Toon posts:

Hoe maak ik de mooiste DVD van mn home video?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb zelf een video bewerkt, vanuit een DV-camera. Er staat nu zo'n 10 Gb aan AVI-bestanden (13 stuks) klaar om op een DVD gebrand te worden.

Afgelopen weekend het programma InstantDVD erop losgelaten, maar de resulterende kwaliteit was *nogal* teleurstellend.

Ik neem aan dat het beter is om een programma als TMPGenc erop los te laten, en instantDVD te gebruiken om te VOB's, IFO's goed te zetten. Daar staat het systeem nu nog op te stampen. (heb ook nog een probleem met vastlopers, maar dat is voor een ander forum :-) )

Daarbij heb ik een deinterlace-filter en een filter voor het wegpoetsen van horizontale strepen ingesteld, voor een VBR van 7000 en lineair PCM geluid.

Is dit nu de beste aanvalsroute? Of zijn er betere methodes?

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
DV is interlaced en de TV is ook interlaced, waarom wil je de-interlacen? Dan halveer je ongeveer je resolutie. Ik zou zo weinig mogelijk filters gebruiken.
Dan idd vbr max op 8000, gemiddeld op 7000 en min op 1000 kb/s zetten met de standaard geluid compressie (mp3)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een deinterlace erop, omdat (vermoedelijk door storing in mn camera) er heel veel horizontaal versprongen lijnen in het beeld staan.

Ik heb het middels horizontaal sharpening geprobeerd, maar dat lukte niet. Dus nu heb ik het filter op vertikaal blurren gezet, dan valt het tenminste niet zo op.

Deinterlace haalt dan de laatste artifacten weg.

Overigens, is de oplossing zoals ik hem beschrijf met TMPGenc de beste? Of zijn er betere / makkelijkere encoders. Ik lees op I-net alleen maar over encoders voor DivX, maar dat is dus wat ik niet wil.

Verder vraag ik me af of het middels een dergelijke encoder niet mogelijk is om het scherpe van DV een beetje te verzwakken, ten einde wat meer op de 'look' van een bv. Amerikaanse film uit te komen. (of wil ik nu te veel)

• La_Pazz
Bedenk dat de uiteindelijke film/dvd eigenlijk nooit beter eruit komt te zien dan de source (garbage in = garbage out). Je kan het iets opkrikken mbv filters. Zo kun je met filters de DV blurren, om zo de scherpte eraf te halen, maar waarom zou je dan willen? Filters moet je een zekere terughouding gebruiken, het wordt er niet altijd beter van.

TMPGenc is een van de betere, goedkoopste (zij het wat tragere) encoders voor mpeg2 files. Verder virtual dub of cinemacraft encoder zijn goede encoders, of anders met Premiere, ulead etc. Lees de guides op www.dvdrhelp.com.

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Heb je die horizontale strepen vooral bij beweging? In dat geval is het nl geen storing in je camera, maar gewoon het resultaat van interlaced beeld op een progressive beeldscherm. Deinterlacen is dan niet nodig als je het eindresultaat op tv gaat bekijken. Verder staat op www.doom9.org ook het een en ander over TPMGenc.

• La_Pazz
www.100fps.com staat precies uitgelegd wat interlacing is en hoe ermee om te gaan

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik de hele zooi gempgt en start ik instantdvd / WinDVd op. De computer wil nu nog steeds de hele 2,zoveel Gb converteren. Ik snap dat niet. Ik heb de instellingen van hierboven gebruikt. Dan kan hij toch gewoon in één keer de VOB's enzo gaan maken?

BTW e1f, wanneer ik nu naar de gebrande DVD kijk dan zie ik de strepen ook. Alles wat beweegt lijkt wel gefilmd door iemand met Alzheimer. Dus ik weet (vrij) zeker dat het niet met interlacing te maken heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 22:00 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Ik ben er zelf ook niet uit welk proggie nu het beste is. De source (DV tape) gecaptured naar een AVI bestand van 13.5GB per uur is prima, maar als ik het door de TMPGenc haal is de kwaliteit een stuk minder, ook zie je de strepen van het interlacen in beeld.

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 21:47:
BTW e1f, wanneer ik nu naar de gebrande DVD kijk dan zie ik de strepen ook. Alles wat beweegt lijkt wel gefilmd door iemand met Alzheimer. Dus ik weet (vrij) zeker dat het niet met interlacing te maken heeft.
Heb je die bekeken op je tv of op je pc? Als je op je tv nog steeds de strepen ziet is het idd iets anders en moet je idd gewoon een van de oplossingen gebruiken die je zelf al had bedacht. Meestal passen de dvd players in windows tijdens het afspelen ook een deinterlace filter toe wanneer je een dvd op de pc afspeelt en bekijkt op je beeldscherm. Dus dan zou je op je beeldscherm ook al geen strepen moeten krijgen. Kan je misschien een screenshot of een kort fragment hier plaatsen? Dan is het wat makkelijker oordelen.

Wanneer je iets om hebt gezet naar mpeg2 moet het inderdaad toch nog wel gehercodeerd worden naar .vob etc. bestanden die geschikt zijn voor video dvd's. Maar als het goed is is dit zo gebeurt. Ik gebruik zelf voor het maken van DVD"s het programmaatje DVDit, vind ik zelf erg fijn, maar er zijn nog vele anderen natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door e1f op 23-12-2003 01:54 ]

Pagina: 1