Toon posts:

notebookschermverlichting?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe werkt de verlichting van een notebook-scherm?
Worden er vier tl-buisjes op een 'lichtverdelingsframe' gemonteerd, welke het LCD van achteren egaal doorschijnt?
(Zijn er ergens foto's van te vinden op internet?)

Hét probleem met notebooks is dacht ik (ik heb er zelf helaas geen een) de zéér korte gebruiksduur los van het lichtnet. Na twee uur is het over met de pret, want dan moet de accu weer uren aan de lader.

Omdat de meeste energie wel in die schermverlichting zal gaan zitten, vraag ik mij af waarom er niet gebruik wordt gemaakt van omgevingslicht.
Waarom zit er op het notebookdeksel niet een éxtra klep, die je open kan klappen en op omgevingslicht kan richten, dat dan via een spiegelend oppervlak door het notebookscherm wordt gestuurd.
Sensors kunnen dan de eigenlijke schermverlichting omlaag regelen.
Met een beetje mazzel kun je zoveel (zon-)licht opvangen dat de schermverlichting zelf helemaal uit kan blijven. Daardoor kun je het notebook misschien wel een hele werkdag los van het lichtnet laten draaien.

Misschien is dit tekeningetje enigzins verhelderend? (Puntjes wegdenken!)

.....................//scherm
....................//
...................// <-- (zon-)licht
=========//========o========
|-----------------|
notebook --- extra klep --- klep met zonnecellen

-Als je dan ook nog zonnecellen op het deksel plakt wordt de accu steeds bijgeladen.
-Die IBM-vinding om met typen op het toetsenbord stroom op te wekken kan ook een deel bijdragen.
-Er bestaan opwindbare radio's en zaklantaarns (knijpkat). Waarom niet een veer in het notebook ingebouwd, die je met een slinger opwindt, waarna een dynamo wordt aangedreven die de accu oplaadt?

Toegegeven: allemaal omslachtige zaken, maar als je per sé lange tijd los van het lichtnet wilt werken heb je dat er misschien wel voor over.

Als iemand een oud notebook heeft: kun je licht laten schijnen door het LCD-scherm als je het deksel eraf hebt gehaald? Zou je omgevingslicht kunnen toepassen?

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

Vergis je niet: d'r zitten stevige backlites achter zo'n scherm (staat ook hoogspanning op). Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat omgevingslicht zo'n hoge opbrengst kan genereren dat het voldoende is om je scherm te verlichten. Degene die echter DE nieuwe stroomvoorziening voor mobiele devices ontwikkelt die er voor zorgt dat je inderdaad min. 8 uur draadloos achter elkaar kan werken, heeft GOUD in handen. (d'r wordt dan ook aardig wat research naar gedaan, zo las ik laatst iets over een brandstofcel op methanol in de c't....)

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

Verwijderd

Topicstarter
De achtergrondverlichting hoeft niet alle 'backlite' voor z'n rekening te nemen. Alle kleine beetjes helpen, als je lang vrij van het lichtnet wilt werken, zou ik denken.

Verwijderd

Zo'n sterke lamp heb je nou ook weer niet nodig.
Heb wel eens een scherm tegen een halogeentje gehouden, werkt perfect.
(gaf trouwens zelfs iets te veel licht)

Verwijderd

Oh ja, je maakt een grote denkfout:
zwak licht + zwak licht = GEEN sterk licht !!
Daarom zou je geen omgevingslicht kunnen gebruiken.
Zonnecellen zou wel een mooie oplossing zijn, maarja, die zijn er al :)