Toon posts:

versterker valt uit na een poosje

Pagina: 1
Acties:
  • 1.166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude technics SU-Z15 versterker en dat is op zich een prima ding, alleen heeft ie de laatste tijd wat problemen...
Als ik hem aanzet doet ie het goed, maar elke keer na een poosje geeft ie geen geluid meer door... als ik hem vervolgens uit zet en weer aan, dan geeft ie echt maar heel even weer geluid. Oftewel hoe langer ik hem uitzet des te langer doet ie het ook gewoon goed.

Op zich wel een raar probleem lijkt me, maar ik heb er dan ook niet zo heel veel verstand van.

Kan iemand mij helpen?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Warmte probleem? Wellicht dat door opwarming wat oude onderdelen uitzetten en geen goed contact maken, of gewoon ophouden met werken???

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het dan misschien helpen als ie open aan het spelen is????? Zeg maar zonder kast erom heen?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou zeggen: proberen kan geen kwaad. Als ie dan wel blijft spelen heb je een richting waarin je moet zoeken. Valt ie weer uit, tja, dan haak ik ook effe af.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

klinkt als warmte probleem, in de versterker zit ene groot koel lichaam, heb je die wel eens schoongemaakt? ook kan het zijn dat je je versterker overballast, heb je er meer boxen aan hangen dan hoort? en heb je op de ohms gelet? hierdoor kan een versterker ook aanzienlijk meer warmte produceren, wat kan verklaren dat ie in zijn beveiliging slaat. graag wat meer info dus van wat je aan die versterker heb hangen qua boxen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er slechts 2 AKAI boxen aanhangen, met een impedance van 8 ohm en een max input van 50 watt. Op de versterker staat dat de speakers tussen de 8 en de 16 ohm moeten zitten.

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08 08:48
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 16:25:
klinkt als warmte probleem, in de versterker zit ene groot koel lichaam, heb je die wel eens schoongemaakt? ook kan het zijn dat je je versterker overballast, heb je er meer boxen aan hangen dan hoort? en heb je op de ohms gelet? hierdoor kan een versterker ook aanzienlijk meer warmte produceren, wat kan verklaren dat ie in zijn beveiliging slaat. graag wat meer info dus van wat je aan die versterker heb hangen qua boxen.
Hoe ziet dat koellichaam eruit, en hoe maak je dat schoon als ik vragen mag?

Verwijderd

koel lichaam is ene alu plaat met ribbels (meestal, maar altijd van metaal) die ditect aan de versterker modules (zwarte staande chips)geschroeft zit met een beetje koelprut ertussen. een versterker kan meer warmte gaan produceren door 4 dingen:

1. verkeerde belasting van de uitgangen (te veel of verschillende boxen meestal is er dan ook vervorming van het geluid)

2. te hoge voorversterking vanaf b.v. de PC of een mengpaneel, oftewel omlaag met die schuif, zowel digitaal als op een mengpaneel) meestal ook te herkennen aan vervorming

3. veel vermogen moeten leveren oftewel vollebak zetten (veel versterkers zijn niet genbouwd om continu het volledige vermogen af te geven

4. versleten modules, de voorgaande 3 punten versnellen dit. ook kan het niet af kunnen voeren van de warmte slijtage van de modules bevorderen.

niet af kunnen voeren van warmte kan aan de volgende dingen liggen:

te kleine behuiziong om de versterker, in de meeste gevallen op te lossen door een fan op het koel lichaam te richten

te klein koel lichaam, meestal op te lossen door er een fan op te richten, maar het komt ook voor dat er een groter koel lichaam op gezet moet worden (te bestellen bij conrad E.D. winkels)

verkeerde plaats van versterker, b.v. in een kast of tussen andere warmte producerende (audio) apparatuur

stof op de koel lichamen, oftewel even de stofzuiger door die versterker heen, en goed tussen de ribben van het koel lichaam met een zacht kwastje. heeft dit geen zin, kijk dan naar 1 van de vorrige punten.

jaarlijks schoon (laten) maken heeft altijd zin

hoop je hiermee geholpen te hebben.
Pagina: 1