Toon posts:

MySql db's van Win naar Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Sinds lange tijd draai ik een webserver met Microsoft Windows. Op dit moment met Windows XP. Daar draai ik Apache, PHP en MySql op. Alles werkt goed en websites maken van alledrie de onderdelen gebruik.

Nu heb ik een nieuwe server ingericht met een Linux distro E-smith. Hier zitten dezelfde onderdelen op geinstalleerd. Probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik de bestaande databases van MySql kan overzetten naar de Linux server.

Op de Winserver staan de databases in de programmamap van MySql. Dat weet mijn admin programma PhpMyAdmin ook. Ik kan deze databases wel in een map op de Linuxserver zetten, maar ik denk niet dat de websites automatisch deze databases zullen vinden.

Hoe moet ik dit doen?

Greetz,
Roy

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Met phpMyAdmin kun je makkelijk alles exporteren. Je krijgt dan SQL code om alles op te bouwen. Dit hoef je dan alleen nog maar op de andere server uit te voeren.

Verwijderd

Topicstarter
Oke,
Alles exporteren, een plekje geven op de linux bak, en dan vanaf de linuxbak via phpmyadmin weer alles importeren?

ff proberen. thanx

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

je kunt volgens mij ook gewoon de bestanden kopieren; maar inderdaad, een import / export zal ook best werken. Je kunt dit btw beter met mysqldump als je grote databases hect; dan heb je minder last van het feit dat alles via een webinterface moet ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
shit, ik loop tegen de lamp: bij het ingaan van phpmyadmin krijg ik een errorcode. deze zegt dat ik niets kan doen omdat ik niet het juiste wachtwoord voer. raar, want ik heb hetzelfde wachtwoord ingevoerd als dat de server heeft. ik heb hiervoor de config van phpmyadmin bewerkt. iets anders kan ik niet bedenken. k ga even verder knoeien. als iemand een tip heeft graag!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 10:31 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

Predator

Suffers from split brain

PNS -> SA

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Export op je windoos:
mysqldump -uusername -ppassword databasename > /databasename.sql

Create new database on linux:
mysqladmin -uusername -ppassword create databasename

Import on linux:
mysql -uusername -ppassword databasename < /databasename.sql

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

Verwijderd

Topicstarter
jep, thanx voor de tip. dat gaat zeker lukken. Jammer alleen dat ik niet eens in phpmyadmin kan komen. om de databases te beheren. ik krijg:

--------------------------------------------------------------
Server localhost
Fout

MySQL retourneerde:

#1045 - Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: YES)
[Documentatie]

Alle wachtwoorden in de phpMyAdmin config heb ik al veranderd.

Weet alleen niet hoe het wel moet werken want ik krijg nog steeds de foutmelding.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien handiger om in 1 keer ALLE databases te backuppen?

code:
1
2
echo "SET FOREIGN_KEY_CHECKS=0;" > backup.sql
mysqldump -ppassword -A -a -Q --add-drop-table >> backup.sql

Hierna met mysql < backup.sql alles weer restoren (inclusief users etc).

:)

[ Voor 23% gewijzigd door usr-local-dick op 22-12-2003 15:04 ]

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 14:31:
jep, thanx voor de tip. dat gaat zeker lukken. Jammer alleen dat ik niet eens in phpmyadmin kan komen. om de databases te beheren. ik krijg:

Weet alleen niet hoe het wel moet werken want ik krijg nog steeds de foutmelding.
Heb je een controluser e.d. aangemaakt? Zie ook [rml][ Howto] PHPMyAdmin[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
lieve mensen ik zou wel willen dat ik het kon. ik ga naar http://mijndomein.nl/phpmyadmin en krijg al deze foutmelding:

Server localhost
Fout

MySQL retourneerde:

#1045 - Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: YES)
[Documentatie]

ik kan dus niet eens wat doen. weet iemand dat op te lossen?

• klaasbaas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02-2024
Gaat het deze thread worden, of die andere die je gestart bent. (lekker handig).

Heb je PHPmyAdmin voor E-Smith geinstalleerd, of gewoon PHPmyAdmin.

Er is namelijk een prachtige rpm voor E-Smith 5.6. Na installatie hiervan kan je inloggen op https://jouwip/phpmyadmin en je databases beheren.

Meer info:
http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mag ik je er even op attenderen dat E-smith (of SME Server) vanaf versie 6, de huidige versie, niet langer freeware zal zijn en alleen door de community wordt doorontwikkeld. Ik vraag me dus af of het inrichten van een nieuwe server gebaseerd op deze distro zo verstandig is.

Ikzelf ben aan het zoeken naar een alternatief vanwege deze move van Mitel.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Topicstarter
phpmyadmin voor e-smith? ik was niet op de hoogte van het bestaan ervan. ik zal deze even proberen.

e-smith commercieel? jah, je kon niets anders verwachten. jammer. toch ga ik deze proberen.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Rembrand20 schreef op 22 december 2003 @ 14:27:
Export op je windoos:
mysqldump -uusername -ppassword databasename > /databasename.sql

Create new database on linux:
mysqladmin -uusername -ppassword create databasename

Import on linux:
mysql -uusername -ppassword databasename < /databasename.sql
Hoe moeilijk kan het zijn? Heb je dit al geprobeerd (inmiddels al 3 keer voorgesteld?)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
zolang ik die phpmyadmin niet aan de praat kreeg dacht ik dit ook niet werkende te krijgen. ben nu bezig met deze optie.

Verwijderd

Topicstarter
en ja hoor: zelfs in de shell: Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: YES)

ik tikte: mysqladmin -umijnroot -pmijnw8woord create database mijndatabase

vele creatieve namen gebruikt. geen succes. Ik word hier een beetje hopeloos van. k denk dat k maar stop.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat wachtwoord voor root is niet hetzelfde wacthwoord als bij het inloggen op de shell (de eerder gegeven commandos' zijn trouwens ook voor de shell) Het wachtwoord dat wordt gevraagd heb je op 1 of ander moment tijdens het aanmaken opgegeven of is (heel onverstandig) nog leeg. Probeer het eens zonder de -p?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Bubbaman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03-2022
Probeer eens in je config.inc.php van phpmyadmin het password te deleten; dan gewoon met root zonder pw opstarten.
Hier werkt dat feilloos. Daarna kan je altijd een pw toekennen

Verwijderd

Topicstarter
Bubbaman, goede tip. ik heb dat al eens eerder op een winbak gedaan. Maar ik krijg dit:

--------------------------------------------------------------------------
Welkom op phpMyAdmin 2.5.4

phpMyAdmin probeerde met de MySQL server te verbinden maar de server weigerde de verbinding. Controleer de host, de gebruikersnaam en het wachtwoord in config.inc.php en zorg er voor dat deze overeenkomen met de informatie die u van de Beheerder van de MySQL server kreeg.

Fout

MySQL retourneerde:

#1045 - Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)
[Documentatie]
--------------------------------------------------------------------------

• G33rt
En wat zegt my.ini over je MySQL wachtwoord en user? Tevens moet je eens dit op de commandline proberen:

code:
1
2
 cd mysqlmap/bin
mysql -u user -p

nu wordt je geprompt om je wachtwoord (vorige keer had je ook -pwachtwoord, je was dus een spatie vergeten)

als dit nog steeds over de windows bak gaat, bekijk dan [rml][ Howto] Apache, PHP, MySQL, .htaccess & Virtual Hosts[/rml] eens. Volgens mij heb je gewoon geen user aangemaakt voor MySQL (die kan je altijd nakijken in je my.ini)

[ Voor 32% gewijzigd door G33rt op 22-12-2003 18:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
k ben helemaal verward ( :( ) maar goed. met iets anders ben ik er ook.

mysql op de linuxbak doet het. ik wil alleen graag weten waar de databases opgeslagen zijn. welke map? in windows wist ik dat moeiteloos te vinden. maar nu niet.

stel ik exporteer databases uit van mijn windowsbak. waar moet ik ze neerzetten in linux ( e-smith (redhat 7.3) )

• G33rt
als je de databases exporteert krijg je een .sql

dat is niets anders dan een serie queries in een txt file, je moet dan die queries draaien om de databases te updaten (dat kan met 'mysql' of phpmyadmin) :)

• Bubbaman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03-2022
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 19:59:
k ben helemaal verward ( :( ) maar goed. met iets anders ben ik er ook.

mysql op de linuxbak doet het. ik wil alleen graag weten waar de databases opgeslagen zijn. welke map? in windows wist ik dat moeiteloos te vinden. maar nu niet.

stel ik exporteer databases uit van mijn windowsbak. waar moet ik ze neerzetten in linux ( e-smith (redhat 7.3) )
Mysql DB's staan in /var/lib/mysql. Je kunt alleen de Windows-versie DB's NIET gewoon kopieren naar Linux!!!!! Deze verschillen van structuur; zelfs de bestandsextensies zijn anders...

Verwijderd

Topicstarter
ow... dat wist ik niet. weer wat geleerd. vandaar dat het op tekstfile moet. jammer alleen dat ik mysql niet in kom met mijn password en username. het liefst zou ik phpmyadmin willen gebruiken. maargoed. flink zoeken dan maar. er moet toch ergens een goede instelling zijn om phpmyadmin werkende te krijgen?

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 14:33:
ow... dat wist ik niet. weer wat geleerd. vandaar dat het op tekstfile moet. jammer alleen dat ik mysql niet in kom met mijn password en username. het liefst zou ik phpmyadmin willen gebruiken. maargoed. flink zoeken dan maar. er moet toch ergens een goede instelling zijn om phpmyadmin werkende te krijgen?
DUDE

phpmyadmin werkt al, hij is niet stuk!
Het probleem is dat je je wachtwoord kwijt bent!!
Als je dat niet fixt kom je nergens.
Dan kun je wel 100 keer phpmyadmin installeren maar dat gaat gewoon niet werken zonder wachtwoord.

Dus ga je root password even resetten: klik

[ Voor 10% gewijzigd door usr-local-dick op 25-12-2003 14:43 ]

• G33rt
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 14:33:
Heb je wel een controluser? Volg de stappen in de howto eens :)

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 22 december 2003 @ 18:06:
Tevens moet je eens dit op de commandline proberen:

code:
1
2
 cd mysqlmap/bin
mysql -u user -p

nu wordt je geprompt om je wachtwoord (vorige keer had je ook -pwachtwoord, je was dus een spatie vergeten)
wanneer ik dat doe, met welke gebruikersnaam dan ook kom ik niet in mysql.

HET probleem heb ik gevonden::::: Het enige dat NIET klopt is dat linux mijn username noch password kent. Hoe maak ik een nieuwe user aan die ALLE rechten krijgt? Daarmee moet bv ook phpmyadmin het meteen doen. dat weet ik zeker omdat in de shell ik dezelfde errorcode geretourneerd krijg.

Het probleem is dus duidelijk ( na lang zoeken). k weet alleen niet hoe ik de goede user te pakken kan krijgen.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

---

• G33rt
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 17:18:
[...]

wanneer ik dat doe, met welke gebruikersnaam dan ook kom ik niet in mysql.

HET probleem heb ik gevonden::::: Het enige dat NIET klopt is dat linux mijn username noch password kent. Hoe maak ik een nieuwe user aan die ALLE rechten krijgt? Daarmee moet bv ook phpmyadmin het meteen doen. dat weet ik zeker omdat in de shell ik dezelfde errorcode geretourneerd krijg.

Het probleem is dus duidelijk ( na lang zoeken). k weet alleen niet hoe ik de goede user te pakken kan krijgen.
in phpmyadmin kan de error er ook zijn omdat je geen controluser hebt. in de shell behoor je te kunnen inloggen met root, probeer dat eens

Verwijderd

Topicstarter
k denk dat dat het is. nu ik terug kijk is deze tip al gegeven. nu weet ik hoe het moet. k laat het nog even weten als het gelukt is.

greetz,
roy

Verwijderd

Topicstarter
WOEI phpMyAdmin doet het!!!!

Thanx iedereen voor de support de afgelopen dagen. Ik kan nu fijn linux draaien.

woei,
roy

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 00:26:
WOEI phpMyAdmin doet het!!!!

Thanx iedereen voor de support de afgelopen dagen. Ik kan nu fijn linux draaien.

woei,
roy
Je kunt dit topic nog enigzins nuttig maken door ons te vertellen wat je nu precies hebt gedaan om je probleem op te lossen? :)

---

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Als je onder windows inlogged zonder user of pw ben je user ODBC bij stndaard mysql install volgens mij heb je overigens voor root@localhost in eerste instantie geen pw ...

Zoals hierboven al gemeld is het root(lees mysql-admin) pw niet je unix pw of het pw op je oude bak (tenzij je de usertabellen hebt meegenomen) maar moet je dit afzonderlijk instellen (hetzij met een frontend hetzij met een (SQL-)updatestatement.

probeer gewoon es mysql cc-tool te draaien zonder de -p optie

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

Verwijderd

Topicstarter
spider, je hebt gelijk. komt ie:

Ik ben naar mijn MySql map gegaan.
code:
1
 cd /var/lib/mysql

Dit pad is overigens ook te vinden in 'phpinfo'.

In de map MySql zit uiteraard het programma MySql. Met de volgende code maakte ik gebruik van dat programma om een wachtwoord voor de 'root' gebruiker te zetten. 'Password' is het commando en 'PASSWORD' is de kolomnaam van de tabel waar wachtwoorden in opgeslagen zijn:

code:
1
2
3
mysql> UPDATE user SET Password=PASSWORD('mijnwachtwoord')
    ->             WHERE User='root';
mysql> FLUSH PRIVILEGES;

Hierna de server opnieuw opgestart. In phpMyadmin het volgende ingevoerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$cfg['PmaAbsoluteUri'] = 'http://192.168.2.118/phpmyadmin/';
$cfg['Servers'][$i]['host']          = 'localhost';

$cfg['Servers'][$i]['controluser']   = 'root'; 
$cfg['Servers'][$i]['controlpass']   = 'mijnwachtwoord';

$cfg['Servers'][$i]['user']          = 'root';  
$cfg['Servers'][$i]['password']      = 'mijnwachtwoord';

Meer gegevens invullen is niet nodig. Nu kan je in phpMyAdmin en is het mogelijk de query's in te vullen. Overigens is laatsgenoemde mij nog niet gelukt omdat de query's nogal groot zijn. Het probleem is wel verholpen.

Greetz,
Roy

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 12:08 ]

Pagina: 1