Toon posts:

UDF data crossplatform

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Haai,

Heb net een DVD brander gekocht, en kwam op het idee een DVD-RW als UDF disc te gebruiken.
Kan ik mooi data "slepen" naar de DVD in (windhoos XP) en hopelijk weer uitlezen in linux (ik heb dual boot).

Is dat een goed idee ? Iemand dat al gedaan ?

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
Als het je om data uitwisseling tussen je twee OS'en te doen is? Nee, geen goed idee, je kan vrij makkelijk een partitie maken waar beide OS'en kunnen schrijven (FAT32 is het eenvoudigst). Maar zolang je gewoon een DVD brand met het UDF bestandssysteem snapt Linux het wel. Mits je UDF ondersteuning in je kernel aan hebt staan.

Windows spel je niet met een 'h'.. "Microsoft bashing" kun je beter ergens anders doen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb red had als distro, daar zit standaard geen NTFS or Fat32 ondersteuning in de kernell gebakken..

Zocht een andere manier om toch bestanden uit te wisselen.
UDF leek mij een gulden middenweg.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Kan aan mij liggen, maar lijkt me een "aparte keuze" als udf wel ingebakken zit en fat niet in een standaard kernel...

Verwijderd

Topicstarter
Sja,

Ik heb een kleine 2 gig hd in de pc zitten, die ik vanuit winDows had geformatteerd (FAT32), onder linux niet zichtbaar.

Als ik in de kernell samenstelling kijk, dan ontbreekt daar ook idd FAT ondersteuning.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
Weet je dat heel zeker? Redhat wordt over het algemeen geleverd met een vrij complete kernel. Kun je die harde schijf mounten? Zie je die schijf voorbij komen in dmesg | grep hd ?

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:41
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 10:22:
Heb red had als distro, daar zit standaard geen NTFS or Fat32 ondersteuning in de kernell gebakken..

Zocht een andere manier om toch bestanden uit te wisselen.
UDF leek mij een gulden middenweg.
Ik weet niet wat voor Red Hat versie jij gebruikt, maar alle Red Hat Linux-versies die ik heb gehad (iig 8,9 en FC1) zijn voorzien van FAT32 ondersteuning. Dit zit ook standaard in de kernel, en zal voorlopig nog wel blijven.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

Hmm, het lijkt me een beetje dom van RedHat om geen FAT32-ondersteuning in hun kernels te zetten. Die hebben ze vast wel. Ook NTFS wordt ondersteund voor "alleen lezen".

Het probleem ligt hier denkik meer bij het niet kunnen koppelen van de schijf. Dat kan een paar verschillende oorzaken hebben:
Je probeert de verkeerde partitie/schijf te koppelen.
Kijk even goed welke partitie je moet hebben. "cfdisk/dev/hd????" geeft je een mooi lijstje. (de ??? moet je vervangen door a, b, c, etc... Al naar gelang waar je schijf aangesloten zit)
De partitie wordt niet herkend, oftewel de module is niet goed geladen
Met "lsmod" kun je de lijst van actieve modules opvragen. Met "modprobe -l" krijg je een lijst van beschikbare modules.

Maak (als root) een map aan en probeer die schijf te koppelen met mount /dev/hda7 /mnt/test o.i.d.

Over je echte vraag: Dat kun je doen ja. Is omslachtig, maar Linux heeft wel UDF-ondersteuning.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
Dit is een vraag in de categorie "als je het gewoon even uitprobeert, weet je het antwoord binnen 10 minuten", oftewel: waarom probeer je het niet gewoon even? Okay, misschien mislukt het en dan kost het je .... niets, want je gebruikt een herschrijfbare DVD-RW.

Nog er van afgezien dat je met google in no time had kunnen uitvinden of Linux al of niet UDF support heeft (ja dus). Kortom, volgende keer graag eerst zelf een beetje moeite doen en logisch nadenken voordat je een vraag stelt.

Daarom, een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.