Lagere Vcore?

Pagina: 1
Acties:

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 15:54
Ik ben op zoek naar een bios of naar een proggramma, waarmee ik mij vcore kan verlagen naar onder de 1,55 volt. Ik heb een chaintech 7vjl apogee mobo met een xp2000+ tbred a en nu kan ik met het proggie "apogee" van chaintech mijn vcore wel verlagen naar 1,55 volt, maar ik heb zo'n vermoeden dat hij nog lager moet kunnen, en dat komt dan weer ten goede van de koeling en stilte, want dan kunnen er misschien weer fans uit.

• the-hell
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 20:22
heintjeput schreef op 21 december 2003 @ 22:56:
en dat komt dan weer ten goede van de koeling en stilte, want dan kunnen er misschien weer fans uit.
En niet ten goede voor de stabiliteit neem ik aan?!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02 15:26

w0w

softwarematig is dit niet te doen volgens mij, met een weerstand wel.
maar zoals ^^ al gezegt wordt, het komt je stabilieit niet ten goeden uit oor

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 07:24
En niet ten goede voor de stabiliteit neem ik aan?!
Hij vraag of het kan aangepast worden, als het niet stabiel is merkt hij het van zelf wel :P. Mijn T-bred (standaart 1,6V) doet het ook stabiel op 1,5V 8) (8 uur Prime95), dus dat is gewoon onzin.... Ik draai nu op 1,7V >:).

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Met een weerstand het voltage lager gaan maken zal niet gaan lukken. Wanneer je een weerstand op een pin van een chip soldeerd dan zal de stroom al de weerstand helemaal open staat alsnog via de chip gaan, als de weerstand niet kleiner is dan de oorspronkelijk weerstand.

Wanneer je de waarde van de weerstand verlaagd dan zal de stroom steeds meer door de weerstand gaan, omdat deze nu gemakkelijk geleid dan het oorspronkelijke circuit. Stroom kiest nu eenmaal de weg van de minste weerstand.
In de meeste gevallen gaat zo'n mod via een feedback pin. Deze controleert het voltage en geguleert op basis daarvan de output van de chip.

Wat je wel zou kunnen doen als je voor nog minder lawaai wilt gaan is op zoek gaan naar stillere fans of je fans op 7V of 5V laten draaien, zodat je minder toeren en lawaai maken.

[ Voor 18% gewijzigd door YoupY op 22-12-2003 20:15 ]

Verwijderd

Onzin inderdaad, loop hier op 1.475 ipv 1.775 (tbird 1400 mhz) steady as a rock.
Temperatuur met ca. 15 graden gedaald. :7

• heintjeput
Dat het kan zijn dat hij onder een bepaald voltage niet meer stabiel is dat weet ik, dat is net zoals je, je voltage vaak moet verhogen als je gaat overclocken.
Maar YoupY, mag ik uit jou verhaal concluderen dat die mod die jij daar had niet werkt? Want anders wil ik hem misschien wel eens gaan uit proberen, als niemand een proggie voor mij heeft.

Verder op dit moederbord zitten geen andere dividers dan 4/2/1, en ook geen agp-pci-lock, dus overclocken zit er niet echt in, als ik mijn videokaart niet wil verneuken. Dus ga ik maar voor een stil systeem, ik heb mijn fans al op 7 volt draaien, maar ze maken nog steeds te veel lawaai, en ik heb geen zin om er veel geld aan uit te geven.

Maar Firefox2002 en tmotd hoe hebben jullie je voltage verlaagd? In de bios?
Mijn bios gaat namelijk lager dan 1,625 volt, of default waar hij nu dan natuurlijk op staat.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
* YoupY vraagt zich even af wel welke mod hij had voor die plank :?

Ik heb nooit zo'n plank gehad en zou er ook zo geen mod voor weten, al zal ie best bestaan. Alleen is deze mod dan bedoeld om het voltage hoger te maken en niet lager. (kan me niet voorstellen dat dat zo zou zijn)

Verwijderd

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het mogelijk is om je vcore omlaag te modden.

Als je ergens namelijk een weerstandje tussensoldeert gaat de stroom door de weerstand lopen omdat daar minder weerstand is dan op het moederboard. Ik weet niet of jullie het zo snappen maar volgens mij zit het zo. Als je de weerstand namelijk verlaagt gaat de Vcore weer omhoog.

Ik hoop dat jullie mijn baggeruitleg snappen :P

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:36
Je baggeruitleg is gewoon doodnormale natuurkunde, de stroom loopt het meest door de weg v.d. minste weerstand. Als je dus een grote dikke enge weerstand op een of ander chippie zet die groter is dan die van je mobo, zal daar dus verwaarloosbaar weinig stroom doorheen lopen en zul je totaal niks merken in je VCore...

offtopic:
VCore verlagen, da's weer wat nieuws, wel weer leuk om misschien wat mee te spelen :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
Dit kan alleen sofware matig gebeuren, als zei het bios of windows-sofware. Als je namelijk probeert een weerstand te solderen waarvan de weerstand groter is dan die van de chip, neem de stroom die route van die chip, omdat stroom altijd de makkelijkste weg neemt. Mij lijkt het dus vrijwel onmogelijk. suc6 verder :| !

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:36
'K weet niet, maar ik bedenk me dit net... Mijn Asus-mobo trekt geloof ik de VCore van de 5V-lijn, kweenie hoe dat zit bij andere mobo's, maar als je die nou eens lichtjes zou verlagen door wat aan te kutten in je voeding (weerstandje vlak na de 5V-transformator ofzo)
Dit is maar wat willekeurig geblaat, 'k weet niet helemaal hoe een voeding er van binnen uitziet, maar't klinkt vrij logisch :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Via de pinnen van je processor kun je het standaardvoltage veranderen tussen 1.5v en 1.85v. Er is echter 1 ding: Het voltage omhoog brengen is vrij makkelijk, hiervoor moet je een aantal pinnen met elkaar verbinden(met een draadje bijvoorbeeld). Het voltage omlaag brengen kan op deze manier niet, omdat je dan een reeds bestaande verbinding zou moeten verbreken. Zie ook deze pagina.

Ik zou geen andere manier weten om je voltage te verlagen, softwarematig al helemaal niet. Verder heeft het weinig zin om je voltage nog verder te verlagen, je draait immers al beneden normaal. Nog verder, en je processor doet helemaal niets meer ;)
Wat je zou kunnen doen, is een t-bred b of thorton processor kopen, deze blijven koeler dan de t-bred a.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Via de bruggen kan het wel, maar dan via de pinnen, die zijn push-pull en kun je dus naar 0 of naar 1 brengen zonder problemen.

Via een voltmod kan het ook, maar je moet ff heel goed bekijken hoe je vcore chip in elkaar zit, bij sommige circuits is het namelijk mogelijk om em ipv aan gnd aan de 5 volt aan te sluiten waardoor de vref dus een te hoge waarde krijgt en de vcore dus omlaag gaat. Hier moet je wel mee oppassen want je kan op deze manier ook gemakkelijk kortsluiting maken met een dood mobo tot gevolg.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 02:34:
Via de bruggen kan het wel, maar dan via de pinnen, die zijn push-pull en kun je dus naar 0 of naar 1 brengen zonder problemen.

Via een voltmod kan het ook, maar je moet ff heel goed bekijken hoe je vcore chip in elkaar zit, bij sommige circuits is het namelijk mogelijk om em ipv aan gnd aan de 5 volt aan te sluiten waardoor de vref dus een te hoge waarde krijgt en de vcore dus omlaag gaat. Hier moet je wel mee oppassen want je kan op deze manier ook gemakkelijk kortsluiting maken met een dood mobo tot gevolg.
Idd een omgekeerde Vcore mod.. ipv spanning weghalen voeg je spanning toe. De chip corrigeerd en je Vcore gaat omlaag..

Bruggen modden is een goed id, maar dat werkt niet op alle planken. Abit en Epox maakt het namelijk niks uit wat de standaard Vcore is..misschien wel bij jouw plank..dat weet ik niet..

Verwijderd

MadMarky schreef op 23 december 2003 @ 01:18:
Wat je zou kunnen doen, is een t-bred b of thorton processor kopen, deze blijven koeler dan de t-bred a.
Me T-bred a is maar 38 graden met een falconrock 2 koeler erop en dat met de standaart koelprut die erbij zit.
Hij draait op 13,5 x 133 dus dat is al een kleine OC.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 10:36 ]

• heintjeput
Als ik het dus allemaal goed begrijp is er helemaal niks aan te doen. Dat is jammer dan, het was wel leuk geweest als ik het had kunnen verlagen, was het zaakje hier weer wat stiller geworden.

En om nou alleen voor de stilte een nieuwe cpu te gaan kopen vind ik zelf met mijn kleine budget een beetje onzin. Ik weet natuurlijk dat sommige mensen hier bergen cpu's thuis hebben liggen, maar ik (wil, misschien wel)heb daar geen geld voor.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een XP1800+ kost +/- €55, spotgoedkoop vind ik zelf. Komt nog bij dat je je xp2000+ gewoon kunt doorverkopen.
Een beetje 1800+ haalt de 1800Mhz wel op 1,55v.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1