Wellicht lost dit JOUW moederbordprobleem op!

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• Abuis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02-2022
'navond.

Ik had sinds een paar weken problemen met mijn ASUS A7N8X mobo. Na de aan/uitknop ingedrukt te hebben, duurde het soms wel 2 minuten, voordat de pc opstartte. Hij viel echter na een seconde of 4 weer uit. Daarna meteen weer de knop ingedrukt. Ik kreeg toen van de dame in mijn behuizing te horen: 'System failed memory test'. Van POSTen was ook geen sprake. Na de reset-knop bediend te hebben, startte de computer verder zonder problemen op.
Ik heb alles getest, van videokaart tot harde schijf tot geheugen aan toe. Interessant detail: De PSU heb ik op een oud systeem getest, zonder problemen. Niets bleek te helpen. Ik heb zelfs een oude PSU uit de kast gerukt, hiermee gingen de fans wel draaien, maar POSTen, ho maar.
Ik heb toen een nieuwe plank gekocht, aangezien ik in de diverse fora al gelezen had, dat de A7N8X een nogal gevoelig bordje is, dwz er gaan er nogal wat dood.
Tot mijn verbazing gaf de nieuwe plank exact hetzelfde probleem. Uiteindelijk ben ik naar een hardwarezaak hier bij mij in de buurt gegaan en heb toch maar ff gevraagd of ik een van hun PSU's kon uitproberen. De plank startte meteen op! Ik vermoed dan ook dat mijn oude PSU te weinig prik leverde, ook al was het een 300W unit, het minimum wat ASUS aanbeveelt.

To make a long story short:
Heb je problemen met je moederplank en, ook al ben je ervan overtuigd dat je PSU 100% in orde is, test hem toch ff met een nieuwe, sterke PSU. Scheelt een hoop ergernis.

-Abuis

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eerlijk gezegd kan ik je verhaal samenvatten als:
"Een goede voeding scheelt veel problemen."

En dat is uiteraard een waarheid als een koe.

{signature}

• Abuis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02-2022
Ik wilde natuurlijk ook gewoon ff mijn verhaaltje kwijt. :P Ik loop hier al maanden op te broeden. :)

Verwijderd

tja en zelfs 300 watt is te licht voor die bordjes. bij mij zijn veel temps omlaag en de stabiliteit met de voorganger (a7v333-x/lan) drastisch omhoog gegaan met het plaatsen van een Q-tec 350 watt silent voeding

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Ligt er ook aan wat voor merk voeding, een 300 watt enermax of antec zal het beter doen dan een goedkope 300 no name voeding.

Last.fm

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 17:23:
tja en zelfs 300 watt is te licht voor die bordjes. bij mij zijn veel temps omlaag en de stabiliteit met de voorganger (a7v333-x/lan) drastisch omhoog gegaan met het plaatsen van een Q-tec 350 watt silent voeding
maar dat heeft geen bout te maken met die 300watt, dat is gewoon omdat de q-tec veel betere fans heeft

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-08 12:59
maarja ik neem aan dat we dit al wisten of niet??? ;)
ik heb een voeding van sweex 350 watt al een tijdje nooit problemen mee gehad

Verwijderd

OverSoft schreef op 22 december 2003 @ 17:27:
[...]

maar dat heeft geen bout te maken met die 300watt, dat is gewoon omdat de q-tec veel betere fans heeft
ik zal het sterker vertellen, deze voeding wordt zelf veel warmer dan de oude 300 watt dus dat gata niet op, nee de spanningen zijn stabieler, en er zijn meer amps beschikbaar, dit zorgt voor de betere stabiliteit en lagere temps daar ben ik van overtuigt, anders zou nl als ik de casefans uit doen de instabiliteit terug keren, en dat is niet het geval, alleen de temps stijgen dan.

en q-tec is echt geen wereldmerk hoor, het is gewoon een clone voeding waarvan de fabrikant bekend is als je problemen krijgt. oftewel, gaat ie binnen 2 jaar stuk dan weet je naar wie je hem kan retourneren met daarbij een garantie claim. meer niet.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ach, de meeste Tweakers weten dit al lang en zoeken hun heil in:

Welke voeding heb ik nodig? Deel 2/

ARME AOW’er

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Bennik toch weer blij met m'n Enermax 460 Watt :9

Verwijderd

Ik had ook problemen met mijn mainbord van alles getest dus toen dacht ik ook dat het wellicht de voeding was. Afijn nieuwe voeding gehaald hmm zelfde probleem toch maar even googlen wat bleek na bios reset best settings laden probleem opgelost. Het kan nooit kwaad wat op internet rond te neuzen want hat zal zelden zo zijn dat je de eerste bent met een bepaald probleem.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Ik kan begrijpen dat je je ei even kwijt moet maar dit is in feite verplichte kost (ook voeding :+ ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.