Toon posts:

Schone install > welke volgorde?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Dit is de eerste post die ik doe hier op de 'gathering' dus ik zal me eerst maar snel ff voorstellen.
Ik ben Jos en ik zit op de opleiding Communicatie & Multimedia Design op de Willem de Kooning/HRO te Rotterdam.

Ik heb hier al meerdere malen gepost, maar dat daarbij had ik een vriend zijn account geleend.

Hier dan mijn eerste officiële vraag onder mijn eigen account.
Ik heb al op de search gekeken, maar ik zou graag een overkoepelend antwoord voor mijn specifieke vraag willen hebben.

De vraag:

Ik heb een laptop voor school die aan het begin standaard voorgeïnstalleerd was.
Hij is toen opgedeeld in 3 partities.

Ik wil nu het zaakje gaan formateren/re-installen en heb daarvoor al een plannetje gemaakt.

Partities voor de 40 gig schijf:

Partitie 1: Windows + basic/school programma’s > 30 GB > NTFS
Partitie 2: Schoolwerk > 10 GB > NTFS

Ik wil dus van de nu bestaande partities af en de hierboven beschreven partities aanmaken.
Alles gaat er af (formateren), waarna ik windows + noodzakelijke programma's ga her-installeren.
daarvan wil ik graag een IMAGE maken die ik op mijn externe HD kan zetten.

Nu is mijn vraag wanneer moet ik wat doen.
Wat is dus de volgorde van: formateren, opnieuw installeren, partities verwijderen, partities aanmaken en image maken???

Bij voorbaat bedankt!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Wat is dus de volgorde van: formateren, opnieuw installeren, partities verwijderen, partities aanmaken en image maken???
precies wat je zegt. formatteer c:, donder er je apps op, maak een image van die partitie en je bent er. de 2e partitie kan je zo laten want daar staat toch alleen documenten op.

dus:

• formatteer 1e part.
• installeer windows + wat je nodig hebt
• maak een image

• Mark309
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

1) Data saven ;) (documenten enz)
2) partities aanpassen
3) Nieuwe partities formatteren
4) Windows + eventuele andere programma's installeren
5) Image maken

:)

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers - https://www.wiegaaterverhuizen.nl - Versla de makelaar ;)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:19
formatteren -> herpatitioneren -> installeren -> image

lijkt me wel handig. als je gaat partitioneren voordat je gaat formatteren willen de meeste programma's alles verzetten waardoor het uren duurt. natuurlijk kan je ook gewoon het formatteren overslaan en partities verwijderen, dan is alle data erop ook weg

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat ik normaal gesproken doe is het volgende:
partitie verwijeren, partitie aanmaken (echt schoon >:) ), dan Windows installeren.
Drivers installeren 'van binnen naar buiten', dus eerst moederbord, dan grafische kaart, etc.
Firewall + Antivirus installeren
Windows update draaien
Alles updates doen

Klaar.
Dan eventueel progjes die ik altijd gebruik, zoals Office erbij, image maken en klaar! :)

edit:
Eerst Backuppen! :)

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 22-12-2003 20:10 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Uche, om ook maar even mijn hoofd om de hoek te steken: weet je zeker dat je de verdeling 30/10 echt zo wil maken?? Ik ben bang dat je er spijt van krijgt.
Ik heb hier op een schijf van 80 gig, 15 gig als C: ingedeeld voor alle Windows zut, programma files etc. (user profiles en documenten staan op de E:, spellen staan op G:)

Mijn C: schijf heeft hier nu 9 gig vrij van de vijftien... en dat terwijl ik toch aardig wat 'grote' adobe programma's heb staan, office etc. alles (op office na) full install.

Dus ik zou die data disk wat groter maken en je systeemschijf wat kleiner... kan ie echt wel hebben.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Als je met het oog op makkelijk meeghosten van de usersettings (dus niet je docs, die kan je apart laten) kijkt, dan is het slim om toch minstens een gigabyte of 6 (afhankelijk van wat je installeert) ervoor te reserveren :)

10GB is in de praktijk echter overkill

[ Voor 8% gewijzigd door G33rt op 22-12-2003 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
anandus schreef op 22 december 2003 @ 20:09:
Wat ik normaal gesproken doe is het volgende:
partitie verwijeren, partitie aanmaken (echt schoon >:) ), dan Windows installeren.
Drivers installeren 'van binnen naar buiten', dus eerst moederbord, dan grafische kaart, etc.
Firewall + Antivirus installeren
Windows update draaien
Alles updates doen

Klaar.
Dan eventueel progjes die ik altijd gebruik, zoals Office erbij, image maken en klaar! :)

edit:
Eerst Backuppen! :)
Zo had ik het zelf ook ongeveer in gedachte, al heb ik een vraag bij het verwijderen en aanmaken van de partities.
Ik ben van plan om PowerQuest Partition Magic te gaan kopen, maar hoe gaat zo'n prog in zijn werk. kanje gewoon in windows zelf partities gaan verwijderen en aanmaken enzo en gaat de data dan verloren?
Pagina: 1