Toon posts:

Mail rescue uit oude /home dirs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Onlangs ging er iets ontzettend mis in mijn linux servertje (AMD-K6-300, Slackware 9.0 , 128 mb) waardoor de HD waarop het hele systeem liep in de prullenbak kon worden gegooid. Gelukkig had ik de /home dir (met daarin dus ook alle mail van de verschillende users) op een aparte schijf staan en die is ongeschonden uit de calamiteiten gekomen. Nu ben ik aan het proberen een nieuw systeem op te zetten en ik zou graag rechtstreeks de oude data en users (waaronder dus die email etc.) willen migreren naar het nieuwe systeem. Is dat mogelijk en zo ja hoe ?
Het is dus de bedoeling dat adresboeken en mail automatisch weer op de correcte plaats komen te staan.

Alvast bedankt voor de hulp

Ruben

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Volgens mij kan je die partitie gewoon als /home mounten en dan nieuwe users aanmaken met namen gelijk aan de oude. Die krijgen dan de betreffende /home/username toegewezen als hun ~, waarin hun mailboxen, configbestanden, etc. dus gewoon nog staan. Natuurlijk wel even testen of zo'n directory niet genuked wordt bij het aanmaken van een nieuwe user.

edit:
Aja, mensen hieronder hebben natuurlijk wel gelijk dat de files waarschijnlijk niet de goede uid/gid meer hebben en dat je die dus even expliciet opnieuw goed moet zetten. Tenzij je ze in exact dezelfde volgorde aanmaakt :)

[ Voor 26% gewijzigd door Confusion op 22-12-2003 16:00 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je dezeflde usernames aanmaakt doe dat dat met hetzelfde uid/gid als dat ze nu hebben.
Of doe een chown -R uid:gid van de oude homedirs als je gewone users aanmaakt.

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 08:21
En als je de bestanden wilt kopieren doe dat dan met de -a optie erbij, dan worden de oude userid's en juiste rechten in een keer meegenomen. Hoef je je daar ook geen zorgen meer om te maken

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

Verwijderd

Je moet de users eerst opnieuw aanmaken, en dan kun je gewoon de oude files over hun 'nieuwe' files heencopy'en

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zoals gezegd: zorgen dat je dezelfde uid's en gid's gebruikt (een backup van /etc maken was daarvoor handig geweest) en dan gewoon /home mounten en de homedirs van alle gebruikers naar de standaard /home/gebruiker laten verwijzen.
Makkelijker kan het niet denk ik.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt alvast voor de hulp:

gewoonweg alles in /home zetten en dan nieuwe users maken met dezelfde naam werkt niet, daar was ik al wel achter. Hoe kan ik de oude uid en gid nog vinden ? Zoals gezegd de oude /etc is in rook opgegaan dus helaas niks daar meer uit te halen.

Ruben

• usr-local-dick
  • Niet online
Hoe kan ik de oude uid en gid nog vinden ? Zoals gezegd de oude /etc is in rook opgegaan dus helaas niks daar meer uit te halen.
Ruben
ls -lan /home

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-02 20:33

SambalBij

We're all MAD here

Nu alleen hopen dat de mail inderdaad in de /home directories stond, en niet (zoals bij een hoop systemen) onder /var/spool/mail...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Okay thanks allemaal, het lukt dus inderdaad met die uid gid etc en ls-lan /home.
Een vreemd dingetje is er wel: alle mail folders zijn er en leesbaar ook, behalve de Inboxen.

Heb ik iets over het hoofd gezien ??

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 17:07:
Heb ik iets over het hoofd gezien ??
ja, het vorige berichtje :P

Standaard wordt op zeer veel unix systemen de mail opgeslagen in /var/mail/username

dus ik hoop heel erg voor je dat dat in jouw geval niet zo was en dat er iets anders aan de hand is. of dat je je /var nog bewaard hebt...
anders kan je wel eens een probleem hebben.....

[ Voor 81% gewijzigd door xzenor op 22-12-2003 17:12 ]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-02 20:33

SambalBij

We're all MAD here

Bij mijn mail systeem (Debian testing machine) staan de mailfolders onder /home/username/Mail, *behalve* de Inbox, die staat onder /var/mail/username...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 15:50
Misschien handig om op Mailfolders overstappen... dan staat ook de inbox in de home-dir van de user en niet meer in /var/mail

Heb je nu niks meer aan, maar voor de volgende keer ;)

Verwijderd

Topicstarter
aaaaaaaaahhh crap,

/var en alles daaronder ligt buiten in de prullenbak onherstelbaar beschadigd te wezen.
Helaas pindakaas dus voor mij.

In ieder geval bedankt voor de moeite

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 17:30:
aaaaaaaaahhh crap,

/var en alles daaronder ligt buiten in de prullenbak onherstelbaar beschadigd te wezen.
Helaas pindakaas dus voor mij.
Nou eerder voor de users lijkt me....

maareh, zegt het woord "backup" je iets?
Vooral binnen een bedrijf ben je gewoonweg stom bezig als je geen regelmatige backup van je data maakt..

• usr-local-dick
  • Niet online
Vooral binnen een bedrijf ben je gewoonweg stom bezig als je geen regelmatige backup van je data maakt..
Mail moet dagelijks.
En dan is het nog steeds klote als het stuk gaat.

Verwijderd

usr-local-dick schreef op 22 december 2003 @ 17:57:
[...]

Mail moet dagelijks.
En dan is het nog steeds klote als het stuk gaat.
Zelfs dagelijks vind ik bij dergelijke dynamische data zeer weinig. En daarnaast draai je dergelijke dingen ook minstens met RAID.

Verwijderd

Topicstarter
dit was meer een hobby project
gelukkig ben ik geen professionele systeembeheerder anders had ik nu wel wat klappen gehad van boze gebruikers
Pagina: 1