Toon posts:

[XP] Nederlands vs Engels

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor vaak mensen zeggen dat de engelse os van een bepaald besturings systeem ( in dit geval winxp pro ) beter draaid dan een nederlandse.

Is dit zo? Zijn er aanzienlijke verschillen tussen winxp pro dutch vs winxp pro english?

Ik doel hierbij niet op de taal, maar op andere dingen.

Ik ga nu namelijk formatten en opnieuw xp er is opgooien en ik ga denk de engelse windows xp pro corporate met sp1 included installen :)

Verwijderd

denk niet beter maar het grote voordeel is dat service packs eerder beschikbaar zijn voor de engelstalige versie

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Er is geen verschil in performance en dergelijken (alleen de taalstrings zijn vertaald), een engelse versie is sneller bijgewerkt (al valt dat bij echte rampendingen zoals RPC reuze mee). Verder zijn er geen noemenswaardige verschillen en gaat het erom wat jij het prettigst vind werken :)

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:20

MAZZA

Barbie is er weer!

Ik vind het persoonlijk erg fijn om een engels OS te hebben omdat 90% van het internet toch in het Engels is. Dus ook de uitleg over het OS. Sommige dingen zijn zo krom vertaald IMHO dat het soms meer puzzelwerk kost om te vertalen dan om je systeem te debuggen :)

Qua performance verschillen is er volgens mij niks te bedenken :)

[ Voor 12% gewijzigd door MAZZA op 22-12-2003 20:17 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik vind een Engelstalig OS het prettigst. Momenteel werk ik met Windows XP Pro en Win2k3 Server StandardEngels (en 2k Pro Nederlands). Omdat de meeste programma's en websites in het Engels geschreven zijn.

Zoals Dredge aangeeft komen patches en nieuwe Windowsgerelateerde produkten eerst in het Engels uit. Dit zie ik eveneens als een significante reden om voor Engels te gaan.

Evenals met televisieondertiteling en nasynchronisatie vind ik de vertalingen meestal maar brak half werk. Kwam ooit in Windows Update NL het woord "kasje" tegen, op een plaats waar "cache" ( wat de 'Nederlandse vertaling is) moeten staan.....

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Een engels OS vind ik prettiger dan een Nederlands... Ik heb XP Pro in het Nederlands (OEM) op mn nieuwe pc, maar de vertaling is soms ronduit knullig... :+

Obviously you're not a golfer

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 21:29

momania

iPhone 30! Bam!

Engels of nederlands maakt niet echt veel uit.

Ook met de updates niet echt, omdat de meeste updates het taal gedeelte niet raken.
Uitzondering daarin zijn vaak de service packs, maar als je de losse updates goed bijhoud, kan je best even wachten op een taal specifieke service pack.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 13:56
Veel verschil is er idd niet.
Wat ik wel een keer heb voor gehad was met win2k nederlands. Ik had het lettertype wat groter ingesteld en vele dingen vielen van mijn scherm. Dat was op bepaalde momenten wel lollig. Bij het afmelden kreeg ik de vraag: "Weet u zeker of zichzelf wilt?" afmelden was weggelaten. Maar ik weet niet of dit in engelse versie van het os ook zo is of niet. Ik vermoed van wel, maar ik durf het niet te zeggen. Het kan zijn dat M$ Microsoft dit in de engelse versie heeft opgelost omdat het ook meer gebruikt wordt, maar ik durf het niet te zeggen.

Modbreak:

Het bedrijf waar Steve Ballmer CEO is heet Microsoft en kort je af met MS. Termen zoals bijvoorbeeld M$ en Mickeysoft zijn enkel kinderachtige verbasteringen en voegen niets toe. Laat dit dus achterwege, bij herhaling kan hiervoor een OW worden geveven. Ditzelfde geldt ook voor Linsux etc. Een gefundeerde discussie over pro en cons mag natuurlijk, maar dit is enkel flamen.

[ Voor 33% gewijzigd door momania op 22-12-2003 23:07 ]

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 13:56
schizophreen schreef op 22 december 2003 @ 23:01:
Veel verschil is er idd niet.
Wat ik wel een keer heb voor gehad was met win2k nederlands. Ik had het lettertype wat groter ingesteld en vele dingen vielen van mijn scherm. Dat was op bepaalde momenten wel lollig. Bij het afmelden kreeg ik de vraag: "Weet u zeker of zichzelf wilt?" afmelden was weggelaten. Maar ik weet niet of dit in engelse versie van het os ook zo is of niet. Ik vermoed van wel, maar ik durf het niet te zeggen. Het kan zijn dat <font color=red>M$</font> Microsoft dit in de engelse versie heeft opgelost omdat het ook meer gebruikt wordt, maar ik durf het niet te zeggen.

<blockquote><font color=red size=-2>Modbreak:</font>
<hr><font color=blue size=-2>Het bedrijf waar Steve Ballmer CEO is heet Microsoft en kort je af met MS. Termen zoals bijvoorbeeld M$ en Mickeysoft zijn enkel kinderachtige verbasteringen en voegen niets toe. Laat dit dus achterwege, bij herhaling kan hiervoor een OW worden geveven. Ditzelfde geldt ook voor Linsux etc. Een gefundeerde discussie over pro en cons mag natuurlijk, maar dit is enkel flamen.</font>
[/quote]

Ik zal er in de toekomst aan denken. :)

Verwijderd

Ik heb zelf nog nooit gemerkt dat de engelse versie van Windows beter draait dan de Nederlandse.
Ik heb twee computers op de ene draait de engelse versie van Windows XP en op de andere draait de Nederlandse. En tot op vandaag heb ik nog geen problemen ondervonden.

• AdLentis
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

De engelse oem versie van XP Pro was een jaar terug veel lastiger te krijgen. Op de HCC heb ik toen maar 1 kraam gevonden waar ze hem verkochten. En dat was 50 euro duurder dan de nederlandse versie. Dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik de nederlandse versie heb. Helaas...

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:46

w0w

Overigs kan ik mij ook niet voorstellen dat er bij het vertalen van een OS iets fout gaat, waarbij het vertaalde produkt slechter/beter zou worden? Je verandert de source niet, alleen de uiteindelijke woordjes (output :?)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04

MRic3

Of praat ik weer poep?

Qua preformance zou het weining uitmaken denk ik
maar ik denk, dat als ze iets optimaliseren voor een bepaalde taal dat ze dat eerder doen voor de engelse versie i.p.v. die paar miljoen mensen die NL versie gebruiken.

Verder is EN bij problemen makkelijker op te lossen omdat daar gewoon veel meer van te vinden is op internet en optisch vind ik EN ook beter.. denk aan de knop in outlook express waar op staat Verz... :S

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• AdLentis
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

MRic3 schreef op 23 december 2003 @ 00:13:
Qua preformance zou het weining uitmaken denk ik
maar ik denk, dat als ze iets optimaliseren voor een bepaalde taal dat ze dat eerder doen voor de engelse versie i.p.v. die paar miljoen mensen die NL versie gebruiken.

Verder is EN bij problemen makkelijker op te lossen omdat daar gewoon veel meer van te vinden is op internet en optisch vind ik EN ook beter.. denk aan de knop in outlook express waar op staat Verz... :S
Inmiddels heb ik al aardig wat ervaring in het vertalen van NL foutmeldingen van microsoft naar het EN... al zijn ze soms wel krom.

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Er is geen enkel verschil in performance tussen de Nederlandse en Engelse versie. Zelf heb ik al sinds de kromme vertalingen in Windows 3.0 altijd een Engels versie gedraaid, met uitzondering van Windows 95 toen deze voor het eerst uit was.

Er zijn een aantal voordelen aan de Engelse versie:

• Fixes en service packs zijn sneller beschikbaar voor de Engelse versie. Hetzelfde geldt voor bijv. een nieuwe versie van Internet Explorer.
• Je krijgt geen kromme vragen als "Click on Cancel to stop install" met een knop "Annuleren", alsmede sommige andere kromme vertalingen die je soms tegenkomt.
• Veel programma's zijn alleen maar in het Engels te verkrijgen. Je krijgt dan af en toe hele verknipte boodschappen op je scherm, half Nederlands, half Engels, soms met Engelse, soms met Nederlandse knoppen.
• Online documentatie is altijd in het Engels te krijgen (dus met Engelse screenshots) en niet altijd in het Nederlands.

Het enige voordeel van de Nederlandse versie is dat de dummies het wat beter begrijpen enzo.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
AdLentis schreef op 23 december 2003 @ 00:21:
Inmiddels heb ik al aardig wat ervaring in het vertalen van NL foutmeldingen van microsoft naar het EN... al zijn ze soms wel krom.
In een Vlaams stukje software kwam ik de vertaling "Verfrissen" tegen voor "Refresh". Was een of ander faxpakketje wat een bedrijfje geinstalleerd had :D

Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
AdLentis schreef op 23 december 2003 @ 00:08:
De engelse oem versie van XP Pro was een jaar terug veel lastiger te krijgen. Op de HCC heb ik toen maar 1 kraam gevonden waar ze hem verkochten. En dat was 50 euro duurder dan de nederlandse versie. Dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik de nederlandse versie heb. Helaas...
Zolang je het licentienummer van de gekochte versie maar gebruikt ben je licentietechnisch vrij om een Engelse versie te downloaden en te installleren op je PC. Je mag echter maar 1 keer XP installeren en niet stiekum die Nederlandse versie ergens anders installeren ;)

Proud to be an American.
Hier woon ik

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04

MRic3

Of praat ik weer poep?

sorry offtopic...
AdLentis schreef op 23 december 2003 @ 00:21:
[...]

Nou...serveronderhoud...
NT4 server... de license logging engine service moest gestop worden...
Nou de nederlandse vertaling daarvan (ja het was NT4 NL server)
zeg het maar.. wat is license logging engine service in het NL
....simpel denk je.. 3e lijn Microsoft helpdesk moet eraan te pas komen :?

Als ik een NL versie zie dan denk ik ook dummie....
Zelfs al kan ik kiezen bij programma's voor EN of NL dan kies ik EN.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Pagina: 1