Ik probeer een simpele pagina te maken voorzien van een footer onderaan van 40px hoog. Deze code heb ik na wat zoeken op GoT inmiddels geschreven:
Dit werkt prima. Als ik het browservenster (IE 6) verklein, zodat de inhoud van de content-div niet meer past, verschijnt er netjes een scrollbalk.
Echter, zodra ik de volgende DOCTYPE definitie toevoeg, ziet het er totaal anders uit:
Wanneer ik het browservenster nu verklein, komt de scrollbalk niet meer aan de zijkant van de content-div, maar naast het totale window. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Waarschijnlijk komt dit doordat IE nu in een andere modus (quirk?) wordt gedwongen.
Wat doe ik fout waardoor het met de strict-definitie niet meer goed werkt?
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| <html> <head> <style type="text/css"> <!-- body { margin: 0 0 40px 0; } div#content { background-color: lime; height: 100%; overflow: auto; } div#footer { background-color: yellow; height: 40px; width: 100%; position: absolute; left: 0; bottom: 0; } --> </style> </head> <body> <div id="content">content<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br> <br><br><br><br><br><br><br><br><br><br> <br><br><br><br><br><br><br><br><br><br> <br><br><br><br><br><br><br><br><br><br> <br>nog meer</div> <div id="footer">footer</div> </body> </html> |
Dit werkt prima. Als ik het browservenster (IE 6) verklein, zodat de inhoud van de content-div niet meer past, verschijnt er netjes een scrollbalk.
Echter, zodra ik de volgende DOCTYPE definitie toevoeg, ziet het er totaal anders uit:
HTML:
1
2
| <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> |
Wanneer ik het browservenster nu verklein, komt de scrollbalk niet meer aan de zijkant van de content-div, maar naast het totale window. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Waarschijnlijk komt dit doordat IE nu in een andere modus (quirk?) wordt gedwongen.
Wat doe ik fout waardoor het met de strict-definitie niet meer goed werkt?