Toon posts:

I/O card 2x serieel,1x par. werkt niet onder DOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een pc zitten standaard vaak maar 2 compoorten. Nl. Com1 en Com2.
Aangezien ik meerdere apparaten heb die ik op een compoort aan moet sluiten
heb ik een extra compoort (pci -kaart) in mijn systeem (Win98SE)geinstalleerd. Het betreft een I/O CARD, 2 X SERIAL, 1 X PARALLEL, PCI
102281 / DC-PAR1SER2 Multi I/O Schnittstellenkarte van Digitus. Alleen ,....... ik kan vanuit deze extra compoorten geen apparaten juist aansturen(onder Dos,kassa programma). Bv een pinapparaatwerkt niet. Ook de label-printer werkt niet. Windows installeert de kaart wel, wanneer ik in device manager kijk zie ik ook geen foutmeldingen
op deze poorten. Echter onder dos zijn ze er niet, als ik de com 3 & 4 bij windows verwijder ziet het dos progr. ze ineens wel maar communiceert niet goed (rare tekst/tekens op de labelprinter en error melding op het pin display)

Moeten dit soort
kaartjes soms op een speciale manier worden ingesteld ? Alle suggesties zijn welkom ! bvd

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

PCI kaartjes hebben onder DOS wel een driver nodig, dit in tegenstelling tot hun ISA tegenhangers. Op de site van Digitus staat wel geen model met 2xserieel en 1 x parallel, maar wel met losse parallelle en seriele poorten. Al deze kaarten worden pas vanaf Win98 ondersteunt volgens de site. Er zullen voor jouw kaartje dan ook geen dos drivers zijn van de fabrikant. Komt veel voor met PCI seriële en parallelle kaartjes. Je zou evt. kunnen kijken wat voor chipset erop zit en daarmee op het internet zoeken, even een driver proberen van een andere fabrikant met dezelfde chipset. Een Cyber800 of NetMos9820 chipset bijv. kan prima met DOS werken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Yngwie- op 22-12-2003 09:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
het i/o kaartje staat op www.digitus.de onder multi schnittenstellenkarte.
bij het kaartje zit ook de cdrom met het windows en dos drivers, welke ik geinstalleerd heb.
Het resultaat is zoals in mijn vraag, ik heb geen idee waarom windows de com 3 en 4 van het kaartje in beslag neemt zodat het onder dos helemaal geen sjoege geeft,
en na delete van de poorten onder apparaatbeheer het dos programma de poorten wel ziet maar niet goed ermee overweg kan. 8)7

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Wellicht een IRQ of I/O adres conflict.

COM1 en COM3 sharen normaliter onder DOS de IRQ, maar hebben een ander I/O adres. Hetzelfde geldt voor COM2 en COM4. Kijk eens even hoe Win98 de poorten toekent aan een IRQ en I/O adres. Lijkt alsof dit incompatible is met de manier zoals het DOS progsel de poorten wil aanspreken.

Op het moment dat ze in Win98 verwijderd worden zullen ze plots wel zichtbaar worden voor DOS, aangezien ze dezelfde IRQ gebruiken als COM1 en 2. Alleen zal het I/O adres verkeerd staan vermoed ik.

edit:

Dit zijn de DOS defaults (en wat het DOS progsel wellicht verwacht):

COM1 3F8H IRQ4
COM2 2F8H IRQ3
COM3 3E8H IRQ4
COM4 2E8H IRQ3

[ Voor 14% gewijzigd door EXX op 22-12-2003 11:06 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
Na een aantal malen opstarten/verwijderen zijn de com3 en 4 zichtbaar voor windows en bij het uitvoeren van het meegeleverde dos prog. nmdosin.exe
verteld dit het volgende:
com1 = 3F8
com2 = 2F8
com3 = C800
com4 = C400
LPT1 = 378
LPT2 = BC00
LPT3 = 278

Tijdens het opstartscherm van windows is ook het volgende te zien:
com3 = C800 = IRQ5
com4 = C400 = IRQ5

de problemen zijn nog steeds hetzelfde, vanuit het dos programma krijgt de printer onleesbare tekens aangstuurd ,ze verstaan elkaar niet.

Een net binnengekomen mailtje van de fabrikant www.digitus.de verteld dat de chipset v/h kaartje niet werkt in een dos box. (op de doos staat DOS compatible)

Ook een sweex kaart geprobeert en deze geeft dezelfde problemen.

Weet iemand hier nog een oplossing voor behalve een switchbox?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Zoals je ziet staan zowel COM3 als COM4 op een andere IRQ en I/O dan wat default onder DOS geldt. Ik vermoed dat je software echter wel van de defaults uitgaat.

Kun je niet puur onder DOS (dus niet vanuit een DOS box) proberen?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
misschien wel,
maar er draait maar een programma op de pc en dat is het kassa programma ,
en dat werkt vanuit een dos box.
Vanuit dit programma wordt com1 (kassabonprinter en lade) aangestuurd,
com2 (labelprinter) en com3 of 4 is te gebruiken voor pin apparaat.
In de instellingen in dit programma is de com 3 of 4 niet te veranderen in C800 of C400.
:(

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Als het kassaprogramma het enige is wat er draait, waarom dan nog windows erop? Dan kan je toch net zo goed alleen DOS erop zetten :?

Verwijderd

Topicstarter
de pc is opgenomen in een netwerk dat onder windows draait, met meerdere kassa stations en internet verbinding.
bedankt in ieder geval voor je suggestie.

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand voor dit geval ervaring met een programma van turbocom,
VIP turbocom op www.turbocom.com dat virtuele comport maakt ?
Happy x-mass!!!!
Pagina: 1