Toon posts:

64mB onboard SIS/ 32mB TNT2 pci moet ik de SIS vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jongens Ikheb een rare vraag.
Ik heb een 64MB onboard SIS630/730 VGA kaart. Nu werken NFSU en Worms 3d niet. Ik heb eens gekeken bij Worms 3d, maar de minimale systeemeisen daar voldoe ik gewoon aan behalve dat mijn interne geheugen 192MB is ipv 256MB. Nu is mij gezegd dat dat komt doordat me onboard VGA 64MB van me geheugen snoept.

Nu heb ik momenteel ff niet de financiele middellen om een nieuwe VGA kaart te halen. Wel heb ik nog een oude nooit gebruikte "point of view" TNT2 32MB PCI die ik ooit gehaald had voor mijn Packard Hell Bell PC die ik een maand daarna aan de kant heb geschopt.

Modbreak:

Kinderachtig flamerig doen met firmanamen komt neer op trollen en dat is op GoT ongewenst- gelieve dat voortaan na te laten :o

Nu vroeg ik mij af of het zin heeft om deze er in te zetten ipv de onboard. Immers hij snoept niet die 64MB (geloof ik), maar hij heeft ook 32 MB minder en het is PCI :(

Voor Worms is de minimale VGA geheugen 32mb dus ik zit te twijfelen om hjet toch te proberen...

Wat vinden jullie???

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 23-12-2003 19:38 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Proberen kan geen kwaad,

Die onboard sis is niet zo heel erg snel, meer geheugen betekend niet sneller namelijk, ikzelf zou het gewoon proberen.

Pci kaart erin en je heb dus 64 mb meer mem over (wel de onboard kaart uitzetten / op 8mb zetten o.i.d).

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:46
Proberen kan wel idd, maar geen van die kaartjes is gebouwd voor hoger dan UT en Quake 2...

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Zal waarschijnlijk niet veel uitmaken. De TNT2 en de Sis ontlopen elkaar niet zo heel erg veel volgens mij :) Maar gewoon proberen, voordeel is dat je 64mb meer geheugen hebt :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Alleen ben ik bang dat je NFSU toch niet kan spelen met deze kaart, ik heb al van veel mensen gehoord dat hij het met een tnt 2 niet doet. Minimaal een geforce 2 nodig geloof ik.
Worms3d weet ik niet, maar ik denk het wel om dat hij (volgens mij) toch niet zo super gedetailleerd is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de TNT2 kaart er in gedonderd, maar als ik de onboard in winXP uninstall vindt ie hem tijdens het opstarte zo weer. Als ik hem disable in de hardware divice manager blijf ik gewoon 192 MB ipv 256 MB hebben (als ik op mijn computer rechtermuiskno doe) Ik kan geen onboard vga functie vinden in mijn bios, wel onboard fdc, ir, modem, lan etc. Moet ik fdc toevallig hebben? Wat das de enige waarvan ik niet weet wat het voorstelt...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Zet hem anders zo laag mogelijk in de bios. Staat wel ergens Shared memory ofzo :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 13:38:
Ik heb nu de TNT2 kaart er in gedonderd, maar als ik de onboard in winXP uninstall vindt ie hem tijdens het opstarte zo weer. Als ik hem disable in de hardware divice manager blijf ik gewoon 192 MB ipv 256 MB hebben (als ik op mijn computer rechtermuiskno doe) Ik kan geen onboard vga functie vinden in mijn bios, wel onboard fdc, ir, modem, lan etc. Moet ik fdc toevallig hebben? Wat das de enige waarvan ik niet weet wat het voorstelt...
fdc is waarschijnlijk floppydisk controller oid.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je moet eens kijken of je in hetzij het bios van je pc, hetzij met een jumper op het moederbord, je on-board videokaart uit kunt schakelen, dan vind windows hem iig niet meer. Zie de handleiding van je pc voor info waar je percies moet wezen in hetzij bios hetzij welke jumper op je mobo.

• jivemen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-02-2025
Het is denk ik even zoeken in de bios, maar het staat meestal bij de chipset hoofdstuk.of kijk anders even in jouw boekje.
het kan ook een jumpertje op het moederbord zijn. :)

Kippenijzer was mij net voor.(tweeling broer ?)of telepathie.

[ Voor 16% gewijzigd door jivemen op 23-12-2003 14:14 . Reden: Kippenijzer was mij net voor ]

Tja, en toen waren we bij Windows 7 aan beland

Verwijderd

Topicstarter
Ow ff een update: Ik heb de shared memory nu al wel terug kunnen zetten naar 8MB. En hij geeft nu ook netje 248MB intern neer. Mischien dat ik dit nu ent zo goed kan laten staan, omdat ik dan ook nog een back-up vga heb als er mis mocht gaan met mijn tnt2???

IIG ook al vast hartelijk dank voor jullie hulp :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je toch die tnt2 erin hebt zitten zou ik die onboard SiS maar helemaal uitzetten; op deze manier snoept ie toch nog 8Mbyte en wat meer resources. Zoek in je BIOS onder het kopje "Integrated peripherals" (kan ook ergens anders staan; hangt af van fabrikant mobo en bios). Je onboard VGA uitzetten kan sowieso geen kwaad en je vermijdt IMO risico op onnodige conflicten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 17:04:
Ow ff een update: Ik heb de shared memory nu al wel terug kunnen zetten naar 8MB. En hij geeft nu ook netje 248MB intern neer. Mischien dat ik dit nu ent zo goed kan laten staan, omdat ik dan ook nog een back-up vga heb als er mis mocht gaan met mijn tnt2???

IIG ook al vast hartelijk dank voor jullie hulp :)
Als je die integrated SiS VGA uit kunt zetten, kun je hem ook weer aanzetten, dus dat verhaal van backup slaat natuurlijk nergens op. Maar goed, voor performance maakt het verschil tussen 64MB voor de integrated VGA en 8MB voor de integrated VGA bijna niets uit. Als je het helemaal uit weet te schakelen gaat je performance daarentegen er enorm op vooruit. Zolang er überhaupt iets van shared mem gebruikt wordt, ben je een groot deel (zo niet de helft) van je geheugenbandbreedte kwijt aan de VGA, waardoor je CPU afgeknepen wordt. Zodra hij echt uit staat heb je daar dus geen last meer van en komt je gehele mem-bandbreedte je CPU ten goede.

Verder zegt de hoeveelheid videogeheugen veel minder dan de snelheid ervan of de bandbreedte. Die TNT2 is allicht wel een brakke M64, maar hij heeft dus wel een dedicated 64b bus tussen videogeheugen en VPU. De integrated VGA heeft in theorie ook een 64b bus, maar die is allereerst voorzien van tragere systeemgeheugen en heeft ook nog eens dat te delen met CPU. Sowieso zal zelfs de brakste PCI kaart beter presteren dan integrated (een vriendin van me merkte aanmerkelijke prestatieverbeteringen op bij haar PC Chips M810LMR (ook al een SiS730 chipset/VPU) toen ze integrated VGA uitzette en overging op een hoogbejaarde Diamond Stealth S220 (Rendition Verite 2100 chip) met 4MB PCI :o )

Verder is het verschil PCI/AGP afhankelijk van je texture groottes en valt die dus in de lagere resoluties en kleurendieptes goed mee (en met een TNT2-M64 ga je bij moderne spellen echt niet in de hogere zitten). Een Radeon 9800XT op PCI zou een veel groter verschil geven ;)

Wat betreft de vraag hoe die integrated (is iets anders dan onboard!) VGA uit te zetten, tja, als je niet zegt welk mobo je hebt kunnen wij daar niets zinnigs over zeggen. Als het niet in BIOS kan, dan zul je allicht een jumper om moeten zetten :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 23 december 2003 @ 19:47:
[...]

Wat betreft de vraag hoe die integrated (is iets anders dan onboard!) VGA uit te zetten, tja, als je niet zegt welk mobo je hebt kunnen wij daar niets zinnigs over zeggen. Als het niet in BIOS kan, dan zul je allicht een jumper om moeten zetten :z
Eagletec 825 LMR,

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
aangezien het mobo gewoon een agp slot heeft, lijkt het me dat de onboard video gewoon uit te zetten is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat staat er in de manual? Die vind je hier: http://www.pcchips.com.tw/manual/manual.asp?module_id=4
(Eagletek=PC Chips)

Ik kijk niet zelf omdat er 4 verschillende revisies zijn. Zoek de jouwe en je weet het :z

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 24-12-2003 22:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1