Toon posts:

[redhat8] meerdere mounts, 1 share

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende:
ik draai Samba op een redhat 8.0 bak.

deze deelt (o.a.) Test1 en Test2
deze kan ik zien in mijn windows netwerkomgeving, en deze werken, geen probleem. Maar nu het volgende:
ik wil deze onder linux (Fedora Core) 'samenvoegen'
ik kan beiden mounten (mount smbfs 10.10.10.10/Test1 /test)
zo kan ik beiden mounten in koppelpunt /test, zoals het hoort.

nu wil ik dat ik in /test zowel de inhoud van Test1 als van Test2 kan lezen.
is dit mogelijk, en zo ja, hoe?

indien ja, vogende bedenkingen:
- wat als Test1 en Test2 eenzelfde bestand/map bevatten?
- als ik een bestand wegschrijf op /test, waar komt het dan terrecht? Test1, Test2 of beiden? en waarom? hoe kan ik dat bepalen/aanpassen?
- tot hoeveel shares kan ik in 1 mountpoint mounten?

ten slot nog dit:
het doel is belangrijker dan het middel, dus indien dit onmogelijk is met samba, is een andere oplossing ook meer dan welkom.
zoeken leverde mij resultaten op rond NAS, maar daar geraak ik niet wijs uit...

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Misschien is het een optie om de inhoud van Test2 in Test1 te symlinken (op de server, over in smbfs kan je geloof ik niet symlinken). Alle nieuwe bestanden komen dan in Test1

Als de bestanden/mappen in de root van Test2 vaak veranderen zou je met een cronjob elke x uur nieuwe links kunnen laten maken, bijv:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash
cd Test1
for file in `ls ../Test2`
do 
    if [ ! -e $file ]
    then ln -s ../$file
    fi
done

[ Voor 19% gewijzigd door Eärendil op 22-12-2003 03:04 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Wat jij wilt gebeurt standaard niet. Als je eerst Test1 mount en dan Test2 op de zelfde directory, dan is Test1 niet meer te zien (tot je Test2 unmount natuurlijk).
Er zijn wel oplossingen die doen wat jij wilt, alleen kan ik even niet meer opde juiste term komen. Als ik het me goed herinner heeft het zelfs hier op GoT gestaan.
Het zjin meestal weer extra filesystems waar je aan meegeeft welke dingen je wilt mounten, en als je gaat schrijven komen de bestanden in het laatste opgenoemde fs terecht geloof ik. Er zijn echter verschillende oplossingen voor te bedenken.

Update: hier wordt ongeveer beschreven wat jij wilt, maar dat gaat over *BSDs. Het filesystem heet daar echter 'unionfs', misschien dat dat je een beetje op weg helpt.

[ Voor 19% gewijzigd door ajvdvegt op 22-12-2003 13:19 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum