Toon posts:

Server met 9 comps om te Internetten, zo goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Binnenkort hoop ik samen met mijn huisgenoten te genieten van ADSL. Hiervoor ga ik een server neerzetten en met een UTP netwerk (10Mbit) de boel delen.

De server wordt waarschijnlijk een 486dx2-66
en alle andere comps verschillen van een pentium 60 en AMD K6-2/450 tot pentium III-500 en alles wat daartussen zit.

De software: Wingate, ATguard, BlackIce, win95 en 98.

Nu mijn vragen: Heb ik aan die 486 genoeg of moet het een pentium zijn? Wat is vooral doorslaggevend voor de snelheid (cpu, RAM, netwerk)?

And yes, I'm a newbie, so don't judge me!!!

Verwijderd

Maakt niet uit wat je draait, zolang je maar een koetje (of 9) laat meegrazen!

Ik zou alleen geen NT nemen, maar Linux. Loopt perfect op jou specs.

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
jep! snuffie! linux is een oplossing!
maar ik denk niet dat het met zoon configuratie met wingate gaat lukken. mijn ervaringen zijn er in elk geval nog al slecht mee. het beste kun je sygate gebruiken. die roels echt zwaar! gebruikt heel weinig processorkracht. en je hoeft niets op je clients in te stellen.

I wish I had a cool signature like everybody else

Verwijderd

Als je geen ander nut hebt voor die 486 zou ik ZEKER Linux gebruiken...

IP Masquerading is een goede oplossing: in de 486 2 netwerkkaarten: 1 naar je kabelmodem en 1 naar je hub.

Dat zorgt dat 1 IP gebruikt kan worden voor meerdere computers...

Tip: gebruik wel goede kwaliteit NICs...3Com ofzo, want 9 pc's is wel vrij veel....
3C905TX ofzo...

Greetz,

Verwijderd

Topicstarter
Het gebruik van 2 netwerkkaarten was ik al van plan.

Maar maakt de kwaliteit van de kaarten echt uit? Want mijn huisgenoten zijn niet de mensen die veel willen uitgeven en als ik het alleen doe kost het mij te veel.

(we zijn allemaal studenten)

Verwijderd

Aangezien het een (relatief) groot netwerk is, raad ik je aan om geen Trust / Made_in_taiwan ofzo nemen. Kost je meestal veel tijd en ellende.
3Com of Intel-kaartjes zijn aan te bevelen.
Kosten inderdaad wel rond de 100 piek...

Verwijderd

Oh...tussen ().
Voor je clients hoef je GEEN firewall meer te installeren.
Dit doet je (toekomstige) Linux-server.
Als het zover is moet je maar eventjes mij mailen ofzo. Dan help ik je wel met je firewall. Heb ik namelijk zelf veel ervaring in (een keer een paar weken aan besteed om uit te zoeken).

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde kaartjes bij Mycom ofzo kopen, gewoon die van 25 pieken. (ne2000 dingen)
Wat voor effecten kan mindere kaartjes trouwens hebben?

Verwijderd

Negen PC's een relatief groot netwerk??? Lijkt me niet, voor thuis is het wel relatief groot ja. Ik zou niet weten waarom je in een relatief klein (thuis) netwerk van 2 a 3 PC's wel gebruik zou kunnen maken van goedkope netwerkkaarten en bij 9 PC's niet. Wellicht speelt een stukje onbekendheid een rol en natuurlijk ook: als je een 3Com kkopt heb je zeker een goede, zo kiezen veel IT managers voor IBM: zekerheid. Met Internet wordt je netwerk niet zwaar belast en zullen b merk kaartjes het prima doen. Aangezien je een ralatief lichte compu als server wilt gaan inzetten is Linux de enige mogelijkheid, NT wordt lastiger.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben (nog niet) bekend met Linux, dus als ik wil werken met gewoon Win95/98, en dan Sygate of Wingate, wat is dan het minimum aan cpu/RAM. (bv Pentium 100 met 32mb)?

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff een vraagje...

Heeft de cpu of RAM van de server invloed op de snelheid?
(op de internetverbinding van de clients)

Verwijderd

Het is nog altijd zo: hoe sneller hoe beter, hoe meer RAM, des te lekkerde de boel loopt.

Ga je gewoon in Linux vediepen, krijg je een heel andere kijk op je systeem :)
Goed, het duurt even voordat je het onder de knie hebt, maar dan heb je dus wel wat.

• Taurus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-04 08:57
Linux is gewoon DE manier om dat soort dingen aan te pakken :D

Vanavond worden hier 2 X 3Com 3C905B's geinstalleerd en gaat hier ook een netwerkje de lucht in :)

Red Hat 6.1 met masquerading firewall
Werkt PERFECT (ook op de zaak ;) )

Verwijderd

ehm, als je een windows gateway wil gaan opzetten dan mag je wel minimaal een pentium 166 ofzo hebben. en iemand die naast dat ding slaapt om hem om de paar uur te rebooten :) neej, doe mij maar linux, is ook veiliger enzo...
je moet je niet laten afschrikken, het is helemaal niet zo moeilijk om een gateway op te zetten onder linux (en er zijn goede howto's voor enzo)

niet zo lang geleden heb ik het zelf gedaan, het werkt perfect en heb nog geen een vastloper gehad :)
uptime 13 dagen...

• Chaos
  • Niet online
Ik zou toch zeker Linux nemen voor de gateway. Linux is dan wel een stuk moeilijker te configureren dan Windows, maar er is hele goede documentatie voor te krijgen op internet. Zie bijvoorbeeld www.linux-nl.cx .

• The Lord
  • Laatst online: 08:51
Hè, hè, hè. Ik ga maar weer eens lekker dwars doen.

Netwerkkaarten :

Bij goedkope kaarten moet de driver veel zaken regelen. Bij een simpele CPU loopt dit niet lekker meer. Ga dus inderdaad voor de 3C509 serie van 3Com.

GEEN W9x! Gegarandeerd dat na een week de meeste vreemde processen op je server draaien. D'r zit gewoon geen beveiliging in; ook niet als je WinGate erop zet.

NT kan best. Mijn PDC is een DX2-66 van Compaq. 40Mb RAM en 2x 540 MB SCSI schijf. Daarop NT4, IIS4, file & print services, Wingate als gateway (33k6) en VPop als mailserver. Alleen VPop crasht regelmatig; een shutdown en reboot later werkt die ook weer.

Nog even een notitie. Als je 486-server geen SCSI heeft is het waarschijnlijk beter om er linux op te draaien. NT leunt nogal snel op zijn virtual memory.

Toch NT willen? Een P100 met 64Mb draait dat goed. Kun je meteen Microsoft Proxy Server gebruiken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-08 09:53
Geen Proxy server. Gebruik een DHCP server. Even alle 9 pc's handmatig instellen. Gebruik geen wingate, deze zuigt.

Ik gebruik sygate. Winroute Pro is ook geschikt, maar die expired na 30. Met sygate ziiten wij thuis met 5 pc's (incl. server), allen 3com, op internet. Dubbel ISDN.
Pagina: 1