Toon posts:

fsb van moederbord met LX chipset niet hoger dan 60 MHz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de Chaintech 6LTM0. Probleem is dat de FSB niet op 66 MHz wil lopen, ook al wordt deze ingesteld op 66 MHz. Wat ik al geprobeerd heb:

- pci en ide devices verwijderd
- andere cpu geprobeerd (celeron 300A ipv pentium2 300)
- bios geflasht en cmos gecleart
- geheugen dimm's verwijderd

Ook zitten er op het moederbord geen jumpers om de FSB eventueel te forceren naar 66 MHz. Alles moet in het bios ingesteld worden.

Indien de (niet gelockte) pentium2 ingesteld wordt als 4,5 x 66 MHz = 300 MHz dan draait deze op 4,5 x 60 MHz = 270 MHz. Instellen als 5 x 60 MHz = 300 MHz (als tijdelijke oplossing) heeft zelfs het rare effect dat de FSB zakt naar 22 MHz !!

Het vreemde is dat het moederbord nog maar een paar maanden geleden wel gewoon op 66 MHz heeft gedraaid. Wie weet wat hier aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden?

Verwijderd

aangezien het zo'n oud mobo is is het misschien gewoon dood aan het gaan?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Celeron 300 = 4.5 x 66
Hoe wil jij dan het bord instellen op 5 x 66 ? De multiplier = locked.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 00:45:
aangezien het zo'n oud mobo is is het misschien gewoon dood aan het gaan?
Lijkt me niet, want erg actief is het in zijn leven niet gebruikt. De afgelopen maanden is het ongebruikt gebleven en nu in het eerste gebruik meteen deze problemen. Bovendien type ik dit bericht nu op de pc met het betreffende moederbord. Het werkt op zich nog wel ok, behalve dus dit probleem. Voordat ik het ding dus helemaal afschrijf, wil ik eerst nog wel even wat proberen :).
limoentje schreef op 22 december 2003 @ 00:49:
Celeron 300 = 4.5 x 66
Hoe wil jij dan het bord instellen op 5 x 66 ? De multiplier = locked.
Van de celeron wel ja, maar niet van de pentium2. Dat is er 1 van de eerste serie die nog niet gelocked is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 00:53 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Oh en bovendien, waar monitor je de FSB en CPU frequenties mee?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op 22 december 2003 @ 00:53:
Oh en bovendien, waar monitor je de FSB en CPU frequenties mee?
Wordt zowel door het bios aangegeven als in windows (cpu frequentie).

*edit*
Net even Sandra geinstalleerd. Geeft ook 60 MHz aan als FSB-snelheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 01:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raar verhaal, maar als zowel firmware (BIOS) als software (Sandra) aangeven dat eea op 60MHz loopt, kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het ook daadwerkelijk zo is.

Gedachte om te testen: probeer ff CPUFSB te gebruiken (en NIET storen aan het feit dat de 6LTM0 er niet in staat, gewoon je PLL opzoeken en invoeren, zie CPUFSB manual voor exacte info).

Ander gedachte- oudere LX planken hadden vaak nog veel settings voor EDO geheugen in BIOS. Zou het kunnen dat het ingesteld staat op 70ns EDO. 70ns kan namelijk niet sneller dan 60MHz gedraaid worden, dus kan dit een of andere beveiliging zijn (let op dat je niet daadwerkelijk 72p SIMM sloten hoeft te hebben om EDO settings te hebben- je hebt ook EDO in 168p DIMM format :o )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik heb het probleem ontdekt :). Het probleem wordt veroorzaakt door de videokaart in het AGP-slot. Zodra ik deze vervang door een videokaart voor een PCI-slot dan is het probleem weg. Geen idee wat er precies aan de hand is, maar ik heb wel meer gehoord dat niet elke AGP-videokaart in elk AGP-slot kan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 22:03:
Mensen, ik heb het probleem ontdekt :). Het probleem wordt veroorzaakt door de videokaart in het AGP-slot. Zodra ik deze vervang door een videokaart voor een PCI-slot dan is het probleem weg. Geen idee wat er precies aan de hand is, maar ik heb wel meer gehoord dat niet elke AGP-videokaart in elk AGP-slot kan.
Dat is zeker zo, maar dat gaat om voltages. Als je een 1.5V AGP kaart in een 3.3V slot steekt, gaat hij niet op 60MHz draaien, dan krijg je een steekvlam oid :+

Erg raar dus. Wat voor videokaart was de AGP dan wel en hoe stonden in BIOS je AGP settings?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1