Kernfilters op kabel USB geluidskaart.

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 13:12
Hoi

Ik ben sinds afgelopen weekend de (zeer!) trotse eigenaar van de

U24 Waveterminal van Ego Systems. Dit is een externe USB geluidskaart.

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=10&page=1

Nu heb ik ooit kernfilters gekregen bij mijn JVC DV cam. Deze kernfilters moet je om je USB kabel wikkelen. Volgens de beschrijving zou dit storing tegen gaan en zich uiten in een nog beter beeld kwaliteit.

Nu is mijn vraag: Heeft het zin om deze kernfilters om het kabeltje van mijn USB geluidskaart te doen zodat er tijdens harddiskrecording (van LP's) nog minder storing zal optreden.

Daarnaast zou ik wel willen weten of kernfilters uberhaubt zin hebben.

Dus..... wie weet hier antwoorden op?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Nope, heeft geen zin volgens mij want de signalen kachelen digitaal van je PC naar je USB apparaat. Verlies zoals bij analoge signalen zal er niet optreden.
Bij Firewire heeft het volgens mij geen zin.

[ Voor 13% gewijzigd door -=bas=- op 22-12-2003 14:47 ]

Senile! Senile Oekaki

• ChojinZ
Dat klinkt heel aannemelijk en in eerste instantie dacht ik dat dus ook.
Maar waarom zitten ze dan wel bij de JVC DV cam? Het (beeld) materiaal op de videocamera is immers ook digitaal.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-07 16:07
zo'n filter (eigenlijk gewoon een ronde magneet waardoorheen je de kabel lust) werkt wel degelijk (ontstorend) maar heeft niet altijd merkbaar effect.

Wordt vooral gebruikt bij gevoelige apparatuur / ingangen. Naar mijn inschatting niet nodig voor USB (al moet ik toegeven dat op m'n USB-kabel van m'n digi-foto-cam aan de cam-zijde ook zo'n ding zit ;) ) maar kan zeker geen kwaad !

[ Voor 9% gewijzigd door HaZee op 22-12-2003 14:54 ]

• ChojinZ
HaZee schreef op 22 december 2003 @ 14:51:
zo'n filter (eigenlijk gewoon een ronde magneet waardoorheen je de kabel lust) werkt wel degelijk (ontstorend) maar heeft niet altijd merkbaar effect.

Wordt vooral gebruikt bij gevoelige apparatuur / ingangen. Naar mijn inschatting niet nodig voor USB (al moet ik toegeven dat op m'n USB-kabel van m'n digi-foto-cam aan de cam-zijde ook zo'n ding zit ;) ) maar kan zeker geen kwaad !
Ok, duidelijk! (thanx btw)

Ik denk dat ik ze er gewoon om ga wikkelen. Ze doen nu toch alleen maar stof op. En baat het niet, dat schaad het niet!

Misschien is het ook wel een idee om eerst een opname te maken zonder en daarna met om dan vervolgens de kwaliteit van beide bestanden te vergelijken (stom eigenlijk dat ik daar niet eerder op ben gekomen... maargoed.)
Mocht er een wezenlijk verschil zijn, dan post ik dat nog wel ff....

[ Voor 21% gewijzigd door ChojinZ op 22-12-2003 15:10 ]

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is geen magneet maar een stuk ferriet.

Ferriet is juist magnetisch neutraal... m.a.w. niet magnetsich te maken... en heft daarom elekromagnetische straling op die dus zou kunnen storen op je kabeltje....

Die Ferrietringen zijn wel degelijk aan te raden vooral bij digitale kabels!!!
Juist omdat elektromagnetische straling ervoor zou kunnen zorgen dat bitjes verminkt kunnen raken (dus 1 wordt per ongeluk als 0 aangezien of andersom)

'HAG

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
Ik heb onlangs ook ferrietkernen op de USB kabel van m'n USB 2.0 HDD rack gestoken. Ik had vroeger last van disconnects en dataverlies als ik toestellen in- of uitschakelde... dat probleem is nu dus van de baan!

Voor je USB geluidskaart zal je waarschijnlijk geen verschil in geluidskwaliteit merken, maar als je last hebt van dropped bits / clicks / glitches / ... kan je het wel proberen.

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het zal geen invloed hebben op de kwaliteit van je geluidskaart, aangezien de AD/DA converters in de breakoutbox zitten... overigens is de kwaliteit van de geluidskaarten van Esi-pro (voorheen Egosystems) zeer goed, dus geniet ervan zou ik zeggen (ik heb zelf een Egosystems WaMiRack 24)

• ChojinZ
Kheb 2 opnames dit weekend gemaakt. 1tje met kernfilters & 1tje zonder. Het verschil hoor ik niet. Mijn bevinding is dan ook dat kernfilters in mijn opstelling niet nodig zijn.
Nog bedankt voor alle hulp!

J.

Pagina: 1