Toon posts:

[Opslag] SATA of IDE, wat is beter,slechte ervaring met SATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij de vraag, ik moet een storage systeem maken, en moet goede raad hebben.

ik zelf heb hier 4 nieuwe sata schijven in mijn systeem hangen en in het begin wanneer ik alles van mijn oude sata schijf had overgezet had ik spontaan allemaal errors op mijn nieuwe sata schijven verbonden met een promise controller 4 poorts, dit maakt me nu dus een beetje bang om sata aan te schaffen, moet namelijk 10 hdds 250 gig hebben ide of sata voor 1 nieuw systeem.

wat is jullie raad. het is voor opslag en ik wil er een 3ware 12 poorts controller bij pakken wat moet ik nu nemen? sata of ide?

is SATA betrouwbaar of is IDE betrouwbaar, heb zelf betere ervaring met IDE, ik post deze post omdat het wel eve over 5000 euro in totaal gaat, geen geintje dus.

nu las ik tevens dat die 3ware controllers 64 bits zijn, ik haal een asus dual athlon xp moederbord, dat is al bekend.

maar ik moet weten of ik beter sata kan nemen of ide schijven.

waarmee hebben jullie ervaring, en hoe bevalt het?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je al wat reviews gelezen? I.m.o. zijn beide nl. even betrouwbaar

Wat is de bedoeling van zoveel storage? Wat komt erop? Is SCSI geen mogelijkheid?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ik had heel veel reviews gelezen, dat is waarom ik sata had besloten.

maar wanneer ik 2 sata schijven in 1 systeem heb werkt alles te gek, perfect dus.

heb ik er meer in 1 systeem, dan lijkt het wel dat ik errors krijg met copieren van 250 gig in 1 keer.

gellukig heb ik mijn oude 250 sata schijf nog met goede data. nog niet leeg gehaald.

ik wil gewoon iets betrouwbaars, met ide heb ik dit gelazer nooit gehad, het kan door die promise controller komen, dat ding was 60 euro dus ook tien keer niks.

dat is het enigste wat ik kan denken, had 2 poorten meer nodig dus had er zon kaart bij gepropt.

maar ik moet gewoon veel opslag hebben.

die 3ware kaart hoor ik goede resultaten over, maar ik weet niet wat ik moet kiezen sata of ide.

en een dual amd met 64 bits pci, is dat verstandig met zoveel hdds? ik lees dat de doorvoer stukken beter is dan, van de pci bus.

Verwijderd

Bij ons systeem werken wij ook met serial ata controllers (Promise) en we zijn blij dat we het nu hebben en vinden het ook stabieler dan IDE. Ik zou serial ata aanraden.

Verwijderd

Topicstarter
misschien is het de combinatie ASUS A7N8X + Promise controller, maar het raarste is heel veel data is wel goed.

ongeveer 7% is corrupt op de schijf sinds de kopieeracite.

of werk copieren in windows xp slecht? als je in een keer 250gig kopieert? dat kan natuurlijk de reden ook zijn, want heb acteraf eigenlijk weinig problemen gehad.

Verwijderd

Jah misschien dat windows XP zoveel data overdracht niet goed kan verwerken en zodoende fouten veroorzaakt misschien eens een keer proberen met een fileget programma dat stabieler kan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
zal volgende keer dan maar eens proberen, maar jullie zeggen dus sata.

ok laaste vraag.

die 3ware controller met SATA, dat moet wel goed werken of niet?

is het beter om een systeem met 64bits pci slot te hebben ja of nee? want die 64bits 3ware die zijn ook compatible met 32bits volgens mij wat ik gelezen heb.

wil gewoon een goede fileserver met 2,5TB voor lan party's en voor me eigen films en bestanden.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als je ca. € 980,= voor een controller uit gaat geven mag je denk ik wel een redelijk goed product verwachten.

ARME AOW’er

Verwijderd

wij werken zelf ook met een 3ware controller en werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
hoop het van wel.

ik moet gewoon eve een leuke combinatie weten van een systeempje voor een fileserver, wat zouden jullie doen. geld is geen probleem maar kom niet aan met een netapp van 250,000$ lol

ik wil in ieder geval dit

Asus dual moederbord of single? helpt het om dual te hebben voor een fileserver?
1024mb ram
1x 36 gig wd raptor sata
12x 250 gig wd special sata

zit te twijfelen over de processoren, 64 bits of normale athlons maar dan dual.

wat raden jullie aan. het moet stabiel zijn dat is het belangrijkste.

Verwijderd

Jah wij draaien met gewone Athlon XP processoren ook dual en dat werkt perfect maar ik zou niet weten wat nou stabieler is of wat beter werkt. 64 bits klinkt iig wel leuk maarjah. Veel succes met het uitzoeken en ik hoop dat het stabiel gaat werken en snel is.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nu wordt het een 'welk systeem moet ik gaan bouwen' topic en dat is niet de bedoeling.

Als je € 5000 gaat uitgeven zou ik eerst maar zelf wat onderzoek doen. Als geld je niets interesseert gewoon een kant-en-klaar server bestellen.

ARME AOW’er

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Die 'fouten' hoeft niet aan SATA te liggen, het zou ook gewoon een brakke driver oid geweest kunnen zijn. Daarnaast zijn er nog een aantal factoren zoals brak geheugen/cpu/chipset, filesystem en het OS.

Ik neem aan dat je ook iets van redundantie wil gaan doen, en met jouw doel kom je dan snel op RAID 5 uit. Heb je daar ook al aan gedacht, dan hou je dus 66% over.

edit:
Als het stabiel moet zijn dan moet je voor Intel gaan (ja kom maar, kom maar :P). Dat is toch echt de praktijk (helaas). Daarnaast is bij een fileserver de CPU niet het probleem, maar de disks/controller. Wanneer je aan software-RAID gaat mag er een zwaardere CPU in maar een Celeron 2.4 Ghz is zat in dit geval.

[ Voor 32% gewijzigd door LauPro op 21-12-2003 23:05 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik zou voor een athlon 64 gaan, of de athlon 64 fx, met 2 gb geheugen erin.
Maar als geld geen probleem is, waarom dan niet gelijk een AMD Opteron dual bord?
Dan heb je stabiliteid en een rappe maschine.
Verder is de keus van hd's persoonlijk.
Ik denk dat ik voor scsi had gekozen, voor z'n betrouwbaarheid.
Ik zou niet erg snel beslissen, want het gaat zo hard met de ontwikkelingen.
Orienteer je goed zou ik zeggen.

mijn systeem.

Verwijderd

Ben het niet met je eens als je een systeem zelf in elkaar zet kun je alles naar je eigen wens afstellen en er zijn altijd wel dingen die niet goed functioneren in een kant en klaar systeem
GuardianAngel schreef op 21 december 2003 @ 23:03:
Nu wordt het een 'welk systeem moet ik gaan bouwen' topic en dat is niet de bedoeling.

Als je € 5000 gaat uitgeven zou ik eerst maar zelf wat onderzoek doen. Als geld je niets interesseert gewoon een kant-en-klaar server bestellen.

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

als je een low-cost ide based storage systeem wilt hebben kijk dan naar de producten van rorke..

die hebben een schijvenkast die JBOD en raid 5 kan aansturen, gebruik maakt van SATA disks en via een SCSI controller aan te spreken is.

http://www.rorke.com/dig_pp/galaxyipg.cfm

op deze link staan wat voorbeelden, Bell Microproducts is de groothandel in nederland, die kunnen leveranciers geven..

de Galaxy I lpi 12 kost ongeveer 20.000 Euro

is gelijk je redundancy gecoverd...

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle info.

ik moet gewoon kiezen uit dual opteron of dual amd

heb namelijk zat dingen hier liggen.

ook al een dual moederbord voor opteron of athlon

hoef alleen proccessors erbij te halen, maar ik weet eens niet of 32/64 bits uitmaakt.

zal eens gaan uitzoeken maar tijdelijk blijf ik gewoon lekker met mijn huidig systeempje draaien met die 3ware late en die hdds.

jongens bedankt, ik kies voor sata.

Verwijderd

Topicstarter
ik zag deze bij ebay staan
http://cgi.ebay.com/ws/eB...?ViewItem&item=3448147811

wat is dit eigenlijk, hoe moet die verbinding maken met een computer?

misschien ook een leuke oplossing, en lekker goedkoop.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 19:00
ja leuk goedkoop :)

alleen jammer dat ie leeg is :D

voor dat vind ik het nog wel ee prijzig kastje

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier al 9 sata schijven van 250 gig.

moet eigenlijk alleen een kast hebben en de aansturing.

maar wie weet hoe dat ding werkt? hoe wordt het aan een pc aangesloten of is het een server?

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 19:00
is een storage server... maar goed.. neem aan dat je eigen hardware hebt... die kun je hier in kwijt...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De RAID 5 prestaties van de 3ware Escalade valt nogal tegen. Ze zijn eigenlijk alleen goed in sequentiële transfer rates. Als het een server is zul je veel baat hebben bij een controller met veel cachegeheugen. Ik zou dan eerder voor een LSI MegaRAID SATA 150-6 gaan. Hier kun je zes schijven aan hangen. Je zult dan twee controllers nodig hebben om de tien schijven aan te sturen. Nadeel hiervan is wel dat je minimaal twee arrays krijgt en dat je per controller een hotspare moet aanwijzen.

64-bit PCI is zeker aan te bevelen (zie reviews: Invloed van PCI-snelheid op RAID-prestaties onderzocht? ). Ik zou persoonlijk eerder voor een dual Opteron of dual Xeon moederbord gaan dan voor een verouderd dual Athlon MP bord. De Opteron en Xeon zijn gewoon veel moderner.

Een groot voordeel van Serial ATA is dat er veel betere SATA RAID-adapters verkrijgbaar zijn dan PATA adapters. Hotswap is ook beter geregeld.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

LauPro schreef op 21 december 2003 @ 23:03:
Ik neem aan dat je ook iets van redundantie wil gaan doen, en met jouw doel kom je dan snel op RAID 5 uit. Heb je daar ook al aan gedacht, dan hou je dus 66% over.
Umm, even een klein beetje off topic, maar wilde dit nog even corrigeren ;) 66% bij RAID5 hou je alleen over bij gebruik van 3 schijven. Bij gebruik van 4 zoals in de startpost, hou je 75% over. Je verliest gewoon in totaal 1 HD aan ruimte, dus hoe meer schijven in RAID5, hoe minder ruimteverlies procentueel gezien :)

edit:
typo

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik echt iets aan hee femme echt bedankt, jij hebt er toppie ervaring mee dat weet ik.

zit hier te dubben over xeon of opteron, maar het zal wel de dual amd opteron worden zoals jullie die hebben met 12x sata raid. met 2 arrays, dat is geen enkel probleem.

in ieder geval hartelijk bedankt, ik heb genoeg info nu.

ik ga me bakkie opbouwe, laat wel een foto zien aan het einde en testresultaten.

de eerste onderelen zijn al besteld.
Femme schreef op 21 december 2003 @ 23:54:
De RAID 5 prestaties van de 3ware Escalade valt nogal tegen. Ze zijn eigenlijk alleen goed in sequentiële transfer rates. Als het een server is zul je veel baat hebben bij een controller met veel cachegeheugen. Ik zou dan eerder voor een LSI MegaRAID SATA 150-6 gaan. Hier kun je zes schijven aan hangen. Je zult dan twee controllers nodig hebben om de tien schijven aan te sturen. Nadeel hiervan is wel dat je minimaal twee arrays krijgt en dat je per controller een hotspare moet aanwijzen.

64-bit PCI is zeker aan te bevelen (zie reviews: Invloed van PCI-snelheid op RAID-prestaties onderzocht? ). Ik zou persoonlijk eerder voor een dual Opteron of dual Xeon moederbord gaan dan voor een verouderd dual Athlon MP bord. De Opteron en Xeon zijn gewoon veel moderner.

Een groot voordeel van Serial ATA is dat er veel betere SATA RAID-adapters verkrijgbaar zijn dan PATA adapters. Hotswap is ook beter geregeld.
Pagina: 1