Toon posts:

HPT374-controller & Debian 3.0 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al eea gepost in andere topic. Toch wil ik een eigen topic hieraan toewijden.

Ik wil een servertje opzetten met debian 3.0 erop, deze schijnt erg stabiel te zijn. Het probleem is dat ik een hpt374-controller heb en deze wordt niet door Debian bij install herkend.

Diverse MB's van mijn datalimiet zijn aan howto's opgeofferd (nee hoor, ik heb 3Mbps kabelverbinding :P ), de README in de kernel-sourcefile is ook al ontleed. Het word me ook niet echt duidelijk hoe modules worden weggebakken. Worden ze in de kernelimage meegebakken, worden ze via de kernelimage aangeroepen uit een bepaalde directory?
Nou heb ik gelezen dat ik een kernel moet compilen en deze in de rescue-flop moet knallen.

Na 3 dagen modderen, met wat hulp, heb ik eindelijk de kernel gecompield gekregen. Deze draait wel op Fedora core1, maar moet het toch onder de knie krijgen. Trouwens Fedora is de eerste distro die zonder problemen sw-raid met mijn hpt374 draait, alleen ik wil een stabiele GNU/Linux!

FEDORA CORE 1

Ik heb bzImage in /boot/ geknikkerd inclusief System.map. In Grub heb ik de linux-2.4.23 kernel toegevoegd;

default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
title Fedora Core (2.4.22-1.2115.nptl)
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.4.22-1.2115.nptl ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi rhgb
initrd /initrd-2.4.22-1.2115.nptl.img

title Fedora Core (2.4.23)
root (hd0,0)
kernel /bzImage ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi rhgb

echter als ik nu bij opstarten 2.4.23 kies gebeurd er het volgende;

VFS: cannot open root device "label/" or 00:00
please append a correct "root="boot option
kernel panic : VFS: Unable to mount root fs on 00:00

als ik de regel van oude kernel toevoeg:"initrd /initrd-2.4.22-1.2115.nptl.img" boot het systeem wel. Er treden wel wat foutmeldingen op bij booten. Er wordt een kernel-module mismatch aangegeven, logisch, en nog wat foutmeldingen met modprobe. Ik snap eigenlijk niet waarom er een ramdisk aan te pas moet komen om het aan de praat te krijgen. ik heb de kernel howto opgevolgd, naar mijn mening moeten de modules zitten dmv make modules_install.

DEBIAN FLOPPY

De Debian rescue.bin flop heb ik aangepast. De bzImage-2.4.23, System.map en de config. zijn in de rescue.bin flop ingebouwd. Dmv. "less lib/modules/x.y.z/modules.dep ben ik erachter gekomen welke modules ik moet laden en heb deze op flop gepropt. Ff floppy booten!
De modules heb ik proberen te laden in de volgorde van de module-dependencies, maar er komt op een gegeven moment een foutmelding bij het inladen.

1) Ik snap niet hoe een ramdisk precies werkt. Er zullen denk ik wel wat modules inzitten. Hoe maak je een ramdisk met modules?
2) Wijk ik, met mijn geklooi, nu echt van mijn doel af om Debian 3.0 te draaien met ondersteuning van Highpoint 374 controller?
3)Is er een makkelijkere oplossing om EN linux-2.4.23 kernel EN hpt374 te kunnen draaien?

Ik ben nu een week verder en de hele $#^&$$#^& zooi draait nog steeds niet.
Ik zou het erg tof vinden als iemand(en) mij hiermee kan helpen.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 23:03:
Ik heb al eea gepost in andere topic. ......
Groot verhaal, maar er staat nog niet in of je raid gebruikt of niet :P Voor de rest zit je al aardig op de goede weg.
1) Ik snap niet hoe een ramdisk precies werkt. Er zullen denk ik wel wat modules inzitten. Hoe maak je een ramdisk met modules?
Fedora komt van redhat af. Redhat werkt altijd al met een ramdisk en modules. Om de hpt374 aan de gang te krijgen in fedora is waarschijnlijk gebruik gemaakt van de modules van de site van highpoint (www.highpoint-tech.com). Highpoint levert ook alleen maar modules. Debian gebruikt deze modules niet. Ik heb een tijdje geleden ook met deze modules gewerkt op debian met een hpt372. Hoe je met de ramdisk moet werken staat in het document 'initrd.txt' dat in de 'documentation' directory staat bij elke kernel-source. Sinds kernel 2.4.22 wordt mijn hpt372 pas ondersteund en werk ik weer zonder modules en ramdisk (is een stuk makkelijker).
2) Wijk ik, met mijn geklooi, nu echt van mijn doel af om Debian 3.0 te draaien met ondersteuning van Highpoint 374 controller?
Je wijkt niet echt van je doel af, alleen zou ik nu eerst proberen of er ondersteuning voor de hpt374 zit in de net uitgekomen kernel 2.6.0. Als het daar al inzit scheelt je dit heel veel werk.
3)Is er een makkelijkere oplossing om EN linux-2.4.23 kernel EN hpt374 te kunnen draaien?

Ik zou het erg tof vinden als iemand(en) mij hiermee kan helpen.
Ik zou dus eerst die nieuwe kernel proberen als ik jou was en als dat niet lukt wil ik je best verder helpen :)
VFS: cannot open root device "label/" or 00:00
please append a correct "root="boot option
kernel panic : VFS: Unable to mount root fs on 00:00
Dit is de standaard foutmelding die je krijgt als linux z'n root filesystem niet kan mounten. Hierbij kunnen in jouw geval twee dingen fout gaan:
1. De hpt374 driver is niet geladen en er zijn dan dus ook geen partities aanwezig die gemount kunnen worden.
2. De drivers zijn wel geladen, maar de root optie(in lilo of grub) wijst naar de verkeerde partitie. Als de driver geladen wordt staat er daar meestal ook bij waar de partities te vinden zijn ( bij de highpoint driver in /dev/sda1 enz. en als de drivers in de kernel zitten dan is het /dev/ataraid/disc0/part0 enz. (alle voorbeelden zijn met raid)). Deze kun je goed zetten in de config files van grub/lilo en in /etc/fstab.

Verwijderd

Topicstarter
ALS EERST cool_zero BEDANKT VOOR JE REPLY!!!!!

Het lijkt op het forum vaak op dat er geen of miniem antwoord wordt gegeven op niet hapklare topic. Topics als "post je desktop" staan bordenvol replies, deze vind ik echt grote onzin. We gaan toch ook geen topic beginnen als " Welke kleur stekker zit er aan je toetsenbord?"

Ik draai nog geen Raid, ik wil puur de kernel onder Fedora compilen en dan in recue disk gooien (mits er natuurlijk een andere betere/ gemakkelijkere manier is). Ik denk eraan om de hpt374-drivers in de kernel te bakken, ik had ze als module gekozen. via xconfig.

Kom maar, Kom maar, Kom maar, Kom maar............

• cool_zero
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 16:47:
ALS EERST cool_zero BEDANKT VOOR JE REPLY!!!!!

Het lijkt op het forum vaak op dat er geen of miniem antwoord wordt gegeven op niet hapklare topic. Topics als "post je desktop" staan bordenvol replies, deze vind ik echt grote onzin. We gaan toch ook geen topic beginnen als " Welke kleur stekker zit er aan je toetsenbord?"
Topics waarbij iedereen makkelijk antwoord kan geven zullen over het algemeen inderdaad wat meer reacties krijgen :P
Ik draai nog geen Raid, ik wil puur de kernel onder Fedora compilen en dan in recue disk gooien (mits er natuurlijk een andere betere/ gemakkelijkere manier is). Ik denk eraan om de hpt374-drivers in de kernel te bakken, ik had ze als module gekozen. via xconfig.

Kom maar, Kom maar, Kom maar, Kom maar............
Als je geen raid draait is het helemaal makkelijk ;) Ik heb even de source van 2.4.23 doorgekeken en daarin wordt de hpt374 al ondersteund. Dus je hoeft dan alleen de controller aan te zetten:
"HPT36X/37X chipset support"

De volgnde hoeft niet aan, want die is alleen voor raid support(staat ook onder raid controllers):
"Highpoint 370 software RAID (EXPERIMENTAL)"

Je moet deze support gewoon in de kernel bakken en niet als module. Dan de kernel naar 'linux' renamen en op de diskette zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door cool_zero op 22-12-2003 19:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat jij dus in deze topic neerzet, wilde ik juist gaan uitproberen. Ik denk dat ik morgen uitsluitsel kan geven of dit gelukt is.

Verwijderd

Bij Suse Linux 9.0 krijg je HPT372 met RAID niet aan de praat. Zonder de ideX=... boot param start de installatie niet eens. Een mailtje naar Highpoint support heeft me geleerd dat er drivers in de maak zijn voor enkele linux distro's, waaronder Suse en nieuwe open source drivers.
Nog eventjes wachten dus vooraleer je je controller volledig kunt benutten.

• cool_zero
Highpoint maakt zijn eigen drivers en in de kernel zitten ook drivers, dus je hebt twee drivers die je kunt gebruiken om de highpoint controller aan te sturen. Als je de mogelijkheid hebt om zelf een kernel te maken, zoals hierboven het geval is, dan kun je elke distributie installeren. Het enige nadeel is dat je dan wel wat basiskennis van linux nodig hebt om alles goed werkend te krijgen. Bij de highpoint driver zit een nette handleiding wat het in dat opzicht stukken makkelijker maakt, maar het werken met een module bij het opstarten is eigenlijk ingewikkelder. Gelukkig hebben ze dat bij highpoint al grotendeels voor je gedaan, dus hoef je zelf alleen nog maar een paar dingen uit te voeren.

Verwijderd

Topicstarter
cool_zero schreef op 22 december 2003 @ 21:35:
Als je de mogelijkheid hebt om zelf een kernel te maken, zoals hierboven het geval is, dan kun je elke distributie installeren. Het enige nadeel is dat je dan wel wat basiskennis van linux nodig hebt om alles goed werkend te krijgen.
Of tijd zat!

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 14:08
Ik zit ook te wachten op een nieuwe driver.. maar dan voor FreeBSD. De driver van Highpoint die nu op de site staat werkt niet als er ook een scsi kaart in de PC zit.. :(
Dus wachten.. :(

Weet iemand toevallig welke linux distro wel RAID ondersteunt voor deze hpt374.
Ik heb de hpt374 namelijk met de nieuwste bios en 4 harddisks als RAID5 geconfigureerd. :P

Als ik maar een beetje kan computeren

Verwijderd

Topicstarter
Fedora core1 doet het out off the box!

Verwijderd

Uh ik heb om eerlijk te zijn niet alles gelezen...
maar heb je Debian ook al eens met de optie "F3" en dan "bf24" gestart want dan herkent hij wel een redelijk aantal raid controllers zoals die van mij HD 2 smart array van compaq.

• cool_zero
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 16:28:
Uh ik heb om eerlijk te zijn niet alles gelezen...
maar heb je Debian ook al eens met de optie "F3" en dan "bf24" gestart want dan herkent hij wel een redelijk aantal raid controllers zoals die van mij HD 2 smart array van compaq.
Dit klopt, en je hebt ook een rescue diskette's van "bf24". De hpt37* staat daar ook aan inclusief de raid, alleen het probleem is dat ik niet zeker weet of de kernel al versie >=2.4.22 is. Pas vanaf kernel 2.4.22 wordt de hpt372(in raid0 mode) goed ondersteund en voor de hpt374 kan het zelf zo zijn dat je nog een hogere versie nodig hebt. Je eigen rescue disk maken(eigen kernel op de rescue disk zetten) is dan een eenvoudige oplossing als je al ergens linux op hebt draaien.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de bf2.4 rescue.bin, root.bin, linux.bin en de 4 driver.bin's gedownload. Met de driverdisks kan debian helemaal niets en ik kan geen root directory maken omdat er geen HD wordt gevonden. Heb dus vanaf flop de hele zooi proberen aan de praat te krijgen.

Ik moet nog de hpt374 in de kernel bakken (ff geen tijd voor). Onder fedora werkt het wel, de hpt374 wordt daarbij vrij vroeg in de boot-sequence herkend, lijkt mij dat deze dus in de kernelimage is gebakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 17:53 ]

Verwijderd

Wellicht is het een idee om uit de testing of unstable distributies een installatie cdrom te downloaden en deze te gebruiken om je basis systeem te installeren. En dan installeer je later alleen pakketen uit de Debian stable. Ik weet alleen niet welke kernel er in deze versies zitten maar als je met een RW-CDROM en een snelle internet verbinding zou je het redelijk snel kunnen uitproberen. Want helaas is de http://packages.debian.org nog steeds uit te lucht.

Verwijderd

Topicstarter
Het is weer een tijdje geleden, maar ik heb mijn projectje weer opgepakt.

Ik heb ervoor gekozen om toch een costum 2.4.23- kernel te compileren. Ik heb de hpt374 in de kernel gebakken EN er een rescue flop van gemaakt.

Tijdens het booten van de rescue en root flop worden de raid1 en raid5 partities herkend, ik had deze al onder Fedora core 1 aangemaakt als testje, Debian herkend nu dus de HPT374 met 4 HD's :) :) . Echter volgens de handleiding van Debian (pdf'je) moet je 1 linux native en minstens 1 swap partitie aanmaken. Mijn bedoeling is om /boot + /root op raid1 te laten wandelen en /home + /bla bla op raid5 te draaien. Eigenlijk zou ik de partities die ik in Fedora heb aangemaakt zo kunnen overnemen. Ik kan in dbootstrap niet de optie vinden om raid-partities te maken. Alle bestaande partities worden herkend als "autodetect raid".
Moet ik nu echt een native linux maken of is het mogelijk om toch van 2 "autodetect raid"partities 1 /root in raid1 te maken en dit dus nogeens voor /boot?

• cool_zero
Bij mijn hpt372 kon ik gewoon normale partities maken op de raid-array. De raid array wordt gewoon gezien als een grote schijf. Maar bij de hpt374 kun je dus partities maken die verschillende raid vormen ondersteunen als ik het goed begrijp. Ik weet niet of er al tools zijn waarmee je in linux die 'raid' partities kan aanmaken. Het is namelijk wel anders dan software raid in linux omdat je wel de controller en de drivers gebruikt van de hpt374.

Maar dit is allemaal theorie. Om debian te installeren kun je gewoon even het tekst bestandje lezen op de diskette. Daar staan wat handige tips in. Als ik het goed had stond er ook in dat je tijdens de installatie ALT-F2 kunt doen en zo je root(je raid partitie dus) kan mounten naar /target en zo verder(ALT-F1) kunt installeren zonder dat je de de root hoeft op te geven in de installatiescherm.

Wat handige tips:
Je kunt op je installatieschijf(tijdens de install dus in /target) in /etc/fstab de mount die tijdens een reboot automatisch gemount moeten worden, zoals swap of in jou geval /root en /boot.
Als tijdens de setup lilo niet lekker werkt in de installatiescherm kun je met ALT-F2 ook 'chroot /target' doen en dan lilo runnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig met een van de volgende iedeen:

http://lists.debian.org/d...user-200206/msg02962.html
http://www.james.rcpt.to/programs/debian/raid1
http://www.linustech.com.cy/linux/HOWTO/lvmraid/node1.html

Ik wil mijn partities zo gaan opstellen:

Disk drive Name flags part type FS type Size (MB)

DEV/HDA Hda1 boot primary linux raid autodetect 8240.51 raid5 /wan2xes
(60GB) Hda2 primary linux raid autodetect 53252.34 raid5 /network

DEV/HDC Hdc1 boot primary linux raid autodetect 8233.51 raid5 /wan2xes
(60GB) Hdc2 primary linux raid autodetect 53268.69 raid5 /network

DEV/HDE Hde1 boot primary linux raid autodetect 523.84 raid1 /boot
(20GB) Hde2 primary linux raid autodetect 7864.28 raid1 /
Hde3 primary linux raid autodetect 3145.61 raid1 /home
Hde5 logical linux raid autodetect 1073.48 raid1 /var
Hde6 logical linux raid autodetect 8240.51 raid5 /wan2xes

DEV/ HDG Hdg1 boot primary linux raid autodetect 518.20 raid1 /boot
(80GB) Hdg2 primary linux raid autodetect 7863.37 raid1 /
Hdg3 primary linux raid autodetect 3142.06 raid1 /home
Hdg5 logical linux raid autodetect 1069.29 raid1 /var
Hdg6 logical linux ext3 3142.06 /swap
Hdg7 logical linux raid autodetect 53250.47 raid5 /network
Hdg8 logical linux raid autodetect 8233.51 raid5 /wan2xes
Hdg9 logical linux ext3 4737.77 /tmp

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben nog steeds bezig met die !@#%$#@% setup, maar heb problemen met het raid 1 maken van /, /boot, en het goed opzetten van lilo! Heeft iemand Debian al aan de praat in raid1? Zo ja, ik zou graag willen weten hoe je dat aangepakt hebt.

• cool_zero
Ik heb geen ervaing met raid 1 op de hpt controllers. Ik weet wel dat je voor lilo met software raid 1 gewoon twee config files kunt maken zodat je elke hd apart bootable maakt.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

cool_zero schreef op 22 december 2003 @ 16:16:
Je wijkt niet echt van je doel af, alleen zou ik nu eerst proberen of er ondersteuning voor de hpt374 zit in de net uitgekomen kernel 2.6.0. Als het daar al inzit scheelt je dit heel veel werk.
Kan ik hieruit afleiden dat er 2.6.0 ook overweg kan met HPT370 en HPT372? Of kon dat met een eerdere kernel al?

Ik weet niet welke kernel Red Hat 9.0 gebruikt, maar daar zit geen HPT372 support in.

[ Voor 12% gewijzigd door silentsnow op 12-01-2004 02:16 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
silentsnow schreef op 12 januari 2004 @ 02:15:
[...]

Kan ik hieruit afleiden dat er 2.6.0 ook overweg kan met HPT370 en HPT372? Of kon dat met een eerdere kernel al?

Ik weet niet welke kernel Red Hat 9.0 gebruikt, maar daar zit geen HPT372 support in.
Yep, volgens mij kan dit al vanaf 2.4.19 ofzo, gewoon drijvers in kernel compileren+ ondersteuning van raid natuurlijk. Ik gebruik nu 2.4.23 en alles goed draait wil ik overstappen naar 2.4.24 of 2.6.1.

Ik wil alles op reiserfs laten lopen, ik heb al /dev/md0+ /dev/md1+ /dev/md2 aangemaakt en de actieve partities als failed-disk in raidtab aangegeven. Het lukt alleen niet om /dev/md0 naar resierfs te formateren. Ik krijg de volgende foutmelding bij :

neptune:/# mkfs.reiserfs /dev/md0
neptune:/# reiserfs_create_journal: cannot create filesystem on 8032 blocks.

dev/md0 is /dev/hda1 + /dev/hdc1 alle 2 30mb groot. Ik kan zo niets vinden over foutmelding, ben al tijdje bezig op g**gle, ga ff naar bibliotheek voor goed Linux boek!

• cool_zero
silentsnow schreef op 12 januari 2004 @ 02:15:
[...]

Dat wist ik toen niet zeker, in een ander topic kwam al naar voren dat de raid functionaliteit nog niet in de 2.6.0 kernel is geimplementeerd, dus het zit er niet in. Maar een nieuwe kernel uit 2.4 branche zoals 2.4.19 of hoger heeft de raid functionaliteit er al inzitten(moet je dan wel meecomilen) en dan hoef je niet moeilijk te doen met de module van highpoint zelf.

Als je redhat 9.0 wilt installeren kun je de drivers die op de hightpoint site staan gebruiken. Daar zit ook een installatiehandleiding bij. Dus dat is dan ook niet zo moeilijk. site: www.highpoint-tech.com
neptune:/# reiserfs_create_journal: cannot create filesystem on 8032 blocks.
Met een blocksize van gemiddeld zeg 512b is je schijf maar 4 MB, en da's niet helemaal correct denk ik. Je moet dus even kijken waarom die schijf als zo klein wordt gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door cool_zero op 12-01-2004 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
cool_zero dat is een goede, als ik eens wist wat ik excact aan het doen ben, dan had ik dit probleem ook niet voorgelegd. " Hier spreekt een Linux newbie en ik weet nog zeer weinig over Linux/GNU." Ik dacht ga ff naar de bieb om "Linux in een notendop" te lenen, maar hierin bijna niet over filesystemen :( > ik wil indepth shit over inode, block, superblock, ext2, ext3,reiserfs, raid, mkfs, raidtab, mounten enzo!!
Iemand adviesje? 'K Heb al de HOW-TO's, tutorials en userguides doorgelopen, maar niet zo snel diepte stuff hieroverrrrrrrrr!

Trouwens raid zat zeker al een 2.6.0 Deze newbie had de hpt374 in de kernel gecompiled onder Fedora core 1, maar er ging iets fout: de hele zooi weg, mindaahhrrrr!

Nog iets als ik van /dev/mdo ipv reiserfs een ext3 partitie van probeer te maken, krijg ik geen foutmelding :P

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 23:09 ]

Pagina: 1