Toon posts:

Bij het booten Debian 01010101010101

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
We hebben thuis een stroomstoring in de meterkast gehad waardoor de stoom uitviel. Mijn server staat achter een UPS APC 1000VA die heeft de server na 7 min uit gezet maar nu wil mijn server niet meer booten! Het is een Compaq Proliant 3000/500 met een raid controler ik heb twee arrays 1 met raid 5 waar mijn systeem van boot normaal gesproken dan.

Bij het opstarten geeft hij na goed door het bios opstart scherm en schijven controle heen te zijn gelopen alleen 01010101010101............. en dat gaat dan de hele tijd door! Heeft iemmand hier een oplossing voor???

Oja, ik heb Compaq system tools erop staan (F10) en daarna hoort hij met Lilo te booten op Debian 3.0 Stable. Ik kom trouwens ook niet met F10 in de Compaq System tools dit geeft ook 010101010101............

Ik kan dus wel een beetje hulp gebruiken! :'(

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk iets veranderd aan je kernel of je lilo config, zonder lilo te runnen.
Probeer eens met een rescue disk op te starten, wat jij hebt is een typisch lilo probleem.

En als je het probleem heb opgelost, moet je echt eens ff naar grub kijken, werkt 10x beter dan lilo.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 14:01 ]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
inderdaad gewoon met rescue disk starten (root disk heb je geloof ik ook nodig) en gewoon 'lilo' intiepen. Dit probleem krijg ik ook vaak als je bijvoorbeeld een nieuwe kernel hebt geinstalleerd. DAn zegt hij wel dat hij lilo zelf heeft gedraait, maar meestal moet ik het dan nog een keer doen voordat hij echt werkt. Ik hoop dat je raid systeem door de recuedisk wordt herkend..

Verwijderd

rescue floppy / CD geprobeert?
is het deze kast?
http://h18004.www1.hp.com...oliant3000/index-600.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 14:05 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
help ! stroomstoring en meer
http://groups.google.com/...13969%40today.com&rnum=10

Je bootsector is waarschijnlijk NDK. :/

Quote: "You've corrupted the master boot record of your hard disk.."

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 22 december 2003 @ 14:01:
inderdaad gewoon met rescue disk starten (root disk heb je geloof ik ook nodig) en gewoon 'lilo' intiepen. Dit probleem krijg ik ook vaak als je bijvoorbeeld een nieuwe kernel hebt geinstalleerd. DAn zegt hij wel dat hij lilo zelf heeft gedraait, maar meestal moet ik het dan nog een keer doen voordat hij echt werkt. Ik hoop dat je raid systeem door de recuedisk wordt herkend..
Ha ik ga het vanavond gelijk proberen!!
Ik zit nu namelijk op mijn werk!

Ik hoop ook dat mijn raid systeem word herkend de BF2.4 kernel herkend hem in ieder geval wel ik weet niet of deze ook op floppy staat. Die ik trouwens nog moet maken!

Als me dit gelukt is zal ik mij verdiepen in GRUB maar ik hoop eerst LILO te kunnen redden. Ik boot toch bijna nooit ...

Heeft iemmand nog TIPS of iets waar ik goed op moet letten bij de LILO rescue want dit moet wel in 1 keer goed gaan. :/

Verwijderd

Topicstarter
Jep die kast is het alleen is het een 19" rack model dual 500 en met scsi uw2 controller hot swap!

• frim
  • Niet online
Als je boot met rescue disk moet je je root filesystem meeegeven. Bij mij start ik dan op met "rescue root=/dev/hda2" maar ik weet niet hoe dat bij jou zit omdat je RAID hebt.

Als je de diskettes gaat maken, moet je de rescue disk EN de root disk hebben. Het liefste 2x want die dingen willen (bij mij iig) nog wel eens stuk gaan ;)

Verwijderd

Topicstarter
LaLaLand schreef op 22 december 2003 @ 14:06:
[...]

http://groups.google.com/...13969%40today.com&rnum=10

Je bootsector is waarschijnlijk NDK. :/

Quote: "You've corrupted the master boot record of your hard disk.."
Ja daar lijkt het wel op ik snap alleen niet hoe dit nu zo in eens kan!!
Hij liep al meer dan een maand als een zonnetje op nieuw starten en dan je Lilo naar de maan! Maar hopelijk niks dat niet te repareren valt .... trouwens als grub beter is kan ik die er dan niet beter gelijk opzetten of is dat vragen om moeilijkheden???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 15:03:
[...]

Hij liep al meer dan een maand als een zonnetje op nieuw starten en dan je Lilo naar de maan! Maar hopelijk niks dat niet te repareren valt .... trouwens als grub beter is kan ik die er dan niet beter gelijk opzetten of is dat vragen om moeilijkheden???
Ik zou eerst ff zorgen dat je alles weer aan de praat krijgt, vervolgens kan je eens kijken naar grub.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 15:03:
[...]

Dat is je eigen keus.
LILO ondersteunt resoluties hoger dan 640x480, maar dat is voor een server niet perse een must.

* Lalaland zou voor LILO gaan, als dat er bijgeleverd is (Never touch a repaired ( >:) ) system)

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Topicstarter
LaLaLand schreef op 22 december 2003 @ 15:09:
* Lalaland zou voor LILO gaan, als dat er bijgeleverd is (Never touch a repaired ( >:) ) system)
Dat is er eentje om te onthouden!! :))

Ik ga er straks mee aan de gang.......

P.S. Staan die rescue diskettes van Debian 3.0 ergens op de cdrom zodat ik deze met RaWrite op een diskette kan zetten. Ik heb zoiets nl. nog nooit bij de hand gehand met Linux. OF kan ik mijn rescue actie ook uitvoeren vanaf CDROM?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 22 december 2003 @ 14:57:
Als je boot met rescue disk moet je je root filesystem meeegeven. Bij mij start ik dan op met "rescue root=/dev/hda2" maar ik weet niet hoe dat bij jou zit omdat je RAID hebt.

Als je de diskettes gaat maken, moet je de rescue disk EN de root disk hebben. Het liefste 2x want die dingen willen (bij mij iig) nog wel eens stuk gaan ;)
O ik las je post even iets later... Uhh tja
met een raid config hebben je drives andere namen maar ik weet niet zo snel welke en daar kan ik nu ook niet meer achter komen ben ik bang.... is het comando "rescue root=/dev/hda2" echt noodzakelijk???

Ja diskettes gaan steeds stuk maar ik heb er nog wel 300 lege liggen dus dat zal geen punt worden! ;)

Ik heb nog een linkje gevonden waar nog nuttige zaken instaan voor mijn raid controller.
http://www.pocock.com.au/linux-doc/debian-raid-hw.html

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 15:51 ]

Verwijderd

Ik heb dat probleem ook eens gehad, na uren proberen kwam ik op het idee de bios eens te resetten (zoek cmos clear jumper op je moederbord). En hierna was het probleem spontaan verdwenen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 15:57:
Ik heb dat probleem ook eens gehad, na uren proberen kwam ik op het idee de bios eens te resetten (zoek cmos clear jumper op je moederbord). En hierna was het probleem spontaan verdwenen.
Hmm ik denk niet dat het hier aan ligt! Ik moet er niet aandenken het bios even op papier te zetten en hem dan even te cleanen... maar als ik er echt niet meer uit kom zou ik dat ook nog eens kunnen proberen. In ieder geval bedankt voor de tip.

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Ik heb Debian weten te booten met de CDROM.
F3 --> rescbf24 root=/dev/ida/c0d0p3

Nu kan ik dus in mijn systeem dus ik dacht laat ik LILO in typen op de console.
code:
1
2
Added Linux *
Added Other (c0d0p1)

ik dacht dat is dus goed! Maar als ik hem op nieuw boot dan krijg ik dus exact het zelfde als voor heen nl. 0101010101010101010101010101.............etc.....

Dus ik weet niet of dat is wat ik moet doen of moet ik soms ook nog aangeven welke schijf hij moet pakken want c0d0p1 is niet de juiste hij moet c0d0p3 hebben? of deze c0d0????

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 18:57 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

heb je fdisk /mbr gerund (zou niets uit moeten maken volgens mij; maar je weet maar nooit ;) )

overigens komen er steeds meer hits; hoe minder data je invoert ;)

http://groups.google.com/groups?q=lilo+01
http://groups.google.com/groups?q=lilo+0101
http://groups.google.com/groups?q=lilo+010101
http://groups.google.com/groups?q=lilo+01010101

:D

[ Voor 59% gewijzigd door Spider.007 op 22-12-2003 18:48 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• frim
  • Niet online
als je opstart met een bootdisk dan hoor je denk ik te zien welke /dev's je hebt.. bij mij kwam er ook te staan na het initialiseren van de IDE-driver: "partitions on /dev/hda: hda1 hda2 hda3 hda4 <hda5>" oid.. als je dat ziet kun je een van die partities proberen totdat je de juiste vind. Volgens dat document moet het iets van /dev/ataraid/d0p1 of zo. Je hebt zeker geen bootdisk gemaakt van je harde schrijf toen de installatie vroeg of je dat wou? dan heb je zeker een disk die je raid ondersteund..

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 22 december 2003 @ 18:46:
heb je fdisk /mbr gerund (zou niets uit moeten maken volgens mij; maar je weet maar nooit ;) )

overigens komen er steeds meer hits; hoe minder data je invoert ;)

http://groups.google.com/groups?q=lilo+01
http://groups.google.com/groups?q=lilo+0101
http://groups.google.com/groups?q=lilo+010101
http://groups.google.com/groups?q=lilo+01010101

:D
FDISK /MBR werkt volgens mij alleen onder Windows!
Volgensmij ben ik bijna tot een oplossing gekomen maar ik heb wat moeite om LILO opnieuw op mijn schijf te krijgen.
code:
1
lilo -i -b /dev/ida/c0d0
maar dan krijg ik de help omdat de invoer fout is .... :?

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 22 december 2003 @ 18:56:
als je opstart met een bootdisk dan hoor je denk ik te zien welke /dev's je hebt.. bij mij kwam er ook te staan na het initialiseren van de IDE-driver: "partitions on /dev/hda: hda1 hda2 hda3 hda4 <hda5>" oid.. als je dat ziet kun je een van die partities proberen totdat je de juiste vind. Volgens dat document moet het iets van /dev/ataraid/d0p1 of zo. Je hebt zeker geen bootdisk gemaakt van je harde schrijf toen de installatie vroeg of je dat wou? dan heb je zeker een disk die je raid ondersteund..
Het booten is gelukt maar ik moet nu mijn lilo nog weg schrijven en dat lukt me nog niet!! :/

• frim
  • Niet online
gewoon lilo intypen zou voldoende moeten zijn..

edit: ik had je vorige post nog niet gezien.

je kan proberen om cfdisk te starten. dan kijken of de partitietabel goed is en die dan weer wegschrijven. daarna nog een keer lilo draaien.

misschien heeft fdisk/cfdisk wel een repair optie, moet je even in de man kijken, ik heb hier geen linux

[ Voor 77% gewijzigd door frim op 22-12-2003 19:03 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 18:56:
[...]

FDISK /MBR werkt volgens mij alleen onder Windows!
Volgensmij ben ik bijna tot een oplossing gekomen maar ik heb wat moeite om LILO opnieuw op mijn schijf te krijgen.
code:
1
lilo -i -b /dev/ida/c0d0
maar dan krijg ik de help omdat de invoer fout is .... :?
quote: man lilo
-i boot-loader
Specify a file to be used as the new boot loader.
(The default is /boot/boot.b.)
:?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 22 december 2003 @ 19:02:
-i boot-loader
Specify a file to be used as the new boot loader.
(The default is /boot/boot.b.)
doet het ook niet
code:
1
lilo -i boot-loader /boot/boot.b.

krijg ik weer een help "usage: ........bla bla"

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 19:12 ]

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

nevermind beetje overbodig :)

[ Voor 154% gewijzigd door MM- op 22-12-2003 19:22 . Reden: dom geweest ... ]

• frim
  • Niet online
ik denk dat hij bedoelt dat hij niet weet wat jij aan het doen bent. heb je mijn reply daarboven al gelezen (was ge-edit)?

Verwijderd

Topicstarter
HEY DUDES HIJ WERKT!!!!!!!!!

Webmin has saved the day!!! _/-\o_
Lilo opnieuw ingesteld met Webmin en weg geschreven!
en normaal booten!!!

thnx voor jullie reacties!!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 19:34 ]

• frim
  • Niet online
wil je ons ook vertellen wat je hebt gedaan?

misschien hebben toekomstige zoekers daar wat aan ;)

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 22 december 2003 @ 19:34:
wil je ons ook vertellen wat je hebt gedaan?

misschien hebben toekomstige zoekers daar wat aan ;)
Ha je hebt gelijk...!!!
Ik heb webmin even opnieuw opgestart want hij werkte niet in 1 keer je kent het wel
code:
1
/etc/init.d/webmin restart

daarna kon ik aan de slag met webmin...

vervolgens naar "Edit Global Options"
en daar heb ik de optie "Write boot loader to" naar mijn "Compaq RAID 0 drive 0 (Compaq SMART-2/P Controller)" laten verwijzen. Oja het is wel een raid 5 maar dat ziet hij niet maar werkt verder prima dus geen probleem van maken! :)
dan gaan voor de optie "SAVE" en daarna "Apply Configuration"
en rebooten met de handel....

En gewoon netjes booten dus deze jongen is erg blij :*)

• Wilke
  • Laatst online: 22-02 22:40
Kortom, dit was met google ook wel uit te vinden geweest, en is ook in NOS al tig keer voorbij gekomen (probeer te zoeken op 'lilo 01 01 01'). Mooi dat het is opgelost, maar het topic gaat alsnog dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.