Toon posts:

Probleem met nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb zelf een oude computer staan. Tsja, studenten hebben geen geld he...Een Pentium II 300 mhz met 96 mb geheugen. De verdere specificaties weet ik niet. Het volgende is gebeurd. Op een dag zette ik mijn computer aan en rook ik een brandlucht. Ik heb dus zsm mijn pc weer uit gezet. De voeding was op de een of andere manier kortgesloten en dus kapot. Ik een nieuwe voeding gekocht. In de pc gebouwd. Stekkertjes aangesloten, maar het enige wat ie nu nog doet is óf afwisselend twee verschillende pieptonen laten horen, de ledjes en dergelijke gaan wel branden, óf hij doet gewoon niets, dit is het geval als ik het stekkertje in de floppydrive duw. Wat is het probleem, ik ben een tamelijke nitwit op computergebied dus wie kan mij helpen?

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik denk dat je voeding ook wat andere spulletjes heeft mee genomen. Je kan ff googlen om te kijken wat de piepjes betekenen. Ook zou ik ff alles loshalen en zo kaal mogelijk booten en dan langzaam weer dingen aansluiten en kijken wat het probleem is. Maar wat ik denk dat of je mobo of cpu of ram stuk is. Want met de rest piept ie meestal niet. Suc6

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Ik zou de CPU en RAM in een andere PC testen.
Waarschijnlijk is je mobo naar de eeuwige jachtvelden.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

hier piept ie ook als je je videokaart er niet in zit, druk eerst is alles aan zou ik zeggen.
Waarschijnlijk is t een slot 1 ding, die van mij valt er zo uit, dan gaat ie ook piepen.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Zoals gezegt: zoek eerst eens op wat de beepcodes betekenen. Bv door te zoeken naar [google=<naam bios*> beepcode]

*award, phoenix

In de faqs staat hier ook meer over.

Localhost is where the heart is

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 19:33
jij hebt het over een floppy kabeltje.

Heb je die niet verkeerd om opgezet. Dat kan bij oudere floppy drivers?

Ach ja..........

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heb je die niet verkeerd om opgezet. Dat kan bij oudere floppy drivers?
Daar gaat ie niet zo van piepen. Het enige wat dan gebeurt is dat het ledje van de fdd blijft branden; verder doet de fdd niks, maar de machine zal gewoon opstarten.

Ik denk dat je het probleem in de cpu moet zoeken. Grote kans dat het idd een slot-1 bord is; als de cpu niet goed in het slot zit gaan veel borden precies zo piepen als TS beschrijft.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

[quote]koraks schreef op 23 december 2003 @ 10:06:
[...]

Daar gaat ie niet zo van piepen. Het enige wat dan gebeurt is dat het ledje van de fdd blijft branden; verder doet de fdd niks, maar de machine zal gewoon opstarten.
[quote]
Je vergeet de code 40 bij het opstarten :P
Ik denk dat je het probleem in de cpu moet zoeken. Grote kans dat het idd een slot-1 bord is; als de cpu niet goed in het slot zit gaan veel borden precies zo piepen als TS beschrijft.
Er kan op zich wel iets met de cpu aan de hand zijn, maar dat ie niet goed in het bord zit lijkt me wat vreemde conclusie als hij alleen met stekkertjes / molexjes heeft zitten prutsen.

Misschien is het verstandig te stoppen met speculeren wat er aan de hand is en of wachten tot de ts heeft ontdekt welk probleem er wordt geassocieerd met zijn beepcode, of zelf op zoek gaan naar de beepcode die de topicstarter bedoelt*.

*Waarschijnlijk een phoenix bios. Deze maken gebruik van korte en lange beeps in een serie van 4, die zich steeds herhaalt.
...afwisselend twee verschillende pieptonen laten horen...

[ Voor 3% gewijzigd door SilentStorm op 23-12-2003 13:01 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien is het verstandig te stoppen met speculeren wat er aan de hand is en of wachten tot de ts heeft ontdekt welk probleem er wordt geassocieerd met zijn beepcode, of zelf op zoek gaan naar de beepcode die de topicstarter bedoelt
De beepcode (afwisselend hoog-laag-hoog-laag) heb ik zelf in een situatie met een slot-1 mobo meegemaakt, en ik heb daar met zekerheid kunnen vaststellen dat het probleem school in een CPU die slecht contact maakte met het slot. Mijn post was dus geen speculatie, maar het delen van een ervaring (in een relevante situatie) met iemand die daar wellicht iets aan heeft.
Er kan op zich wel iets met de cpu aan de hand zijn, maar dat ie niet goed in het bord zit lijkt me wat vreemde conclusie als hij alleen met stekkertjes / molexjes heeft zitten prutsen.
Bij het aansluiten van een ATX power connector op het moederbord is het (uiteraard) heel goed mogelijk dat, door beweging in het mobo tijdens het aandrukken, de CPU ietwat los is gekomen waardoor hij slecht contact maakt in het socket. Misschien vind jij dat een vreemde conclusie, maar ik heb vergelijkbare gevallen -tig keer meegemaakt ;)

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

ik blijf het een vreemde conclusie vinden (ook met slot1 schuift mijn cpu niet los bij het prutsen aan het mobo), maar als je zo zeker van je zaak bent is dat reden genoeg om te posten natuurlijk. Mijn verzoek tot het stoppen van gissen naar de oorzaak was ook niet specifiek aan jou gericht, maar meer algemeen. En ik blijf het een vreemde conclusie vinden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok jongens,

bedankt voor het advies, ik denk dat de beepcode aangeeft dat de fan van mn CPU óf verkeerd is aangesloten óf gewoon kapot is. Ik ben benieuwd...
Pagina: 1