rare temperaturen

Pagina: 1
Acties:

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-08 12:59
eindelijk had ik dan een nieuwe computer besteld na het sparen enzo. toen ik m in elkaar had gezet en bios ingesteld was mn cpu. 65 graden!!! toen heb ik windows toch maar even snel er op gezet en even met de harde ware monitor van asus gekeken die er bij zat daar was ie 67 graden terug naar de bios 75graden!!
weer in windows met hware monitor 69 graden even een spelletje gespeeld 80 graden ik word zelf helemaal gek 8)7 van die hoge getallen !! :(
nu heb k mn pc maar op 1,24 ghz draaien maar 2,08 moet ie dus eigenlijk op draaien

asus a7v600 mobo
amd athlon xp 2800+ barton
corsair 512mb ram 400mhz

ik die cpu boxed gekocht dus met originele kloeler

kan iemand mij helpen??????? :'(

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Hoe zit het met je koel prut? Zit er niet te veel op? Der moet maar een dunne laag op de core zitten

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Hoe voelt de heatsink aan ?. Als deze echt heel warm is, is er goed kontakt tussen de proc en de heatsink, maar is de heatsink onvoldoende (of de airflow in je kast onvoldoende) om de warmte af te voeren.
Als de heatsink niet heet is, is er kennelijk slecht kontakt tussen de heatsink en de proc. Daar zijn een aantal oorzaken voor mogelijk: de heatsink zit niet recht op de proc, of de koelpasta/sticker is niet goed.

Zie ook deze draad:
[rml][ !OC] AMD 2700+ onstabiel op standaard waarde's.[/rml]

[ Voor 13% gewijzigd door Bart-01 op 22-12-2003 10:59 ]

Do as I say, don't do as I do.

• The_Priest
er zat zo'n plakkertje koelpasta op zit er bij in de box en de proc. zit er recht op daar ben ik van overtuigd. de airflow in mn kast is ook goed een case fan voor onder die suckt en eentje bij de proc. die blowt als ik ze uit heb scheelt een paar graadjes en als ik de kast open heb nix dus daar zal het niet aan liggen,.

Verwijderd

The_Priest schreef op 22 december 2003 @ 11:20:
er zat zo'n plakkertje koelpasta op zit er bij in de box en de proc. zit er recht op daar ben ik van overtuigd. de airflow in mn kast is ook goed een case fan voor onder die suckt en eentje bij de proc. die blowt als ik ze uit heb scheelt een paar graadjes en als ik de kast open heb nix dus daar zal het niet aan liggen,.
Zoals ze hier boven zeggen, je moet even ana je heatsink voelen of die ook bloedheet is! ;)
Anders zet je je cooler er toch opnieuw even op? met een beetje silver grease erop >:)

• The_Priest
echt niet heet een beetje warm dus kzal dat eens doen thnx en weet iemand misschien hoe dat zit dat mn bios 7graden meer aan geeft als andere proggies?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 13:23
The_Priest schreef op 22 december 2003 @ 12:15:
echt niet heet een beetje warm dus kzal dat eens doen thnx en weet iemand misschien hoe dat zit dat mn bios 7graden meer aan geeft als andere proggies?
Die ASUS Hardware Monitor zou ik ten eerste al schrappen van de lijst met geloofwaardige programma's, die dingen geven soms echt de meeste vage waardes aan. Je kan beter op de BIOS temperaturen afgaan, want ook al zouden die temperaturen te hoog zijn, je let er dan wel beter op.

De boxed koelers bij AMD's zijn trouwens meestal best redelijk, maar als je goed wilt koelen zul je het toch echt met iets anders moeten doen :)

The devil is in the details.

Verwijderd

ik denk dat dat komt omdat je geen goed contact hebt tussen koeler en cpu en dat hij in de bios gewoon meer van de cpu nodig heeft als in windows

Verwijderd

k raad je aan om ff je koeler eraf te halen en dan een beetje koelprut ERAF halen zodat er nog een heel dun laagje overblijft waar je bijna de koeler doorheen ziet. K heb gister heel me systeem uit elkaar gehaald en schrok ook van de temps toen ie weer in elkaar stond: beetje koelprut eraf en gaat weer als een speer op 38 i.p.v 78 graden.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-08 17:35

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

The_Priest schreef op 22 december 2003 @ 12:15:
Heb heb je wel t plakkertje van de cooler afgehaald alvorens hem te monteren?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• The_Priest
duh :( ik heb nu andere koelpasta gekocht nu die prut eraf halen heeeel dun laagje erop en kijken wat ie doet,, de temperatuur daalt wel per dag een graad ofzo :?

Verwijderd

uit eigen ervaring kan ik ook zeggen dat als je bijvoorbeeld 4 dagen CPU-burnin draait dat daarna ook je CPU iets koeler wordt(idle) dan voorheen.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

Voltage van je cpu?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:06

_Ernst_

Mark It Zero!

Sommige koelpastas staan er ook om bekend dat ze een tijdje moeten inwerken, daarna gaan ze het beter doen.

Last.fm

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-08 21:37
The_Priest schreef op 22 december 2003 @ 17:26:
duh :( ik heb nu andere koelpasta gekocht nu die prut eraf halen heeeel dun laagje erop en kijken wat ie doet,, de temperatuur daalt wel per dag een graad ofzo :?
Huh? :? Openingspost 22 december 10:49h, deze post is van 22 december 17:26h, krap 7 uur later en je kunt al uitspraken doen in de trant van 'per dag'????

• sailor_ej
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 13:07
Bart-01 schreef op 22 december 2003 @ 10:57:
Hoe voelt de heatsink aan ?. Als deze echt heel warm is, is er goed kontakt tussen de proc en de heatsink, maar is de heatsink onvoldoende (of de airflow in je kast onvoldoende) om de warmte af te voeren.
Als de heatsink niet heet is, is er kennelijk slecht kontakt tussen de heatsink en de proc. Daar zijn een aantal oorzaken voor mogelijk: de heatsink zit niet recht op de proc, of de koelpasta/sticker is niet goed.

Zie ook deze draad:
[rml][ !OC] AMD 2700+ onstabiel op standaard waarde's.[/rml]
Kijk ook even of je de laatste biosversie hebt.
Bij mijn type MB en 2 versies hoger scheelde het 20 graden lager (ook in de BIOS)

We cannot direct the wind, but we can adjust the sails

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 19:33
dat is wel gek ja ! Hoe doe je dat ?

Ik denk niet dat bios meer van de cpu vraagt dan windows hoor !

Ach ja..........

Verwijderd

waarschijnlijk gewoon slechte uitlezing dan, na een bios update gaf m'n A7V333 betere waarden aan (CPU idle van 60 naar 42 wat op gevoel ook meer klopt)

• The_Priest
joppybt schreef op 22 december 2003 @ 17:36:
[...]

Huh? :? Openingspost 22 december 10:49h, deze post is van 22 december 17:26h, krap 7 uur later en je kunt al uitspraken doen in de trant van 'per dag'????
ja het gaat ook om een paar grades eer gister niet stressed 70graden gister 67graden en vandaag 65graden en de voltage op de core is 1,744 Volt dat lijkt me wel OK maar ik ga morgen mn bios updaten en nieuw koelpasta ;)

• The_Priest
nou bios upgedate van 1005 naar 1006 wat niet uitmaakte met temperatuur eikgenlijk en even opnieuw heatsink erop gezet met nieuwe koelprut nu is ie stressed in sisoft sandra (die wel hetzelfde aangeeft als de hw monitor van asus) 51graden en als ik m dan opnieuw opstart en in de bios kijk 56 graden (na 1,5 uur nfs underground spelen en daarna burn in test normaal hangt ie rond de 45 graden dus het lijkt me wel OK :) weet iemand ongeveer hoe warm een athlon 2800+ barton word met standaard koeling?? (beetje vergelijken) :P

btw iedereen bedankt voor de tips

(ik wist trouwens niet dat koelpasta zoveel verschil kon maken 8)7 )

Verwijderd

Definiëer eerst 'standaard koeling' maar eens. Iedereen heeft een andere kast, en een andere airflow, en een andere temperatuur op z'n kamer, en een ander programma om de waardes mee uit te lezen, en een andere sensor op z'n moederbord, en die sensor net wat anders tegen z'n CPU aan zitten, en sowieso is elke CPU uniek qua eigenschappen waaronder ook die van de temperatuur.

Oftewel .. er bestaat niet zoiets als 'standaard'.

Verwijderd

weet iemand ongeveer hoe warm een athlon 2800+ barton word met standaard koeling?? (beetje vergelijken)
Met de gemiddelde koeling van een Nederlander zo'n 55-65'C, al zal dat gemiddelde hier @ GoT behoorlijk lager liggen omdat ons idee van standaard koeling behoorlijk verschilt van de mensen die maar 1 fan in hun kast hebben en wij hem dan ook nog eens graag richting 3GHz trappen. zoeken: 2800+ temperaturen.
1 van de leuke dingen van een PC is dat door de vele standaarden er niet 1 standaard is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 07:39 ]

Verwijderd

Mijn 2600+ is met de boxed cooler 37-38 graden, stressed scheelt niet zo veel, hoogstens een tempverschil van een paar graden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, laten we eens met z'n allen onze temperaturen posten. Alsof de topicstarter daar wat aan heeft 8)7 Help hem eens aan een lagere temperatuur in plaats van om je temps te posten :)

Verwijderd

BalusC schreef op 23 december 2003 @ 09:08:
Ja, laten we eens met z'n allen onze temperaturen posten. Alsof de topicstarter daar wat aan heeft 8)7 Help hem eens aan een lagere temperatuur in plaats van om je temps te posten :)
Ik denk dat het probleem van de TS nu wel opgelost is. 56 graden is niet meer om over te mouwen. Hij vraagt btw zelf om temps van de barton. Dan willen mensen nog weleens reageren in de vorm van graden :)
Pagina: 1