Toon posts:

garantie op HD's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt maar kon niet echt een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag.

Een tijdje terug hebben de meeste hardeschijf fabrikanten de garantie op hun schijven verlaagd naar 1 jaar. Nou levert maxtor op sommige modellen nog wel 2 jaar garantie en op andere modellen weer niet. In europa is alleen de regel dat consumenten minimaal twee jaar (fabrieks) garantie moeten hebben op hun aangeschafte product. Aan de verlaging van de garantie tot 1 jaar lijkt het alsof de fabrikanten zich hiet niet aan houden. Hoe zit dit precies?
Is er misschien ergens een tabelletje te vinden waarin staat welk nou hoeveel garantie levert op zijn schijven (per model wellicht) ?
Mijn ervaring is namelijk dat als een schijf stuk gaat dit meestal na een jaar of 1.5, 2 gebeurd en ik zou dit dan graag op mijn garantie willen verhalen.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

In Europe is het zo, dat een consument inderdaad recht op 2 jaar garantie heeft. Desondanks mogen fabrikanten van deze produkten toch maar 1 jaar fabrieksgarantie geven! Dan is het aan de wederverkoper van deze spullen of ie deze wil blijven verkopen. Het is namelijk de wederverkoper die binnen die twee jaar voor een vervanging moet zorgen indien deze defect raakt. Als de fabrikant toch maar 1 jaar geeft is dat jammer voor hem, maar dan kost het hem gewoon geld.

Voor de garantieperioden kun je denk ik toch het best naar de sites van de fabrikant surfen als je langere garantie wil dan 2 jaar.
Policy van WD bijvoorbeeld.
Of van Maxtor
Vooruit dan, die van Seagate staat hier. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Yngwie- op 22-12-2003 14:48 ]

Verwijderd

klote HD's

gister houd mn IBM DTLA 75GXP ermee op(gevult met films en muziek, dus gelukkig geen documenten etc kwijt) dus ik kijk op de schijf: DEC 2000. ik denk ok dan nog garantie ff checken voor een RMA: blijkt die klote schijf maar garantie tot 15 dec 2003 te hebben oftewel een week na de garantie periode houd ie ermee op! Voel me behoorlijk genaaid nu!!!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:19
Een tabelletje kan ik je niet aan helpen, maar dit weet ik wel:

In eerste instantie gaven groothandels ook 1 jaar garantie toen de fabrieksgarantie verlaagd werd naar 1 jaar. Even later hebben de meeste groothandels dit gelukkig verhoogd naar 2 jaar, maar volgens mij geven de fabrikanten nog steeds maar 1 jaar...
De meeste retailers geven dus ook 2 jaar garantie...

[ Voor 8% gewijzigd door Canard op 22-12-2003 15:57 ]

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 16:32

oehoe

blije prutser, ouwe sok

-THAVINNY- Heb jij nog mazzel dattie het zolang gedaan heeft. Er is meen ik nog een hele rel geweest over die serie IBM. (overigens kunnen we elkaar de hand schudden, die van mij vond vorige week ook dat ik het zelf maar moest doen verder... 2x een DTLA307030 van MAR-2001 en 1 x een IC35L040AVER07-0 van OCT 2001 in totaal. )

En over dat genaaid voelen, er is natuurlijk altijd nog de optie om je hart te luchten door die defecte dingen bij IBM door de ramen te kegelen ;), niet dat dat ook maar iets helpt natuurlijk.

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Verwijderd

volgens mij ligt het echt aan de winkel, de ene zaak geeft standaard 2 jaar op alle producten, de ander maar 1 jaar.

Verwijderd

jah precies geen IBM schijven meer voor mij, en het frappante is dat ik net (2 weken geleden)de firmware erop geflashed had die voor minder uitval zou zorgen

naja jij ook gecondoleerd, ik ga meer eens op zoek naar een 5400rpm schijf voor mn data

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 16:01:
volgens mij ligt het echt aan de winkel, de ene zaak geeft standaard 2 jaar op alle producten, de ander maar 1 jaar.
En toch is het wettelijk echt zo (heb zo wel geen artikels bij de hand helaas, maar het is een Europese regel) dat een particulier recht heeft op 2 jaar garantie. Dus stel dat je een HD koopt, waar 1 jaar fabrieksgarantie op zit, en de drive houdt er na anderhalf jaar mee op, is de toko waar je die schijf gehaalt hebt verplicht om een vervangend product te leveren, met minimaal dezelfde specs. Nu is dit in de praktijk niet altijd even makkelijk als particuliertje voor elkaar te krijgen, maar het is echt zo. (Tenminste, dat is het laatste wat ik er van gelezen heb, zou natuurlijk kunnen dat die regels intussen weer gewijzigd zijn, tis echt een ontzettend grijs gebied)

edit:
typo

[ Voor 12% gewijzigd door Yngwie- op 22-12-2003 16:37 ]

Verwijderd

Dit is voor mij ook een reden om Western Digital te kopen. Op de 8MB modellen 3 jaar garantie, en mijn 2 raptors hebben zelfs 5 jaar garantie. (en geen van mijn schijfen, WD 80GB, WD120GB, 2xWD-RAPTOR 37GB, vertonen ook maar tekenen van sterfen).

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 21:13
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 16:36:
Dit is voor mij ook een reden om Western Digital te kopen. Op de 8MB modellen 3 jaar garantie, en mijn 2 raptors hebben zelfs 5 jaar garantie. (en geen van mijn schijfen, WD 80GB, WD120GB, 2xWD-RAPTOR 37GB, vertonen ook maar tekenen van sterfen).
Maxtor DiamondMax Plus ATA drives that have an 8MB cache buffer AND capacities of 120GB or greater will carry a Standard Warranty Period of 3 years.
Maxtor MAXLine™ ATA drives will carry a Standard Warranty Period of 3 years.
Maxtor Atlas® SCSI drives will carry a Standard Warranty Period of 5 years.
De rest is idd maar 1 jaar volgens Maxtor :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Maxtor DiamondMax Plus ATA drives that have an 8MB cache buffer AND capacities of 120GB or greater will carry a Standard Warranty Period of 3 years.
In praktijk is de fabrieksgarantie op _alle_ 8Mbyte cache schijven van Maxtor 3 jaar, dus ook de 80Gbyte disks.

Als iemand de artikelen van die Europese 2-jaar consumentengarantie bij de hand heeft, hou ik me aanbevolen. Ik zou ze graag eens inzien, maar weet niet goed waar ik ze zo 123 kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 22 december 2003 @ 21:54:
[...]

In praktijk is de fabrieksgarantie op _alle_ 8Mbyte cache schijven van Maxtor 3 jaar, dus ook de 80Gbyte disks.

Als iemand de artikelen van die Europese 2-jaar consumentengarantie bij de hand heeft, hou ik me aanbevolen. Ik zou ze graag eens inzien, maar weet niet goed waar ik ze zo 123 kan vinden.
Ik heb nu dus ook gekozen voor een 160GB 8MB cache schijf van maxtor. Heb met WD schijven niet zulke goeie ervaringen.

Verwijderd

Daar kun je volgens mij geen zinnig woord over zeggen donderdag ging een WD 60 GB kapot 2MB cache hier heb je volgens de WD policy 2 jaar op ik denk kut!. toch maar ff kijken of ik hem kan RMA'en en wat blijkt JA!! tot nov 2005 garantie. die is dus mooi opgestuurd.
nu maar afwachten

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In Nederland geldt een fabrieksgarantie van 1 jaar. die 2 jaar is een europese richtlijn die wel ingevoerd zal gaan worden, maar op dit moment is dat alleen nog maar in Italië gebeurd.

Maar met fabrieksgarantie heeft de consument niets te maken, al wil de leverancier dat nog wel eens anders beweren. Je hebt garantie over de periode waarvan je mag verwachten dat dat het produkt meegaat. De garantie die de winkel biedt, betekent dat binnen die tijd de leverancier zich 100% garant stelt. Maar ook na die eerste periode is de leverancier voor een evenredig deel van de leeftijd aansprakelijk. Mag je redelijkerwijd verwachten dat het apparaat nog 10% van zijn levensduur te gaan heeft, dan is de leverancier nog voor 10% aansprakelijk. (10% van de reparatiekosten zijn dus voor rekening van de leverancier, of hij zou je 10% van de aankoopwaarde terug kunnen geven)

Garantie bijkopen (bij winkels die dat aanbieden) kan je wat moeite besparen, maar ook zonder extra garantie heb je rechten.

zie ook even deze lange post van mij: RolandWitvoet in "HD overleden, nog kans op tegemoetkoming..."

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn maxtor 160GB hd binnengehad. Op de site waar ik hem besteld heb stond vermeld dat er een cache van 8MB op zou zitten. En maxtor hds >= 120GB met 8MB cache krijgen wel 3 jaar garantie, die met 2MB cache niet. Dus ik heb gelijk gekeken, op de label van de HD is niets te vinden over die 8MB cache. Toen een RMA check gedaan om te kijken wanneer de garantie verloopt. Dit is in 2005. Ik heb dus een 2MB cache model gekregen ipv de bestelde 8MB. Is het verstandig om deze nu te retourneren? En kan ik dit kostenloos doen, het bedrijf heeft namelijk de fout gemaakt mij een 2MB cache schijf te sturen ipv een 8MB :/

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:19
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 12:09:
Dus ik heb gelijk gekeken, op de label van de HD is niets te vinden over die 8MB cache.
Op het label staat een typenummer.. die kun je opzoeken op de website van Maxtor... waarschijnlijk heb je één van deze:
6Y160P0 --> 8MB cache
6Y160L0 --> 2MB cache

Verwijderd

Topicstarter
Canard schreef op 24 december 2003 @ 12:14:
[...]

Op het label staat een typenummer.. die kun je opzoeken op de website van Maxtor... waarschijnlijk heb je één van deze:
6Y160P0 --> 8MB cache
6Y160L0 --> 2MB cache
Dat is vreemd, ik heb wel het 6Y160P0 model. Bij de warranty check krijg ik echter maar 2 jaar garantie ipv de 3 jaar die vermeld staat op de site :?

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-03 23:03

icecoolsniper

never run from a sniper!

Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 12:18:
[...]

Dat is vreemd, ik heb wel het 6Y160P0 model. Bij de warranty check krijg ik echter maar 2 jaar garantie ipv de 3 jaar die vermeld staat op de site :?
Ik d8 dat alleen de 8mb SATA modellen 3 jaar garantie hadden

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

RolandWitvoet schreef op 23 december 2003 @ 08:19:
In Nederland geldt een fabrieksgarantie van 1 jaar. die 2 jaar is een europese richtlijn die wel ingevoerd zal gaan worden, maar op dit moment is dat alleen nog maar in Italië gebeurd.

[...]

zie ook even deze lange post van mij: RolandWitvoet in "HD overleden, nog kans op tegemoetkoming..."
* Kuch * 1 mei 2003 wetswijziging BW
Besluit van 7 april 2003, houdende vaststelling
van het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet
van 6 maart 2003 tot aanpassing van Boek 7 van
het Burgerlijk Wetboek aan de richtlijn
betreffende bepaalde aspecten van de verkoop
van en de garanties voor consumptiegoederen
(Stb. 2003, 110)
[etc]

Enig artikel
De wet van 6 maart 2003 tot aanpassing van Boek 7 van het Burgerlijk
Wetboek aan de richtlijn betreffende bepaalde aspecten van de verkoop
van en de garanties voor consumptiegoederen (Stb. 2003, 110) treedt in
werking op 1 mei 2003.

[etc]
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
Uitgegeven de vijftiendeapril 2003
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
* Kuch * conformiteit en contractuele garantie strikt scheiden

* Kuch * bij fabrieksgarantie art. 7:6a BW nog eens goed lezen

Ik zou dat verhaal in dat andere topic nog maar eens goed bekijken O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Wekkel op 24-12-2003 12:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 16:36:
Precies, voor dat tientje extra heb je meer garantie en een snellere schijf, wat wil je nog meer. Ik koop dus ook alleen nog maar 8MB modelletjes. Op mijn Raptors (in bestelling) zit nog langer garantie.

Verwijderd

Topicstarter
icecoolsniper schreef op 24 december 2003 @ 12:21:
[...]

Ik d8 dat alleen de 8mb SATA modellen 3 jaar garantie hadden
Van de maxtor site. Vreemd dat ze dit aangeven op hun site maar bij een warranty check lijkt dit opeens niet meer te gelden.

Verwijderd

Maxtor geeft op bepaalde modellen 3 jaar garantie, o.a. op de diamondmax plus 9 120GB 8MB chache.
Om die reden bestelde ik er afgelopen september 4 stuks (2 voor mezelf en 2 voor een collega).
1 van mijn 2 schijven loopt nu op zijn laatste benen en ik kom er bij het aanmaken
van de RMA bij Maxtor tot mijn stomme verbazing achter dat er slechts 1 jaar garantie op zit :(
Ik snap dit niet, dus check ook de serienummers van die andere 3 schijven: blijken er 2 schijven tussen te zitten met 3 jaar garantie en 2 schijven met 1 jaar garantie... en jawel de 2 met 3 jaar garantie zitten in de PC die ik bouwde voor m'n collega en die andere 2 zitten in mijn eigen systeem :'(
Aangezien ik hier geen bal van snapte, maar eens even kontakt opgenomen met Maxtor support.
Ze hebben het voor me uitgezocht en ik kreeg de volgende reply (naam en serienrs. zijn aangepast de rest is origineel):

Dear Mr. XXX,
Further to our conversation earlier today, I can now confirm the warranty end dates listed on our website for the drives you queried are correct. As explained on the phone, all Maxtor drives with 120Gb capacity (and above) with 8Mb cache built after May 12th 2003 receive a three year warranty as standard. Howevver all Maxtor drives, regardless of specification, which are sold to OEMs are subject to a standard one year warranty. An "OEM" is an Original Equipment Manufacturer and the drives are sold to them for the purpose of being integrated into a complete computer system.

Maxtor will only honour the warranties as listed on our website. If your dealer has agreed to provide an extended warranty on any of these drives, you must go back to your dealer for any in-warranty replacement issues.

S/N Build date Sold to Catagorey Standard Warranty

Y323Txxx 7/8/2003 CENTERPRISE INTERNATIONAL LIMITED OEM 1 year
Y323Pxxx 7/8/2003 CENTERPRISE INTERNATIONAL LIMITED OEM 1year
Y3298xxx 28/08/03 FORMOZA ELECTRONICS GMBH Distributor 3 years
Y327Lxxx 22/08/03 FORMOZA ELECTRONICS GMBH Distributor 3 years

OEM= Original Equipment Manufacturer
I hope this clarifies the situation for you.
If you have any further queries, please do not hesitate to contact us again.
Kind Regards
Tara Killalea
Customer Support, Maxtor Ireland Ltd.

Konklusie: op OEM zit slechts 1 jaar garantie.

Ik had graag voor advanced RMA via Maxtor gekozen, je krijgt dan eerst een vervangende schijf toegestuurd en moet binnen 30 dagen de kapotte schijf terugsturen. Ik moet nu gaan RMA-en via de shop waar ik ze heb gekocht, zij geven 2 jaar garantie, maar gaven al aan dat het wel een paar weken kan duren.... :(

Verwijderd

Ik heb de garantietermijn van m'n Maxtor opgezocht en daar zit volgens de duitse maxtor site nog tot eind 2006 garantie op.
8mb cache >120gig ata (sata maar dat onderscheid maken ze blijkbaar niet).

M'n vraag is of je als je een schijf naar de fabriek terug stuurd, ervan uitgaande dat je al een rma nummer hebt gekregen, of je dan ook een kopie van het oorspronkelijke faktuur mee moet sturen of dat ze ook zonder die kopie-faktuur de garantie af handelen.
Ik heb namelijk geen faktuur en alhoewel ik daar wel aan kan komen kost me dat een kleine 40 euro extra die ik liever op zak houd.

Iemand ervaringen met rma zendingen naar met name Maxtor en of naar de faktuur gevraagd wordt?

Wazige is dat de schijf in kwestie blijkbaar door de leverancier wel netjes aan Maxtor is doorgegeven, termijn klopt namelijk precies wel 8 dagen zichttermijn extra blijkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 00:22 . Reden: spelvoutjes ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 00:09:
M'n vraag is of je als je een schijf naar de fabriek terug stuurd, ervan uitgaande dat je al een rma nummer hebt gekregen, of je dan ook een kopie van het oorspronkelijke faktuur mee moet sturen of dat ze ook zonder die kopie-faktuur de garantie af handelen.
Faktuur is 100% zeker weten niet noodzakelijk.

ARME AOW’er

Verwijderd

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Da's 8)
Maar blijft toch vreemd want ik zou deze aankoop toch als OEM beschouwen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 00:19:
Maar blijft toch vreemd want ik zou deze aankoop toch als OEM beschouwen.
Gelukkig ben jij niet Mr. Maxtor.

ARME AOW’er

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
gewoon garantie geven is waarschijnlijk goedkoper dan geruzie over wel of niet oem

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Pagina: 1