[voeding]fan uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Hoi

Ik heb hier een 112Watt voeding en daarvan gebruik ik maar iets van 20Watt maximaal van. (4 CCFL's aan 2 invertors) Er zit een 80mm fannetje op van 1,5 Watt die ik schat 2500rpm maakt. Het is overigens geen temperatuur gestuurde fan. In de voeding zitten verder geen heatsinks. Kan ik met deze lage belasting die fan gewoon uit doen of is het verstandig om er toch een fannetje met zeg maar 1000rpm in te laten blazen? Hij zit niet in m'n kast dus de omgevingstemperatuur is ook vrij laag.

Edit -> Staat het topic hier goed of moet ie naar DHOC?

[ Voor 14% gewijzigd door kutkip op 22-12-2003 13:01 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:51
kutkip schreef op 22 december 2003 @ 12:54:
Hoi

Ik heb hier een 112Watt voeding en daarvan gebruik ik maar iets van 20Watt maximaal van. (4 CCFL's aan 2 invertors) Er zit een 80mm fannetje op van 1,5
Je hebt één voordeel er zit totaal geen essentiele hardware op dus als die voeding er aan gaat dan is er nog géén nood. Bij mij kon een 200 watt ATX (waarvan ik 250 watt vroeg) 1 jaar draaien met een fan op 5 volt (hij wordt dan wel heel heet)

Wat je zou kunnen proberen is de heatsinks vergroten (extra ijzer er aan vast solderen. Of er een aluminium heatsink (van een oude processor) bij op schroeven.

[ Voor 15% gewijzigd door BovenHond op 22-12-2003 14:11 ]

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Ik heb het zo gedaan; de fan (die voor de ene helft uit de voeding stak en voor de andere helft erin) eruit gehaald, een Zalman 15cm dunne slim-fan erin gedaan (hij steekt nu meer uit) met de connector naar buiten, op de voeding aangesloten (op 5v) en er een mooie fangrill op geschroeft. Nu is ie zo goed als onhoorbaar en hij wordt nog steeds helemaal niet warm. Bovendien kan ik nu de fan connector er zo uittrekken zonder de voeding open te maken.
* kutkip is tevreden met z'n simpele modje :)