met een getal beginnen mag, vandaar ff "nr1", en beperkt de css tot het selecteren van die ene p ipv allemaal. De spatie gevolgd door een a (voor de <a> tag) selecteert dan alle links binnen die p. Dat zou overeenkomen met deze html:

code:
1
2
3
<p id="nr1">
 <a ... > deze link </a> 
</p>

Als ik jou was zou ik ff gaan kijken op www.w3schools.com. daar staat eigenlijk alles wat jij weten wil :)

Verwijderd

Topicstarter
Waar stylesheets voor dienen begreep ik wel, maar hoe ze precies werken niet, thx dus :) !

Op die site heb ik net gekeken :D, en daarmee kwam ik tot het bovenstaande....
De spatie gevolgd door een a (voor de <a> tag) selecteert dan alle links binnen die p.
Maar die paragraph omvat toch al dat gehele element, inclusief image/link/tekst etc :{ ?

Maar nu is het nog niet erg dynamisch, ik moet handmatig aangeven in die stylesheet dat ik bijv. nr1 wil invoegen. Is er geen code om iets afhankelijk te laten zijn van de specificatie in een XML file oid ?

• Clay

Clay

cookie erbij?

Nee, niet echt. Daarvoor moet je idd aan de xslt.

Verwijderd

Topicstarter
En dan kan het wel ?

Verwijderd

Topicstarter
Think of XSL as set of languages that can transform XML into XHTML, filter and sort XML data, define parts of an XML document, format XML data based on the data value, like displaying negative numbers in red, and output XML data to different medias, like screens, paper, or voice.
Dat ziet er goed uit :) !

Ik ga me er eens in verdiepen....

Verwijderd

Topicstarter
OK ik heb alles nu voor elkaar op één ding na: hoe kan ik de elementen positioneren op het scherm ? Nogal belangrijk voor een Active Desktop...

Ik wil alles relatief maken zodat het niet (veel) uitmaakt met wat voor resolutie de gebruiker werkt.

Moet ik hiervoor CSS gebruiken of is hier ook een XML-variant voor ?

Edit:
Na lang zoeken stuitte ik op een bericht in een of andere w3c-mailinglist. Hierin wordt het duidelijk dat CSS nog steeds geschikt is voor XHTML, in het bijzonder CSS3. Echter van CSS3 is geen enkele tutorial te vinden, en dat zal voorlopig zo blijven beweert die w3c-man....

Ik heb geen haast en wil dit alles volledig op de toekomst gericht maken. Weet er dus iemand wanneer CSS3 een beetje meer in the picture komt ? Mozilla Firebird zou CSS3 al ondersteunen (voor zover mogelijk; de standaard is nog niet officieel geratificeerd maar al wel volledig vastgesteld - volgens het w3c zitten we in een laatste testperiode die zomer 2004 afloopt)....

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 22:48 . Reden: Update ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 22:29:
Moet ik hiervoor CSS gebruiken of is hier ook een XML-variant voor ?
Ja, CSS zou de way to go moeten zijn.
Na lang zoeken stuitte ik op een bericht in een of andere w3c-mailinglist. Hierin wordt het duidelijk dat CSS nog steeds geschikt is voor XHTML, in het bijzonder CSS3. Echter van CSS3 is geen enkele tutorial te vinden, en dat zal voorlopig zo blijven beweert die w3c-man....
Er zijn wel (voolopige) specs te lezen:
http://www.w3.org/Style/CSS/current-work
Ik heb geen haast en wil dit alles volledig op de toekomst gericht maken. Weet er dus iemand wanneer CSS3 een beetje meer in the picture komt ? Mozilla Firebird zou CSS3 al ondersteunen (voor zover mogelijk; de standaard is nog niet officieel geratificeerd maar al wel volledig vastgesteld - volgens het w3c zitten we in een laatste testperiode die zomer 2004 afloopt)....
Voor zover ik weet ondersteunt Firebird CSS3 maar voor een zeer klein gedeelte - Opera 7 heeft ook hier en daar wat dingen opgepikt.
Ik zie CSS3 op z'n vroegst over 2 jaar redelijk cross-browser ondersteund worden.
Pagina: 1