Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

motor aansturen via lpt, doet niks

Pagina: 1
Acties:

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-11 09:38
wij (orion84 en ik) zijn bezig met een knutselprojectje, en daarvoor moeten we een aantal motortjes aansluiten op de pc. de motortjes komen uit een oud rc-autotje, werkten oorspronkelijk op 6 volt, en werken ook prima op 5 volt uit een molex (hebben we getest):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bootz/rc_motor.jpg

vervolgens was het idee om een H-brug te maken met twee van deze schakelingen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bootz/lpt_old.gif

helaas, dit doet niks :'(

nog wat verder gezocht, en kwam dit schema tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.wizard.org/img/h-bridge.gif
heb geprobeerd hier een helft van te bouwen (die dus naar +5V of naar GND schakelt, en de andere draad van het motortje gewoon op de GND aangesloten), en nu werkte het een beetje. als ik wat ledjes aansluit werkt het prima, maar het motortje doet nog steeds niks.

toch maar even de multimeter erbij pakken, en wat blijkt: bij weinig aangesloten vermogen schakelt de printerpoort netjes van +5V naar GND en weer terug, maar sluit ik het motortje aan, dan gaat ie niet lager dan ongeveer 4 volt. dit is te weinig om de transistor te laten schakelen, en dus werkt het niet.
als ik echter de basis verbindt met de GND schakelt ie wel in, en draait het motortje zoals het zou moeten. de schakeling werkt dus op zich wel :)

heeft iemand een idee waar ik de mist ben in gegaan? ik dacht dat het niet zo heel moeilijk was, maar het motortje is een grotere bitch dan ik dacht :o

Maak je eigen poll

Verwijderd

Dat die bovenste niks doet geloof ik wel, het bovenste torretje zit verkeerd om.

Je kan misschien beter even tekenen hoe je die onderste schakeling in tweeen hebt gehakt en hoe het nu precies inelkaar zit.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Pak gewoon een L293D, dan ben je in één klap klaar.

Verwijderd

Haha, zoals al gezegd is, die bovenste tor heb je verkeerd om zitten.
Wat ik vreemd vind is dat de spanning van jou LPT niet naar 0 volt wil gaan. In dat geval heb je iets fout zitten in je bufferschakelingetje. Pak een normale opamp (TL074 of zoiets). De + ingang van de opamp sluit je aan op je LPT. De - ingang verbind je door met de uitgang. Je hebt nu een 1 op 1 versterker die er voor zorgt dat je printerpoort niet belast word.

Trouwens, waar haal jij je voedingsspanning vandaan?? Toch niet uit de LPT he! Dat zou veel verklaren:).

• BOOTZ
voedingsspanning voor de motor haal ik momenteel uit een molex. is van een oude pc waar verder weinig in zit, dus kan het wel hebben :)

ik zal morgen (als ik weer een beetje wakker ben) nog es naar de 'bufferschakeling' kijken, es kijken of daar nog iets in te tweaken is :o

Maak je eigen poll

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Als de tor gespert staat gaat het niet nee.. Volg de pijlen.. Net als op de weg..

:P

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Met dat onderste schema heb ik ook niet zulke goede ervaringen... Volgens onze electronica leraar _moest_ het werken.. Niet dus :/
Kijk anders in de lpt faq. Daar staan nog wat schakelingetjes om je moter aan te sturen dacht ik. Of neem anders een optocoupler(4n25 oid), en een relais. Deed het perfect bij ons.

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
gooi ff 2 1n400x diodes over je torren. Die dingen vinden inductiespanning niet lekker....En dan zo dat ie ie bij iedere tor zn anode bij de emitter en zn kathode bij collector zit.

Verwijderd

Rein_stein schreef op 23 december 2003 @ 10:28:
gooi ff 2 1n400x diodes over je torren. Die dingen vinden inductiespanning niet lekker....En dan zo dat ie ie bij iedere tor zn anode bij de emitter en zn kathode bij collector zit.
Dat komt niet goed...

• BOOTZ
na de hele middag prutsen en proberen is het dan toch gelukt, met wat hulp van de tips hierboven :)

uiteindelijk komt het er op neer dat de printerpoort niet helemaal naar de GND of naar de +5v schakelt als het motortje achter de transistor hangt. om het te laten werken heb ik er een extra stap in gemaakt, en nu werkt het prima :)
voor de archieven: heb dit schema uiteindelijk gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bootz/lpt-motor.gif

nu morgen eens verder klussen om de andere helft van de H-brug te maken, en als alles gaat werken komt er nog een topic met wat we nu uiteindelijk gaan bouwen :)

Maak je eigen poll

Pagina: 1